واکنش این ربات را در مقابل حمله‌ی انسان ببینید

۱۹ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

«بوستون داینامیکس» (Boston Dynamics)، یکی از شرکت‌های زیرمجموعه‌ی آلفابت، ویدیویی از ربات انسان‌نمای جدیدی که ساخته‌ را منتشر کرده است. این ربات که اطلس نام دارد، می‌تواند جعبه‌هایی به وزن ۴٫۵ کیلوگرم را بلند کند. از آن گذشته، وقتی یک انسان با چوبی این ربات را هل می‌دهد، اطلس می‌تواند تعادلش را حفظ کند.

در این ویدیو، فردی جعبه‌ها را از دست ربات به زمین می‌اندازد و آنها را هل می‌دهد. اما ربات با دوباره به سمت جعبه رفته و با استفاده از بازوان هیدرولیکی و تعداد زیادی حسگر جعبه را برمی‌دارد. همین فرد با دسته‌ای چوبی اطلس را به سمت عقب هل می‌دهد؛ این ربات کمی تلوتلو می‌خورد اما تعادلش را حفظ می‌کند. یک بار دیگر هم از پشت به اطلس ضربه‌ی محکمی زدند که باعث شد بیفتد. این بار هم ربات بوستون داینامیکس با موفقیت از زمین بلند شد و به راهش ادامه داد. او در ابتدا از دستانش کمک گرفت و سپس روی زانوهایش قرار گرفت و تنه‌اش را صاف کرد.

اعضای این تیم ربات چهارپای به نام «بیگ‌داگ» (BigDog) ساخته بودند که می‌توانست روی یخ تعادل داشته باشد. آنها قبلا نسخه‌ی دیگری از اطلس را برای مسابقات رباتیک «دارپا» یا سازمان پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته‌ی دفاعی (Defense Advanced Research Projects Agency) ساخته بودند، اما در آن زمان مهارت کمتری در حرکت و حفظ تعادل داشت. همچنین برای تامین نیرویش باید به دیوار متصل می‌شد. اما کل نیروی اطلس جدید را باتری تامین ‌می‌کند. به همین خاطر، می‌تواند مسافت‌های بیشتری را در زمین‌های پست و بلند طی کند.

اما نکته‌ی جالب‌تر واکنش بینندگان این ویدیو در یوتیوب بود. کسانی که کامنت گذاشته‌اند، از مردی که ربات را هل می‌داد عصبانی بودند. عده‌ی دیگری هم دلشان برای ربات سوخته بود و ابراز ناراحتی کرده بودند. حتی عده‌ای هم آن مرد را زورگو خطاب کرده‌ بودند.

محققان پی برده‌اند که وقتی مردم می‌بینند که به یک ربات، مخصوصا ربات انسان‌نما، آسیب می‌رسد ناراحت می‌شوند، گویا که انسانی از جنس گوشت و استخوان آسیب می‌بیند. در تحقیقی که توسط دانشمندان آلمانی انجام شده بود، شرکت‌کنندگان گفتند وقتی می‌بینند یک انسان ربات دایناسوری کوچکی را می‌زند یا می‌اندازد، احساسات منفی به آنها دست می‌دهد. همچنین میزان رسانایی پوست آنها نشان می‌داد که از آزار به ربات غمگین شده بودند. وقتی که داوطلبان شاهد در آغوش گرفته شدن یک ربات بودند، نوار مغزی آنها شبیه وقتی می‌شد که محبت بین دو انسان را مشاهده می‌کردند.

مسوولان بوستون داینامیکس می‌گویند نسخه‌ی جدید ربات اطلس ۱٫۷ متر قد دارد. این ربات از اطلسی که در مسابقات نهایی رباتیک دارپا شرکت کرده بود، کوتاه‌تر بوده و وزنش هم ۸۲ کیلوگرم است.

منبع: Science Mag ،Live Science

 مرتبط: iREX 2015، بزرگ‌ترین نمایشگاه رباتیک جهان در ژاپن برگزار شد

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۶ دیدگاه
  1. Avatar LIVNHN

    واااای بیگ داگ، من اولین باری که دیدمش اونجایی که طرف با پا هلش داد و روی یخ تعادلش رو حفظ کرد مو به تنم راست شد، پروژه های بوستون داینامیکس خیلی عجیبن !

  2. Avatar محمد امین

    سلطه ربات‌ها بر انسان‌ها در حال شروع شدن است…..

  3. Avatar reza ch

    باز جای شکرش باقیه فقط کوتک خورد حالا فکرشو بکن دومبال کنه ادمو بخاد بزنه خخخخخ الفرااااااار 🙂

  4. Avatar محمد

    ممنون بابت این مطلب.ویدیوش فوق العاده جالب بود.

  5. Avatar Alireza

    جالب بود . مخصوصا راه رفتن روباته خیلی خنده دار بود

  6. Avatar زانیار

    خیلی جالب بود. تا چند دهه ی دیگه کاملا می تونن کاراری آدما رو تو خیلی از زمینه ها به انجام برسونن.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه