چرا فیات کرایسلر تسلا را شکست داد؟

۲۱ بهمن ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

فیات کرایسلر سازنده قدیمی و با تجربه خودرو از نظر ارزش سهام موفق شده شرکت تسلا را شکست دهد. تسلا شرکتی است که در سال‌های اخیر به دلیل تولید خودروهای الکتریکی مدام سر زبان‌ها بوده است و توانسته رشد خوبی را تجربه کند. با این وجود بررسی و مقایسه وضعیت سهام فیات در برابر تسلا نشان می‌دهد هنوز هم اوضاع بعضی از خودروسازهای سنتی‌تر بازار از تسلا بهتر است.

طبق آمار و ارقام منتشر شده سهام فیات کرایسلر در ۱۲ ماه گذشته حدود ۱۱۴.۳۷ درصد رشد داشته و در دو سال گذشته هم رشد ۶۳.۲۱ درصدی را تجربه کرده. این در حالی است که تسلا در دوازده ماه گذشته ۶۳.۲۱ درصد و در دو سال گذشته ۳۸.۱۵ درصد رشد داشته است. به این شکل می‌توان گفت فیات کرایسلر موفق شده در این مدت تسلا را شکست بدهد.

ممکن است این خبر برای طرفداران خودروهای الکتریکی عجیب به نظر برسد. در بسیاری از تحلیل‌های این روزها می‌خوانیم که تولیدکننده‌های خودروهای سنتی رو به انقراض‌اند و در سال‌های آینده خودروهای الکتریکی جایگزین آن‌‎ها می‌شوند. با این وجود به نظر می‌رسد بازار هنوز در چنین نقطه‌ای قرار ندارد.

شاید برای‌تان جالب باشد که فیات کرایسلر چطور موفق شده چنین دستاوردی داشته باشد؟ در عمل باید گفت به دو دلیل: مقیاس و دامنه تولید. فیات کرایسلر شرکتی بزرگ است که از مجموعه گسترده‌ای از خودروهای تولیدی‌اش کسب درآمد می‌کند. مدل‌ها و برندهایی مثل مازراتی، آلفا رومئو، کرایسلر، داج، فیات، جیپ و لانچیا از جمله این گروه‌های تولیدی خودرو هستند که به عنوان زیر مجموعه فیات کرایسلر شناخته می‌شوند و درآمد ۱۳۲ میلیارد دلاری را برای این شرکت رقم زده‌اند.

این در حالی است که تسلا شرکتی نسبتا نوپا و کوچک است که حدود ۱۰ میلیارد دلار درآمد دارد. همین تفاوت هم باعث بالاتر بودن حاشیه سود فیات در مقایسه با تسلا و رشد بهتر سهام این شرکت بوده است. شاید همین موضوعات باعث شده بعضی شک و تردیدها در مورد میزان قدرت و نفوذ تسلا در بازار به وجود بیاید. بعضی از کارشناسان معتقدند ممکن است تسلا در حد و اندازه‌ای  قدرتمند نباشد که بتواند خودروهای الکتریکی را به شکل عمده در اختیار میلیون‌ها مشتری قرار دهد و وضعیت بازار خودرو را متحول کند.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه