هواپیماهای جنگنده‌ی آمریکایی مجهز به سلاح لیزری می‌شوند

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

حتما در بازی‌های کامپیوتری یا فیلم‌های سینمایی مختلف دیده‌اید که چگونه به وسیله لیزر یک ساختمان بزرگ نابود می‌شود و یا اینکه ربات‌ها و سفینه‌های فضایی بزرگ با لیزر همه چیز را نابود می‌کنند. به نظر می‌رسد که این اتفاق تا مدتی دیگر رنگ حقیقت به خودش می‌گیرد. قرار است که سلاح‌های لیزری، به زودی در نیروی هوایی آمریکا استفاده شوند.
براساس اطلاعات منتشر شده، نیروی هوایی آمریکا می‌خواهد از سلاح‌های لیزری در جنگنده‌هایش بهره ببرد. به‌تازگی ژنرال Hawk Carlisle در همایش پنجمین نسل از جنگ‌افزارها که در کنفرانس هوافضای انجمن نیروی هوایی آمریکا برگزار شد گفت: «من اعتقاد دارم که می‌توانیم از سلاح‌های لیزری روی هواپیماهای جنگی استفاده کنیم. این کار بسیار زودتر از چیزی که مردم فکرش را می‌کنند انجام خواهد شد.»
به‌نظر می‌رسد که ارتش آمریکا قصد دارد از محفظه‌های انرژی مخصوصی روی هواپیماهای جنگی خودش استفاده کند که می‌توانند نور لیزر را به سمت اهداف مشخص شلیک کنند. نیروی هوایی آمریکا به تازگی سیستمی به نام HELLADS یا (High Energy Liquid Laser Area Defense System) دریافت کرده و حتی مدتی پیش آن را آزمایش هم کرده است. سیستمی که هم‌اکنون ساخته شده، نسل سوم تکنولوژی HELLADS است که در سازمان پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته‌ی دفاعی (DARPA) تولید شده و هم اکنون مورد استفاده قرار گرفته است.
هدف از ساخت پروژه HELLADS این بوده که بتوان به وسیله آن یک سلاح لیزری با قدرت ۱۵۰ کیلووات به وجود آورد. همچنین HELLADS ده برابر سبک‌تر و کوچک‌تر از تکنولوژی‌های لیزری موجود است. به همین دلیل می‌توان به راحتی از آن روی هواپیماهای جنگی استفاده کرد.

airforce-laser-2

البته قبل از اینکه بتوان از این سیستم به شکل رسمی استفاده کرد، باید آن را در برابر خمپاره اندازها، راکت‌ها و وسایل نظامی مختلف آزمایش کرد و فهمید که قدرت آن در نابودی این جنگ افزارها چگونه است. حتی این سلاح لیزری در شبیه‌سازهای مخصوص هم آزمایش شده تا عملکرد آن در نبردهای هوایی هم ارزیابی شود. نیروی هوایی آمریکا قصد دارد این تکنولوژی را تا سال ۲۰۳۰ روی نسل ششم هواپیماهای جنگی خودش قرار دهد.

منبع: Engadget

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه