[ویدیو] هوش مصنوعی مایکروسافت به کمک افراد نابینا می‌آید

۱۷ مهر ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

در کنفرانس Build مایکروسافت که یکی دو ماه پیش برگزار شد، این شرکت از هوش مصنوعی، نه تنها فقط برای سرویس Cortana و بلکه برای استفاده در تمام محصولات و نرم‌افزارها صحبت کرد. «سرویس شناخت مایکروسافت» یا Microsoft Cognitive Services مجموعه‌ای از رابط‌های برنامه‌نویسی هوشمند است که به سیستم‌های مختلف اجازه می‌دهد تا ببینند، بشنوند و همانطور که انسان‌ها رابطه برقرار می‌کنند، نیازهای انسان را متوجه شوند.

این هوش مصنوعی حتی می‌تواند متن‌ها را تشخیص دهد و آن‌ها را بخواند.

در حالی که چت‌بات مایکروسافت، در کمتر از ۲۴ ساعت به کابوسی تبدیل شد و کاری کرد تا این شرکت، اقدام به جمع‌آوری این چت‌بات کند، شرکت مایکروسافت از هوش مصنوعی دیگری رونمایی کرده است که در دنیای واقعی کاربرد دارد. “هوش مصنوعی دیداری” نرم‌افزاری که به افراد نابینا کمک می‌کند تا در محیط حرکت کنند و اطراف‌شان را بهتر بشناسند.

هوش مصنوعی دیداری را یکی از مهندسان مایکروسافت به اسم «سکیب شیخ» ساخته است؛ شیخ خودش نابینا است.

همانطور که در ویدیوی زیر خواهید دید، شیخ از یک گوشی هوشمند و عینک هوشمند Pivothead استفاده می‌کند تا اطلاعات مربوط به دور و اطراف‌اش را دریافت کند. شیخ به عینک‌اش فرمان می‌دهد تا از محیط اطراف‌اش عکس بگیرد و یک صدا، عکس‌ها را شناسایی کرده و به شیخ، محیط اطراف‌اش را توضیح می‌دهد.

هوش مصنوعی که شیخ و همکاران‌اش ساخته‌اند، آن‌قدر باهوش است که می‌تواند حتی جنسیت افراد، سن‌ها و احساس‌شان را از چهره‌ی آن‌ها تشخیص دهد. این هوش مصنوعی حتی می‌تواند متن‌ها را تشخیص دهد و آن‌ها را بخواند. شیخ از متن‌ها عکس می‌گیرد و این هوش مصنوعی، حتی در عکس گرفتن شیخ را راهنمایی می‌کند.

می‌توانید در ادامه، ویدیویی که مایکروسافت منتشر کرده را ببینید.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. فرزاد شریف زاده

    با تشکر

    چقدر مطلب جالب و در عین حال امیدوار کننده ای بود… به واقع که امید آن می رود که در آینده چیزی به نام معلولیت در حواس ۵ گانه وجود نداشته باشد و همانطور که در ویدئو گفته می شود “این تازه یک شروع است …”

    اما نکته جالب توجه در فیلم حضور یک نابینا به عنوان مهندس و مدیر پروژه و برنامه نویس در شرکت بزرگی همچون مایکروسافت بود و توجه به این حقیقت که نه تنها این دسته افراد در این کشورها در گوشه ای تنها و منزوی رها نمی شوند، بلکه همچون همه افراد دیگر حضور فعال و کامل و سازنده ای در اجتماع دارند و از توانایی های آنها در سطح بالا استفاده می شود.

    چندی پیش در سمینار یکی از شرکتهای حوزه اتوماسیون اداری که اقدام به حمایت از افراد خاص کرده بود، برای اولین بار متوجه شدم که ۱۱ درصد از جمعیت کشور دچار معلولیت می باشند و با خود پرسیدم پس این افراد کجا هستند ؟ چرا در جامعه نمی بینیمشان ؟ چرا در شرکتها اثری از آنان دیده نمی شود. ۱۱% رقم بسیار بزرگی است و این افراد در کشور ما به حاشیه رانده شده اند و فضاهای شهر، شرکتها، دانشگاه ها، ارگانها و حتی پارکها و خیابانها متناسب با نیاز آنها ساخته نشده و شما فقط اگر به ساختار پیاده روها و اماکن عمومی توجه کنید می بینید عملا این افراد در حضور در جامعه با مشکل مواجه خواهند شد.

    تعداد بسیار کم و محدودی از مشاغل و سازمانها حاضر به جذب این افراد می شوند و عملا این افراد را در کمتر سازمان و اداره و شرکتی می بینیم. مشاغلی مثل برنامه نویسی که نیاز به کد نویسی دقیق و صدها خط کدهای پیچیده دارد جزو مشاغلی محسوب می شود که حتی گمان هم نمی بریم که افراد نابینا قادر به انجام آن باشند و حال می بینیم این افراد نه تنها در دانشگاه های درجه یک در چنین رشته های پذیرفته شده و تحصیل می کنند، حتی در بزرگترین شرکتهای دنیا مشغول بکار می شوند و چنین دستاوردهایی برای بشر آینده به ارمغان می آورند.

    با تشکر از مطالب مفید و جالب توجه شما

    1. Dream

      بله حرف شما درسته معمولا افراد معلول تو جامعه ما مورد توجه قرار نمی گیرن، ولی خوشبختانه یکی از همین افراد یکی از بهترین دوستای منه و مثل همین آقای نابینا، برنامه نویس ماهری هستن و من واقعا بهش افتخار می کنم 🙂

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه