اطلاعات جدید از افق‌های نو: پلوتو آتش‌فشان‌هایی یخی دارد

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

فضاپیمای «افق‌های نو» هنوز هم به ارسال اطلاعات از سیاره‌ی کوتوله‌ی پلوتو ادامه می‌دهد. این کاوشگر در جدیدترین عکس‌هایی که فرستاده، وجود آتش‌فشان‌های یخی را روی سطح پلوتو تایید کرده است.

کوهستان‌های روی پلوتو کیلومترها طول و ارتفاع دارند. بالای هر کوهستان هم می‌توان آتش‌فشانی را پیدا کرد. بر خلاف آتش‌فشان‌های روی زمین که از خود سنگ مذاب به بیرون می‌دهند، آتش‌فشان‌های پلوتو، البته اگر آتش‌فشان باشند، محلولی یخی که از آب، نیتروژن، آمونیا یا متان ساخته شده را خارج می‌کنند.

دانشمندان به این دو آتش‌فشان یخی، نام‌های Wright Mons و Piccard Mons را داده‌اند.

ایده‌ی آتش‌فشان‌های یخی پلوتو در ۴۷امین جلسه‌ی سالانه‌ی سازمان «American Astronomical Society’s Division for Planetary Sciences» اعلام شد. تیم تحقیقاتی کاوشگر افق‌های نو در این رویداد با ارایه‌ی ۵۰ تحقیق مختلف درباره‌ی اکتشافات‌شان، از آتش‌فشان‌های یخی پلوتو هم صحبت کردند. البته دانشمندان می‌گویند که هنوز هم بررسی این آتش‌فشان‌ها ادامه دارد.

Wright Mons is located south of Sputnik Planum on Pluto

کاوشگر افق‌های نو تنها ۲۰ درصد از اطلاعاتی که جمع‌آوری کرده را به زمین فرستاده است. یعنی ممکن است اطلاعات بیشتری نسبت به آتش‌فشان‌های یخی پلوتو دریافت شوند. دو کوهستان و آتش‌فشانی کشف شده، در پایین Sputnik Planum، سطح صافی که در مجاورت با استوای پلوتو قرار دارد،‌ پیدا شده‌اند.

Piccard Mons (L) and Wright Mons (R) The colours denote height. Blue is low; brown is high; green is intermediate in height

دانشمندان به این دو آتش‌فشان یخی، نام‌های Wright Mons و Piccard Mons را داده‌اند.

افق‌های نو در حال حاضر ۱۴۰ میلیون کیلومتر به سمت خارج از منظومه‌ی شمسی حرکت کرده است و ۵ میلیارد کیلومتری با زمین فاصله دارد. دریافت کامل داده‌های این کاوشگر حدودا یک سال دیگر طول خواهد کشید.

منبع: BBC

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar نیوزلینک

    واقعا جالب بود … من عاشق اطلاعات در مورد فضا و کهکشان هستم . آدم به عظمت خدا پی می بره

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه