هوش مصنوعی گوگل بزرگ‌ترین چالش ممکن را انتخاب می‌کند: استارکرفت ۲

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

شرکت Deep Mind یکی از زیرمجموعه‌های گوگل است و در حوزه‌ی هوش مصنوعی فعالیت می‌کند. این شرکت اوایل امسال توانست با هوش مصنوعی که ساخته بود، بزرگ‌ترین قهرمان بازی «گو» (Go) را شکست دهد و برای خودش سر و صدایی به پا کند. هوش مصنوعی AlphaGo شرکت Deep Mind کار کوچکی انجام نداده بود؛ چون بازی گو بسیار پیچیده‌تر از یاد گرفتن چند قانون معمولی است و تصور می‌شد هیچ کامپیوتری نتواند این بازی سنتی چینی را یاد بگیرد. با این حال، AlphaGo توانست قهرمان این بازی را در دنیا در چند بازی شکست دهد؛ بازی‌هایی که ساعت‌ها طول می‌کشیدند.

شرکت Deep Mind می‌خواهد نه یک سطح، بلکه بارها کار خودش را در تست بعدی هوش مصنوعی خود سخت‌تر کند. قرار است هوش مصنوعی این شرکت، «استارکرفت ۲» بازی کند. این بازی استراتژی شرکت بلیزارد، یکی از بزرگ‌ترین بازی‌های رقابتی دنیا است و به صورت حرفه‌ای در لیگ‌های بزرگ بازی در دنیا بازی می‌شود. شرکت بلیزارد قرار است با همکاری Deep Mind، کاری کند که استارکرفت ۲ به تحقیقات هوش مصنوعی بیاید. این خبر را بلیزارد طی مراسم سالانه‌ی BlizzCon اعلام کرده است.

«اوریل وینیالز» (Oriol Vinyals)، از دانشمندان شرکت Deep Mind و از بازی‌کننده‌های حرفه‌ای استارکرفت در اسپانیا است. او درباره‌ی تصمیم‌شان گفته است: “استارکرفت محیط آزمایشی جالبی برای تحقیقات هوش مصنوعی به ما ارایه می‌دهد، چون به هم ریختگی دنیای واقعی را دارد. مهارتی که یک بازی‌کننده برای پیشرفت و بازی کردن استارکرفت نیاز دارد، می‌تواند به وظایف دنیای واقعی منتقل شود.”

StarCraft-2

برخلاف بازی گو، استارکرفت یک بازی استراتژی پیچیده است و نیاز به کنترل منابع، مدیریت، بررسی و تنظیم تاکتیک‌های مبارزه دارد. بازی‌کننده‌ها هم‌چنین نمی‌توانند تمام نقشه و حرکات حریف خود را ببینند، در نتیجه اطلاعات زیادی در دسترس ندارند و باید به همین اطلاعات کم، حرکات خود را تنظیم کنند.

هوش مصنوعی حال حاضر استارکرفت ۲، یعنی همان کامپیوتری که در مقابل آن بازی می‌کنید، سیستمی کاملا متفاوت از هوش مصنوعی Deep Mind دارد. هوش مصنوعی که سازنده‌های بازی طراحی کرده‌اند، در سطوح مختلف درجه‌ی سختی، رفتاری متفاوت از خود نشان می‌دهد. هوش مصنوعی خود بازی هم‌چنین کمی تقلب می‌کند؛ چون تا حدودی از اطلاعات بازی‌کننده خبر دارد.

ساخت هوش مصنوعی که شبیه به انسان بازی می‌کند و همان محدودیت‌های یک بازی‌کننده‌ی واقعی را دارد، برای شرکت‌های Deep Mind و بلیزارد چالشی بسیار بزرگ خواهد بود. بلیزارد و Deep Mind می‌خواهند تا سه ماهه‌ی ابتدایی سال آینده، محیطی برای تحقیقات هوش مصنوعی در استارکرفت ۲ را به صورت رایگان برای همه‌ی محققان عرضه کنند.

بلیزارد و Deep Mind گفته‌اند که تا ساخت هوش مصنوعی‌ای که بتواند بازی‌کننده‌های حرفه‌ای استارکرفت ۲ را شکست دهد، فاصله‌ی بسیار زیادی دارند.

منبع: The Verge

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه