چشم مجازی سازمان DARPA به کمک سربازان و امدادگران می‌آید

۸ تیر ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

سازمان «دارپا» (DARPA) یا سازمان پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته‌ی دفاعی کشور آمریکا که زیر نظر وزارت دفاع این کشور فعالیت می‌کند، تکنولوژی جدیدی ساخته که به وسیله‌ی آن سربازان و امدادگران از محیط اطرافشان آگاهی بیشتری به دست می‌آورند. دارپا با همکاری شرکت NVIDIA یک چشم مجازی تولید کرده که دو تصویر را به یک صحنه‌ی زنده‌ی سه‌بعدی تبدیل می‌کند. البته برای استفاده از این تکنولوژی به یک کامپیوتر یا لپ‌تاپ قدرتمند به همراه یک جفت دوربین نیاز خواهید داشت.

دوربین‌ها را می‌توان به پهپاد یا ربات متصل کرد و آن‌ها را به مکان‌هایی که آتش گرفته‌اند یا شرایط ناپایداری دارند فرستاد. این ربات‌ها یا پهپادها می‌توانند از دو مسیر متفاوت وارد ساختمان‌ها شوند و شروع به عکس‌برداری از محیط اطراف کنند. عکس‌های گرفته شده توسط برنامه‌ی مخصوصی که برای این‌کار طراحی شده جمع‌آوری می‌شوند. در دموی نشان داده شده از این تکنولوژی، عکس‌ها روی لپ‌تاپی قرار می‌گیرند که دو کارت گرافیکی K20 دارد. این لپ‌تاپ به وسیله برنامه‌ای که برای آن طراحی شده، تصاویر را به شکلی در کنار هم قرار می‌دهد که بتوان یک نمای سه‌بعدی زنده از محیط مشاهده کرد. البته شرکت اینتل هم قبلا چنین کاری را با استفاده از تکنولوژی FreeD انجام داده بود.

عملکرد تکنولوژی سازمان دارپا کیفیت FreeD شرکت اینتل را ندارد؛ اما کاربران می‌توانند به صورت همزمان در محیط گردش کنند و از زاویه‌های مختلف یک مکان را مورد بررسی قرار دهند. نتیجه‌ی نهایی باعث می‌شود که بتوان افراد گیر افتاده در یک ساختمان را پیدا کرد یا به دنبال یک وسیله‌ی خاص گشت. سربازان می‌توانند با این تکنولوژی دشمنانی که در ساختمان‌های مختلف پنهان شده‌اند را هم شناسایی کنند.

محققانی که این تکنولوژی را تولید کرده‌اند، گفته‌اند که می‌توان از آن در زمینه‌ی فعالیت‌های ورزشی هم استفاده کرد. به طور مثال می‌توان از مسابقه‌های مختلف صحنه‌های ۳D تهیه و آن‌ها را به صورت زنده پخش کرد.

در ادامه می‌توانید ویدیوی منتشر شده از این تکنولوژی را مشاهده کنید:

منبع: Engadget

‌‌‌‌

کانال تلگرام دیجی کالا مگ

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه