هیوندای i30 چقدر ایمن است؟

۱۸ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

هیوندای i30 به عنوان یکی از اتومبیل‌های ایمن‌ در کلاس خود ارزیابی می‌شود. مدل ۲۰۱۲ این خودرو موفق شد ۵ ستاره ایمنی کامل در آزمون یورو ان‌کپ کسب کند. در ادامه می‌توانید کلیپ تست تصادف هیوندای i30 را ببینید.

همان‌طور که در ویدیو بالا دیدید، هیوندای i30 توانست عملکرد خوبی را از خود به نمایش بگذارد. پیشینه‌ی تولید هیوندای i30 به سال ۲۰۰۷ یعنی درست به ۱۰ سال پیش برمی‌گردد. هیوندای i30 یک خودروی هاچ‌بک شهری محسوب می‌شود که در انواع ۳ درب و ۵ درب به بازار جهانی عرضه شده است. هیوندای تا امروز دو نسل از سری i30 هیوندای معرفی کرده است. نسل دوم این خودرو که هنوز تولید می‌شود، در آزمون ایمنی یورو ان‌کپ شرکت کرده است.
بیشترین صدمه‌ی وارد شده به هیوندای i30 در برخورد از جلو به جلوبندی، پیشرانه و درب موتور است. ۴۰ درصد از نمای جلوی این خودرو با سرعت ۶۴ کیلومتر بر ساعت به مانع نرم برخورد می‌کند. آسیب این برخورد در دیگر بخش‌های اتومبیل مثل بدنه‌ی جانبی، سقف و ستون دیده نمی‌شود. هم‌چنین در مرحله دوم تست تصادف از جلو، تمام نمای جلوی خودرو با سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت به مانع سخت برخورد می‌کند. نتیجه کاملا مطلوب و امیدوار کننده است.



به لطف طراحی خوب کابین و کیسه‌های هوای جلو، سر، گردن، زانو پاها در بالاترین سطح ایمنی قرار دارند. بنابراین کم‌ترین تهدید برای سرنشینان هیوندای i30 برخورد از روبرو با موانع وجود دارد. با این حال، قفسه‌ی سینه‌ی راننده و شاگرد در سطح ایمنی قابل قبولی وجود دارد و اگر ضربه شدید باشد، ممکن است نیرو و صدمه بیشتری به این بخش از سرنشینان جلو وارد شود. در تست برخورد از بغل، هیوندای i30 کاملا سربلند از آزمون بیرون آمد. با وجود ضربه‌ی شدید به وسط بدنه‌ی سمت چپ خودرو، تجهیزات ایمنی به خوبی وارد عمل می‌شوند و از جان سرنشینان حفاظت می‌کنند. آزمون برخورد از بغل در دو مرحله برگزار می‌شود؛ مرحله‌ی اول بدین صورت است که مانع متحرکی با سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت به بغل هیوندای i30 برخورد می‌کند.

 

 

در مرحله‌ی دوم، خودرو با سرعت ۳۲ کیلومتر بر ساعت به یک میله‌ی محکم می‌خورد. در هر دو حالت، کیسه‌های هوای سر و سینه توانسته‌اند با کم‌کردن میزان نیروی برخورد و حفاظت جان سرنشینان از برخورد شیشه و قطعات کج‌شده‌ی خودرو، عملکرد کم‌نظیری را به نمایش بگذارند. سر، گردن و لگن در هر دو آزمون در بهترین وضعیت ایمنی قرار دارد. با این حال، احتمال آسیب‌دیدگی در سینه و شکم راننده در برخورد از بغل وجود دارد. در این برخورد، ستون، سقف، شاسی و درب‌های اتومبیل صدمه‌ی زیادی می‌بینند.

در بخشی از آزمون یورو ان‌کپ که به اسم Whiplash مشهور است، میزان صدمه‌ی سرنشین بر اثر برخورد از بغل ارزیابی می‌شود. هیوندای i30 توانست نتیجه‌ی خوبی در این بخش کسب کند. گردن سرنشینان خودرو بر اثر برخورد آسیب کمی می‌بیند و این یعنی، احتمال آسیب به مهره‌های گردن و قطع نخاع شدن سرنشینان در تصادفات کم است.

 

 

هیوندای i30 در تست ایمنی عابرپیاده توانست ۶۷ درصد امتیاز کل را کسب کند که نتیجه‌ی نسبتا خوبی قلمداد می‌شود. طراحی این خوردو به گونه‌ای است که در صورت برخورد پای عابر پیاده به سپر، صدمه‌ی کمی می‌بیند. هم‌چنین اگر عابر پیاده بر اثر برخورد به وسط درب موتور و شیشه‌ی اتومبیل بخورد، احتمال آسیب‌دیدگی بسیار کم‌تر از گوشه‌های این بخش‌هاست.
در مجموع نتایج نشان می‌دهند که ایمنی هیوندای i30 بسیار بالا و رضایت‌بخش است. هیوندای i30 در بازار ایران به عنوان یک خودروی هاچ‌بک نیمه لوکس ارزیابی می‌شود. مدل ۲۰۱۲ نسل دوم هیوندای i30 در بازار فعلی حدود ۸۰ میلیون تومان معامله می‌شود. از رقبای این خودرو در بازار خارجی می‌توان به فولکس‌واگن گلف، فورد فوکوس و مزدا ۳ شوتینگ برک اشاره کرد.



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه