هنگام جوش آوردن ماشین چه کار کنیم؟

۲ مرداد ۱۴۰۲ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه
وقتی ماشین جوش می‌آورد چه کار کنیم؟

ما آدم‌ها ممکن است روزی چند بار از روی خشم و ناراحتی جوش بیاوریم و به اصطلاح آمپر بچسبانیم، پس ماشین‌ها دیگر جای خودشان را دارند! یک تفاوت بزرگ بین ما و ماشین‌ها هم وجود دارد؛ این که جوش آوردن ماشین برعکس ما از روی هیجان و احساس نیست بلکه از شدت گرمای زیاد این روزهای تابستان و فشار زیاد روی موتور است که کاملا با منطق جور در می‌آید. امروز می‌خواهیم نگاهی داشته باشیم به کارهایی که هنگام جوش آوردن ماشین باید و نباید انجام دهیم.

در روزهای گرم تابستان بعضا افرادی را در اتوبان‌ یا کوچه‌خیابان‌های شهر می‌بینیم که بغل ماشین پارک شده‌ی خود ایستاده‌اند، کاپوت را بالا زده‌اند و با سردرگمی به موتور داغی نگاه می‌کنند که غرق در بخار و دود شده است. این که خوب است، بعضا افرادی پیدا می‌شوند که چند لیتر آب روی موتور خالی می‌کنند، درحالی‌که این یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی است که یک راننده می‌تواند مرتکب شود و به موتور خسارت مالی زیادی بزند! پس در این شرایط اضطراری بهتر است بجای استرس، احساس سردرگمی و انجام کارهایی که وضعیت را بدتر می‌کنند، خونسرد باشیم و روی راه‌حل‌های درست و منطقی متمرکز شویم.

علت جوش آوردن ماشین

علت جوش آوردن ماشین

قبل از اینکه به سراغ باید و نبایدهای مربوط به زمان جوش آوردن ماشین برویم، بهتر است ببینیم اصلا چرا ماشین جوش می‌آورد و داغ می‌کند؟ به زبان ساده وقتی موتور بیش از حد گرم می‌شود ماشین جوش می‌آورد. دلایل داغ شدن موتور و جوش آوردن ماشین را می‌توانید در لیست زیر ببینید:

  • خرابی رادیاتور
  • خراب بودن فن رادیاتور
  • گرفتگی مسیر آب
  • استفاده از مایع خنک‌کننده‌ی نامناسب
  • زیاد یا کم بودن مایع خنک کننده
  • وجود نشتی در سیستم خنک کننده
  • خراب بودن پمپ آب (واتر پمپ)
  • خراب بودن ترموستات

وجود هر یک از اشکالات ذکر شده در لیست بالا باعث جوش آوردن ماشین در زمان رانندگی در سربالایی، استفاده از دنده‌ی سنگین به مدت طولانی، رانندگی طولانی مدت در ترافیک و مسدود شدن جلو پنجره‌ی موتور می‌شود. پس بهتر است برای جلوگیری از جوش آوردن ماشین همیشه وضعیت موتور، فن و مخزن مایع خنک کننده را بررسی کنید. همچنین بررسی دوره‌ای واتر پمپ و ترموستات در کنار استفاده از مایع خنک کننده‌ی استاندارد به میزان کافی، از ضروریات نگهداری ماشین در فصل تابستان است.

کارهای اشتباه در زمان جوش آوردن ماشین

کارهایی که هنگام جوش آوردن ماشین نباید انجام دهید

اگر هنگام رانندگی متوجه بالا رفتن غیرعادی آمپر آب شدید، کنار بزنید و صبر کنید تا آمپر بیفتد. با این حال اگر کار از کار گذشته باشد، نباید این کارهای زیر را انجام دهید.

۱. خاموش کردن ماشین

سریعا در جای مناسب کنار بزنید و ماشین را خاموش نکنید. خاموش کردن ماشین یعنی حرکت نکردن پروانه، آب داخلی رادیاتور که این‌ها یعنی بجای کمک به خنک کردن موتور، شانس خنک‌ کردن را هم از آن هم گرفته‌اید! چراکه موتور داغ است و باید بدون کمک رادیاتور و پروانه خنک شود. داغ بودن موتور قفل شده هم سبب می‌شود تا احتمال آسیب‌دیدگی به قطعات پیشرانه بیشتر شود. این خطر ممکن است تا حدی پیش برود که واشر سرسیلندر بسوزد، سرسیلندر و بلوک موتور بر اثر شدت گرما ترک بردارند و صدمه ببینند.

۲. باز کردن درِ رادیاتور

درب رادیاتور را به هیچ وجه باز نکنید، جبران صدمه‌ی مالی مقدور است اما خسارت جانی چطور؟ وقتی که آب داغ است، تحت فشار زیاد و دمای بالا می‌جوشد و قطرات آن درصورت باز شدن کوچک‌ترین فضا به بیرون پرتاب می‌شود. برای همین است که اگر درب رادیاتور را باز کنید، به احتمال قوی بخار و آب بسیار داغی است که به بیرون پرتاب می‌شوند و خطر سوختگی و خسارت‌های جانی را به دنبال دارند. وقتی که چراغ پشت آمپر از بالا بودن دمای آب خبر می‌دهد، بهتر است فکر ریختن آب در داخل محفظه‌ی رادیاتور را فراموش کنید، چون همیشه جان مهم‌تر از مال است!

۳. آب ریختن روی موتور

و سومین کاری که نباید انجام دهید، ریختن آب روی موتور است. ریختن آب روی موتور باعث می‌شود تا  از داخل و بیرون موتور اختلاف دمایی به وجود بیاید و از نظر فیزیکی، شانس ترک خوردن موتور هم بیشتر شود. شاید ریختن آب روی موتور در نگاه اول مفید به نظر برسد و به کاهش دمای آن کمک کند، اما در عوض صدمه‌ و خسارت‌های جدی‌تری را به دنبال دارد.

کارهای صحیح در زمان جوش آوردن ماشین

کارهای صحیح در زمان جوش آوردن ماشین

حالا احتمالا می‌خواهید بپرسید که اگر نباید این ۳ کار را انجام دهیم، پس چه کارهایی را باید انجام دهیم. در ادامه کارهای مناسبی را که باید در زمان جوش آوردن ماشین انجام دهید تا هم ماشین را نجات دهید و هم سلامت خودتان را حفظ کنید، بررسی می‌کنیم.

۱. باز کردن درِ موتور

اولین کار پس از خاموش نکردن ماشین، باز کردن درب موتور است. این کار بسیار ساده‌ و پیش‌وپا افتاده‌ای است که به کاهش دمای محفظه‌ی موتور می‌کند. البته برای باز کردن کاپوت باید مراقب باشید، چراکه ممکن است حجم بخار و گرمای زیادی در زیر درب موتور مخفی شده باشد. در لحظه‌ای که درب موتور با باز می‌کنیم، این بخار و گرما بیرون می‌زند و برای همین باید از این موضوع آگاه باشید و حواستان به دست و صورت‌ خود باشد. وقتی که درب موتور باز می‌شود، هوای بیشتری در مسیر مجاورت با موتور قرار می‌گیرد که باعث خنک شدن می‌شود. البته این روند آهسته انجام می‌شود اما انجام این اقدام جزو اولین‌ اولویت‌هاست که اهمیت بسیار زیادی دارد. هوا به عنوان سیال نقش مهمی را برای انتقال گرما از موتور به فضای بیرون بازی می‌کند.

۲. ریختن آب روی رادیاتور

نباید این مورد با ریختن آب روی موتور اشتباه گرفته شود. باید تلاش کنید که در این شرایط دشوار، بطری آب گیر بیاورید و روی رادیاتور بریزید تا رادیات خنک شود. در این شرایط بعضی از کارشناسان خودرو باور دارند که پس از ریختن آب روی رادیات، سوار ماشین شوید و مسافتی را با آن طی کنید. با برخورد هوا به رادیاتور و آب ریخته شده روی آن، دمای موتور پایین می‌آید.

۳. روشن کردن بخاری

استفاده از بخاری باعث می‌شود تا گرمای موتور گرفته شود. ترموستاتی که در سر راه آب رادیات قرار دارد، بعد از رسیدن دمای آب به درجه‌ی خاصی اجازه‌ی ورود را به آب می‌دهد. فن پشت لوله هم باعث می‌شود تا دمای گرم آب در لوله به کابین انتقال پیدا کند. درنظر داشته باشید که استفاده از بخاری، روی موتور بار اضافی وارد نمی‌کند. بخاری گرفتن از ماشین نه تنها باعث گرم‌شدن موتور نمی‌شود، بلکه گرمای به وجود آمده توسط پروانه به داخل کابین منتقل می‌شود. این یعنی استفاده از فرصت با راه‌حل مناسب تا هم گرما تا حدی کاسته شود و هم پروانه‌ها با چرخش هوا به جریان انداختن هوا و خنک شدن کمک کنند. این درحالی است که کمپرسورهای کولر برای کارکردن از موتور توان می‌گیرند. برای همین است که وقتی حین رانندگی، کولر می‌زنید، شتاب و قدرت ماشین تا حدی گرفته می‌شود.

۴. تماس با امداد خودرو

یک سری اقداماتی هستند که یک راننده‌ی حرفه‌ای باید در این‌ گونه مشکلات انجام دهد و یک سری اقدامات هم باید به دست افراد حرفه‌ای و متخصص انجام شوند. مثال ساده وقتی است که ماشین پنچر می‌شود، تایر زاپاس را جای لاستیک پنچر شده می‌اندازید تا وقتی که ماشین را به نزدیک‌ترین مکانیکی محل می‌برید. در آنجا یا تایر را تعمیر می‌کنید یا لاستیک نو می‌خرید و آن را جای تایر زاپاس می‌اندازید. همین امر در مورد دیگر مشکلات خودرو مثل جوش آوردن صادق است. پیدا کردن عامل جوش آوردن خودرو در لحظات حساس کار سختی قلمداد می‌شود که حتی در صورت شناسایی مشکل ممکن است نتوانیم حل کنیم. بعضا ممکن است عامل خارجی مثل گرمای هوا باعث وجود این مشکل شده باشد. از عواملی که ممکن است باعث جوش آوردن ماشین شده باشد، پارگی شیلنگ یا نشتی رادیاتور است. در این شرایط باید تلاش کرد که در عین دقت، با ابزار موجود جلوی نشتی آب را گرفت.

مرور کلی

در این مطلب به صورت خلاصه و کاربردی تمام بایدها و نبایدهایی که در زمان جوش آوردن ماشین باید به خاطر داشته باشید را بررسی کردیم. در این روزهای داغ تابستانی احتمال جوش آوردن ماشین خیلی زیاد است، پس بهتر است از تردد غیرضروری در ساعات میانی روز خودداری کنید. اگر هم مجبور به تردد در این ساعت‌ها هستید، نکاتی که در این مطلب خواندید را فراموش نکنید. برایمان بنویسید که آیا شما تجربه جوش آوردن ماشین را داشته‌اید؟ در آن زمان چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

پاسخ به چند پرسش پرتکرار
آیا جوش آوردن ماشین نشانه‌ی خاصی هم دارد؟
نشت و خروج دود از زیر موتور و دریچه‌های کولر، بیرون زدن بخار از زیر کاپوت، بالا رفتن آمپر و کم‌نفس شدن موتور از نشانه‌های جوش آوردن ماشین است.
اقدامات فوری در صورت جوش آوردن ماشین چیست؟
ماشین را متوقف کنید و آن را در مسیر بدن سراشیبی قرار دهید. کاپوت را بالا بزنید و از ماشین فاصله بگیرید. هرگز درپوش رادیاتور را بر ندارید و در موتور را هم باز نکنید. در فاصله‌ای ایمن از ماشین قرار بگیرید و با امداد خودرو تماس بگیرید.
این موضوع که خودروهای دوگانه سوز بیشتر جوش می‌آورند درست است؟
بله، خودروهای دوگانه سوز به دلیل دمای بالای احتراق گاز بیشتر در معرض جوش آوردن قرار می‌گیرند. استفاده از ضدیخ و ضدجوش استاندارد و همچنین رادیاتورهای مخصوص مناطق گرمسیری می‌توانید احتمال جوش آوردن در این خودروها را کاهش دهید. همچنین به صورت منظم فن‌های داخل ماشین را هم بررسی کنید تا از درست کار کردن آن‌ها مطمئن شوید.
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۴ دیدگاه
  1. Avatar مجید

    با سلام
    اول بگم این راهکاری که میگم بدرد ۵ درصد از ادما میخوره پس هی با خودتون فکر نکنید این چه کاریه!دوما من تو یه شهریم که دما تو تابستونا بین ۴۲ تا ۴۷ درجه است سوما شغل بنده رانندگیه و مجبورم تو لنگ ظهر با ۵ تا سرنشین تو ترافیک کولر بگیرم و ماشینمم ۴۰۵ گاز سوز مدل ۹۵ هست که معروف به واشر سرسیلندر سوزوندنه.خب حالا راهکار
    یه مغزی پمپ بنزین لازم دارید که مال پیکان پراید یا ۲۰۶ باشه بهتره یه ۲۰ لیتری اب یه شلنگ باریک مال کولر ابی که متری ۱۰۰۰ تومنه پمپم قیمت امروز ۱۲۰ تومنه .سر لوله رو پلمپ کنید از سر پلمپ شروع کنید با هویه یا یه سیم داغ به طول یه متر از لوله ۱۰ تا سوراخ درست کنید و بین دو تا رادیات قرار بدید یه جوری که اب رو موتور یا بقیه اجزا نریزه چون لوله کولر باریکه راحت میتونید ردش کنید بین دو تا رادیات و از زیر ماشین ردش کنید تا بیاد تو صندوق عقب (از سوراخ تخله اب بفرستید تو صندوق) از اینطرف هم دو تا راه داره یا مغزی رو مستقیم بزارید تو یه پارچه که کار فیلتر رو انجام بده و بندازین تو بیست لیتری یا هم با لوله کشی مغزی رو بیرون ۲۰ لیتری وصل کنید که باز یه خورده ریزه کاری داره برای برق هم میتونید منفی رو از بدنه و مثبت رو از چراغ خطر بگیرید که هر وقت خودروتون ۹ کرد چراغ کوچیک رو ۵ ثانیه روشن کنید نتیجه رو ببینید عمر باتری هم چون فن مدام روشن نمیمونه به شکل محسوسی میره بالا برای شبها هم که چراغ کلا روشنه رو سیم منفی یه سوئیچ بزارید که خاموشش کنید سه تا تابستون رو ماشین وصل میکنم عالیه در بدترین شرایط روزی ۱۰ لیتر اب مصرف داره.

  2. Avatar راننده سمند

    دلایل جوش آوردن خودرو میتونه بستگی به شرایط داشته باشه ولی عمدتاً:

    ۱/ خرابی ترموستات

    ۲/ خرابی واترپمپ

    ۳/ واشر سر سیلندر معیوب

    میتونه از عوامل جوش آوردن خودرو باشه

  3. Avatar غلامرضا

    من فیش ترموستات کولر رو قطع می کنم و کولر می زنم این کار باعث میشه کمپرسور کولر کار نکنه ولی فن کندانسور اون کار کنه که می تونه کمکی به خنک شدن آب رادیاتور هم بکنه.

  4. Avatar مهدی جوادی

    اینجانب مهدی جوادی هستم مخترع درب بازکن درب رادیاتور خودرو می باشم.
    کار کردن با این وسیله بسیار آسان است
    با تشکر

    1. Avatar Bnz

      دلیل جوش اوردن ماشین یا رادیات جرم داره یا تسمه پاره بشه یا با دنده سبک زیاد تو سینه استفاده شده فقط نباید تا خنک بشه خاموش کنیم ماشینو رینگ میترسونه

  5. Avatar ati

    سلام این تجربه واسم خیلی سنگین دراومد میگم که بقیه دوستانم استفاده کنند
    من ماشینمو به تازگی بردم تعمیرگاه و سر سیلندر عوض کردم اما بعد از یه هفته امپر چسبوند در واقع اول باید سراغ واتر پمپ و رادیاتور ماشین رفت .اما تعمیرکار بنده وقتی سیلندر و عوض کرده حتی نگاهی ام به رادیاتور ننداخته /که بعد از یه هفته واسه من دوباره کاری نشه . من رادیاتور نو خریدم و گذاشتم اما اون چند باری که ماشین امپر چسبوند چی؟

  6. Avatar شهاب

    من یه بار ماشینم جوش اورد به این خاطر که فنش خراب شده بود. زمستان امسال تو اون یخبندونه فناش یخ زده بود فیورشم خراب شد. حالا سوال اینجاست تو این شرایط چه کار کنیم؟
    اگه ماشین روشن باشه , گرمتر میشه و خراب میشه! چون فنا خرابن
    اگه حاموش کنیم بازم خراب میشه!

    نظر دوستان چیه

  7. Avatar سیدعلی الحسینی

    قابل توجه دارددگان پژو ۴۰۵ :
    جهت کاهش دما موتور تا ۴۰%
    فقط با ۳ هزار تومان … یک قاب پلاک پراید بخرید
    پلاک جلو در بیارید … (پلاک ۵ سم بالاتر ببرید)
    برای این کار قاب پلاک درست در وسط سپر تنظیم وپرچ نمایید
    دریچه هوا زیر سپر جلو باز میشود
    امتحان شده است …
    ۱۰۰% جواب داد … بسیار عالی
    ایمیل بدید برایتان تصاویر میفرستم

  8. Avatar ابراهیم

    سلام

    یک نکته دیگر اینکه…
    حتما فیوزهای ماشین رو هم چک کنید! ممکن است فیوزی که جهت کار کردن فن ماشین است سوخته باشد و به همین دلیل ساده ماشین جوش آورده باشد!

  9. Avatar یونس

    مجدد یک نکته دیگه هم بگم
    اگر گرمای هوا منجر به جوش آوردن بشه
    مطمعنا گرمای خوب خورشیدمون دلیل نیست که به اون بدوبیراه بگیم که چرا گرمه…
    حتما اشکالی در ماشین ما وجود داره که این شرایط فقط به ما لطف کرده و نشونش داده …
    گودلاک 😉

  10. Avatar حمید

    ایول
    چه جالب و اموزشی بود، مرسی واقعا

  11. Avatar یونس

    سلام…
    مطلب خوبی بود. اما کاملا عمومی بود. بعضی ها شاید بگن حالا که تابستان تمام شد، اما جوش اوردن ممکن هست در وسط یخبندان زمستان هم رخ بده.با توجه به تجربیاتی که در شرایط واقعی داشتم، به نظرم در شرایط واقعی وقتی ماشین جوش آورده باید آخرین راهی که فرمودید، اتفاقا اول انجام بشه. اورژانسی هم به اون شکل سریع در کار نیست. یعنی اول باید دلیلو فهمید:
    برای بعضی از دلایل روشن موندن ماشین هیچ کمکی به خنک شدنش نمیکنه، بلکه موتور کماکان کار میکنه و گرمترو گرمتر میشه واین هم به مراتب برای موتور خطرناکه.

    به طور کلی دلایل جوش آوردن به ترتیب زیر هست به تجربه من:
    ۱) نداشتن آب در مخزن یا رادیات: ساده ترین و شایع ترین مسئله که خیلی از افرادی که ماشین سوار میشن، ذره ای دقت نمیکنند که این ماشینی که دارم سوار میشم، مخزن آبش به مقدار لازم پر هست یا نه. حالا یا بخار شده، یا مشکل دیگه ای وجود داره از موارد زیر،
    من تعجب میکنم، واقعا سوال نمیشه براشون؟!!؟ اگر کم شده، چرا کم شده؟!!؟ اگر هی متغیر کم و زیاد میشه، چرا؟!!؟

    ۲) هوا گرفتن مسیر جریان آب: به دلایل مختلف از جمله شل بودن بست ها، سوراخ های ریز مسیر شیلنگها، مخزن نامناسب، خرابی درب مخزن و یا درب رادیات (در بعضی خودروها مثل ۲۰۶ بسیار اهمیت دارد). این مواردو باید از قبل تشخیص داد، در لحظه اتفاق کاری ازتون برنمیاد. جز رسوندن ماشین به مکانیک و رفع دقیق عیب. به نظر من اگر پولشو دارین کل مسیر جریان آبو عوض کنین!!!

    ۳) گرفتگی مسیر جریان آب: از لوله ها و شیلنگ ها گرفته تا داخل رادیات حالا به دلیل رسوبات و یا چیزهای دیگه (چه رادیات بخاری و چه رادیات اصلی). که بعضا میبینی در زمان جوش آوردن با چندتا ضربه کوچیک به رادیات ممکنه مسیر باز میشه و آب در گردش بیفته.

    ۴) خرابی ترموستات: اگر ماشین یکم مسن باشه، قطعاتی مثله ترموستات تعویض شدن قطعا. که اصولا جنس خوبش پیدا نمیشه، در صورت خرابی، خودشون عامل جوش آوردن هستن… پس باید از سالم بودنشون مطمعن شد. اگر ماشین جوش بیاره و دلیل ترموستات باشه هم میشه با چند ضربه به محل ترموستات کاری کنیم که باز بشه و بگذاره آب جریان پیدا کنه
    بعد بشه راه افتاد به مکانیک مراجعه کرد.

    ۵) خرابی واتر پمپ: واتر پمپو میدونین چیه دیگه توضیح نمیدم، احتمال خرابیش کمه خیلی ولی اگر خراب باشه آبو نمیچرخونه در مدار که بخواد روشن بودن کمکتون کنه! مستقیم مکانیک

    نکته ای باید بگم اینکه اصلا با ماشین در حال دمای بالا حرکت نکنید، یا حتی روشن موندنشم خطرناکه، چون بدلیل جوش بودن آب درون شیلنگ ها، هر لحظه ممکنه شیلنگ ها از داخل کاپوت و حتی داخل اتاق زیر پای راننده بترکن و آب جوش داخل اتاق ماشین سرازیر بشه (چیزی که برای من رخ داده!!)

    ضمن اینکه ماشینی که رسید در حال جوش، یعنی واشرسرسیلندر هم نیم سوز شده و هزینه ای گزاف رودستتون اومده.شاید در بعضی موارد این اتفاق نیفته یا برای بار اول.
    ولی این احتمال هست که این اتفاق افتاده باشه. و نشونه های متعددی باز برای این هم هست.
    پس همیشه به فکر ماشینی که سوار میشین از قبل باشین.

    1. خشایار شاهسون خشایار شاهسون

      سلام و تشکر از این که همراه ما بودی

      کاملا درسته، روشن موندن ماشین=خسارت مالی بیشتر
      مرسی از این که دلایل جوش آوردن ماشین رو هم نوشتین، اتفاقا مطلبی تنظیم شده در همین باب که طی هفته‌های آینده در سایت دیجی‌کالامگ منتشر میشه.
      امیدوارم که همیشه تجربه‌های شیرین در سواری و رانندگی داشته باشین اما خب، مشکلات و اتفاقات اگر به خیر بگذرن می‌تونه سال‌ها بعد بخشی از خاطره‌ی هر کسی بشه 🙂

      شاد باشی

  12. Avatar محسن طهمورثی

    سلام
    مطلب خوبی بود
    فقط یه چیزی، الان یکم دیر بود برای این مطلب !!! تابستون ۲ روز دیگه تمومه 🙂

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه