پایان کاوش ۲۰ ساله‌ی کاسینی؛ فضاپیمای ناسا در جو زحل نابود شد

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

فضاپیمای «کاسینی» (Cassini) نابوده شده است. این فضاپیما دیروز صبح وارد جو بالای زحل شد و مدتی نگذشت که ارتباط ناسا با کاسینی کاملا قطع شد. کاسینی در طول فرود خود به سمت زحل، از کار افتاده است. نابود شدن کاسینی رسما به ماموریت ۱۳ ساله‌ی این فضاپیما در سیاره‌ی زحل پایان می‌دهد؛ ماموریتی که بخشی از سفر بلند و بالای کاسینی در ۲۰ سال گذشته در فضا بود.

همه چیز در ابتدا با توجه به برنامه‌های ناسا پیش رفت. سال‌ها بود که تیم کاسینی قصد داشت تا این فضاپیما را به داخل زحل بفرستد. دو قمر زحل، «انسلادوس» و «تایتان» طبق مطالعات مستعد میزبانی حیات هستند و ناساس می‌خواهد این دو قمر را در آینده هم بررسی کند. با این حال، ناسا نمی‌خواست تا کاسینی به صورت اتفاقی به یکی از این قمرها برخورد و میکروب‌های زمین را وارد آن‌ها کند. در نتیجه تیم کاسینی تصمیم می‌گیرد تا کاسینی را به زحل برای انجام چند پژوهش آخر، نزدیک کند. کاسینی هم با ورود به زحل، نابود می‌شود.

این اتفاق برای خیلی از افراد در تیم کاسینی، از نظر احساسی سنگین بود. برخی از آن‌ها دهه‌ها بود که روی این فضاپیما کار می‌کردند. کاسینی در سال ۱۹۹۷ به فضا پرتاب شد. این فضاپیما برای رسیدن به زحل، ۲.۲ میلیارد مایل را در هفت سال طی کرد. کاسینی سپس بیش از یک دهه را پیرامون این سیاره و قمرهای زیاد اطراف آن، گردش کرد. کاسینی اکتشافاتی داشت که خیلی از محققان ناسا انتظار آن را هم نداشتند؛ اکتشافاتی مثل اینکه انسلادوس یک اقیانوس بزرگ زیر پوسته‌ی خود دارد و ممکن است در این اقیانوس، حیات جریان داشته باشد. اطلاعات زیادی هم به لطف کاسینی از طبیعت تایتان کسب شد و دانشمندان متوجه شدند که این قمر رودخانه‌ها و حوض‌هایی از متان در سطح خود دارد.

در آخرین ماه‌های فعالیت خود هم کاسینی اطلاعات بسیار خوبی ارسال کرد. در اردیبهشت امسال، تیم کاسینی این فضاپیما را برای آخرین بار به دور زحل به گردش در آوردند. این گردش بین حلقه‌های زحل و خود سیاره صورت گرفت و کاسینی را از هر زمان دیگری به زحل نزدیک کرد. کاسینی ۲۲ گردش داشت و در هر گردش، ازکنار تایتان عبور کرد. هر بار عبور از کنار تایتان، فشار جاذبه‌ی این قمر، کاسینی را به سمت آن نزدیک‌تر کرد. در آخرین گردش از کنار تایتان، کاسینی بسیار به این قمر نزدیک شده بود که از خط حرکت خود خارج شود و به سمت زحل سقوط کند.

با این حال حتی پریروز کاسینی عکس‌های بسیار خوبی از انسلادوس ارسال کرد. این فضاپیما هم‌چنین تصاویر بسیار خبوی از تایتان و حلقه‌های زحل گرفت. حتی چند ساعت قبل از اینکه کاسینی وارد جو زحل شود، تیم این فضاپیما آن را کمی چرخاندند تا آنتن رادیویی آن به سمت زمین و تجهیزات تحقیقاتی آن به سمت زحل باشد. کاسینی توانست اطلاعات زیادی از جو زحل دریافت و آن را در سریع‌ترین زمان ممکن به زمین ارسال کند.

کاسینی دیگر وجود ندارد، ولی تحقیقات و ماموریت محققان ناسا هنوز هم ادامه خواهد داشت. آن‌ها آخرین داده‌های ارسال شده از سوی کاسینی و هم‌چنین تمام اطلاعاتی که در در این همه سال کاسینی ارایه داده است را بررسی خواهند کرد. شاید سال‌ها طول بکشد تا دانشمندان بتوانند کاملا آخرین مشاهدات پیش از مرگ کاسینی را بررسی کنند.

منبع: The Verge

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. Avatar فرزاد شریف زاده

    متن خبر بسیار عجیب بود و در بخش های مختلف آن اینطور به نظر می رسید که این رخداد بدون پیش بینی و ناگهانی و به دور از خواسته و انتظار دانشمندان ناسا شکل گرفته بوده. در واقع از سال گذشته این عملیات جزو برنامه های ناسا بوده و حتی از چند ماه قبل شمارش معکوسی برای پایان داده شدن به کار کاسینی گذاشته شده بود. سوخت کاسینی به انتهای خود رسیده بود و از سالها قبل این برنامه ریزی انجام شده بود که جهت جلوگیری از سقوط کاسینی به ماه های این سیاره و به خطر افتادن احتمالی مطالعه وجود حیات در آن مکانها، در ماه های آخر کاسینی به سیاره اصلی نزدیک تر شده و سرانجام با یک شیرجه (سقوط) پیش بینی شده در جو سیاره نابود شود. حتی در در هفته آخر بار ها و بارها زمان دقیق این عملیات اعلام شده بود و ماموریت پایان دادن به کار کاسینی به طور زنده از سایت ناسا و کانال خبری مربوطه و شبکه های اجتماعی مربوط به ناسا در دید عمومی قرار گرفته بود. متن خبر به شدت گمراه کننده بود و با اینکه در جایی اشاره شده “با این حال، ناسا نمی‌خواست تا کاسینی به صورت اتفاقی به یکی از این قمرها برخورد و میکروب‌های زمین را وارد آن‌ها کند.” اما در ادامه و باز هم سایر قسمت ها فاصله بسیار زیادی از حقیقت این عملیات گرفته و نتیجه ای که در ذهن مخاطب میاورد آن است که کاسینی در حالیکه برای مطالعه سیاره مذکور به آن نزدیک شده بود از مسیر خارج شده و از بین رفته و تیم هدایت کننده و دانشمندان کاسینی بسیار ناراحت شده اند !!! در شب عملیات پایانی فعالیت کاسینی جشنی به مناسبت این رویداد بزرگ و ماموریت هدایت کاسینی به سمت جو سیاره برای از بین رفتن هم تدارک دیده شده بود که در شبکه های اجتماعی قابل دسترسی میباشد و در خود سایت منبع این خبر نیز عنوان “How NASA’s Cassini spacecraft will meet its destructive end on Friday” از هفته قبل از این رویداد قرار داشت. ضمن تشکر از برگردان زیبا و روان آقای میرزایی عزیز، خواهشمند است اخبار این چنینی که منابع خوب و دقیقی مثل خود ناسا دارند تا حد ممکن از منابع نزدیکتر به اصل گزارش شوند. با تشکر

  2. Avatar امیر اسدی

    T-T
    هر لایک = یک دعا براش.

  3. Avatar ///mahdispd

    خدا رحمتش کنه
    فضا پیمای خوبی بود:|

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه