۴ باور رایج و قدیمی درباره‌ی باتری‌ها که دیگر صحت ندارد

۴ دی ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
باتری

اهالی دنیای فناوری مدت‌ها است چشم‌به‌راه تحولی در زمینه‌ی باتری‌ها نشسته‌اند چراکه علی‌رغم سر و صداهای زیاد، در عمل شاهد تغییر خاصی نیستیم. اما از این بدتر اطلاعات کاربران در این‌باره است که گویی قصدی برای روزآمدی ندارد. آن‌چه از محدودیت باتری‌های نیکلی در دهه‌ی ۹۰ میلادی می‌دانند را به باتری‌های لیتیوم-یونی و لیتیوم-پلیمری امروزی بسط می‌دهند. در ادامه، این پیش‌فرض‌های رایج را با هم بررسی می‌کنیم.

‌‌‌‌    ‌‌‌

۱- باور رایج: رها کردن دستگاه به برق، باعث شارژ بیش‌ازحد آن می‌شود.

این موضوع لااقل در مورد باتری‌های جدید درست نیست. امروزه شارژر اغلب لپتاپ‌ها، تلفن‌ها و حتی باتری‌های AA و AAA آن قدر هوشمند هست که عملیات شارژ را بعد از اتمام آن متوقف کند. البته این فرآیند طوری است که ابتدا با توقف شارژ و استفاده‌ دستگاه، به اندازه‌ی دو سه درصد انرژی باتری تخلیه شده و سپس دوباره تا ۱۰۰ درصد پر می‌شود.

باتری شارژ

به برق رها کردن و تکرار مداوم آن در طول عمر باتری تاثیر دارد؛ ولی این تاثیر آن‌قدرها که درباره‌اش غلو می‌شود نیست. شرکت‌های سازنده معمولا تاکید بر تنوع نحوه‌ی شارژ دارند و توصیه می‌کنند لااقل ماهی یک مرتبه باتری را تا انتها دشارژ کنید و مجدد به برق بزنید. با این حال این کار هم تاثیر چندانی در طول عمر باتری‌های جدید ندارد.

‌‌‌‌    ‌‌‌‌‌‌‌‌‌

۲- باور رایج: باتری باید همیشه تا آخر خالی شود.

امروزه بیشتر باتری‌ها به طور کامل دشارژ نمی‌شوند. وقتی در تلفن و لپتاپ‌تان با صفر درصد یا ظرفیت تمام شده مواجه می‌شوید، در واقع هنوز حدود ۱۰ درصد از شارژ باتری باقی مانده؛ به همین دلیل است که وقتی باز دکمه پاور را می‌زنید نمایشگر روشن شده و اخطار نیاز به شارژ ظاهر می‌شود.

شارژکردن

با این وصف دیگر جایی برای اعتنا به چنین توصیه‌ای می‌ماند؟ در این شرایط اگر دستگاه باتری‌دار خود را هر بار تا مرحله‌ی خاموشی پیش ببرید مطمئنا در درازمدت روی شارژدهی آن تاثیر منفی می‌گذارد. پس بهتر است به جای عمل به این توصیه، کاملا عادی از دستگاه‌تان استفاده کرده و نهایتا ماهانه باتری آن را در حالت متفاوت شارژ کنید.

‌‌

۳- باور رایج: همواره پیش از اولین استفاده از دستگاه، آن را کاملا شارژ کنید.

در حقیقت شارژ کامل دستگاه نو، هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ البته اگر این کار را نکنید باز هم به جایی بر نمی‌خورد.

باتری گوشی

پس چرا در کتابچه‌ی راهنمای بعضی دستگاه‌ها، سازنده به این کار توصیه کرده؟ شارژ کامل دستگاه قبل از نخستین استفاده، شروعی است برای چیزی به نام «فرآیند واسنجی» و به دستگاه در شناخت رفتار باتری متصل به خود کمک می‌کند. این همان هوشمندی شارژرها است که بالاتر گفتیم؛ پس اگر بعدا هم دستگاه را شارژ کنید این عملیات انجام می‌گیرد.

‌‌‌

۴- باور رایج: باتری‌ها را در فریزر نگه‌دارید.

نگه‌داری باتری در فریزر یا یخچال نه تنها مضر است بلکه می‌تواند خطرناک هم باشد. دمای بیش‌ازحد (دمای بیش‌ازحد پایین یا بالا به‌خصوص در درازمدت) برای هیچ نوع باتری مفید نیست.  یادتان باشد باتری یا قوه، مخزنی از مواد شیمیایی است که در خود نیرو ذخیره می‌کنند. اِعمال چنین فشاری بر این مواد ممکن است عواقب نامطلوبی داشته باشد.

باتری در یخچال

توصیه می‌شود برای افزایش عمر نگه‌داری بلااستفاده، باتری‌‌ها را در دمای استاندارد اتاق (۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد) و با رطوبت کنترل‌شده در حد ۳۵ تا ۶۵ درصد قرار دهید. به این شیوه می‌توان باتری‌های آلکالاین را بین ۵ تا ۱۰ سال و باتری‌های لیتیومی را ۱۰ تا ۱۵ سال انبار کرد.

اما اگر باتری تلفن هوشمند شما عملکردی به‌خوبی یک یا دو سال پیش ندارد کاملا طبیعی است؛ باید بدانید با هر بار استفاده از باتری‌های امروزی قدری از کارایی آن‌ها کاسته می‌شود.

‌‌‌‌

فکر می‌کنید راه حل مشکل ناتوانی باتری‌ها چیست؟ بشر باید به فکر دستگاه‌های کم‌مصرف‌تر باشد یا باتری‌های موثرتری بسازد؟ راستی شما راه درستی برای افزایش طول عمر باتری دستگاه‌های الکترونیک می‌دانید؟

‌‌‌

منبع: CNET

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۸ دیدگاه
  1. Avatar پویا

    البته باید سونی را به خاطر باطری های جدیدش ستود ولی نظر بنده مغایر با آن است که بگوییم دیگر شرکت ها دغل باز و کپی کار اند با اینکه این چنین است
    چون سامسونگ هم در حوضه صفحه نمایش انقلابی به پا کرده
    اپل هم در حوضه هماهنگی سخت افزار و نرم افزار و عملکرد روان انقلاب کرده
    ال جی هم در حوضه دوربین همچنین
    و شائومی و هواوی هم در ضمنیه گوشی با صرفه اقتصادی پیشگام بوده اند
    ولی باز اختراع سونی قابل احترام و انقلابش در حوضه باطری ستودنیست

  2. Avatar ندااسماعیلی

    مفید بود مرسی

  3. Avatar arash

    سونی واقعا یه شرکت نو آور
    به امید پیشرفت های بیشترش …

  4. Avatar مرتضی فرید

    ” البته به اندازه‌ی دو سه درصد افزایش شارژ برای دستگاه انجام می‌گیرد”
    در واقع و با توجه به منبع، با قطع جریان توسط شارژر، دو سه درصد شارژ خالی میشه که باعث میشه دوباره شارژر شروع به کار کنه و شارژ ۱۰۰ درصد بشه

  5. Avatar محسن

    به نظر من از طرفی خوبه که باطری ها هنوز قدرت مند نشدند.امروزه شاهده این هستیم که وسایل الکتریکی عضوی جدایی ناپذیر از ما ها شدن پس به نظر من شارژ کردن انها یک انتراک و یک فرصتی را در اختیار ما قرار میده که کمی از این وسایل دور باشیم و کمی استراحت به خودمون بدیم و همین طور به دستگاه استراحتی بدیم هر چند من خودم از تموم شدن باطری رنج میبرم ولی باز هم میگم بهتره فعلا باطری ها تکامل خاصی پیدا نکنند.

  6. Avatar رامین

    آقا این اپل خیلی باحاله یک روز میگه باتری میخوام بزنم هیدروژنی . یک روز دیگه میگه بیولوژیک بهتره عمرش بهتر…کم مونده بگه راکتور هسته ای میزنم بخدا….ولی اخرش میبینیم باید دشتش جلو سونی دراز کنه مثل سنسور دوربیناش…..ههههههههههههههههه

    1. Avatar مهران

      من یاد این دوره گردهای عزیز میندازه که وقتی جنس میخوان بفروشندبه هر شیوه ای متوسل میشند . مثلا میگن جنس ما یکه..اتمیه…فضایی….فلان بهمان….یک چیزهایی میگن شاخ در میاری…این اپل هم دست کمی از اونا نداره. جنس هاشون را با این ترفندها آب میکنند یا چنان چو میندازند که داریم روی یک چیزی کار میکنیم که عقل جن بهش نمیرسه بعد میبینی همون مدل قبلی را با کمی تغییر دارند قالب میکنند….همچنین شلوغ میکنه که یک آدم عاقل فقط خنده اش میگیره…. دلیلش هم روشنه…تکنولوژی اگر خیلی پیشرفته و خارج از توان بقیه شرکت ها باشه اونوقت اونقدر گرون تموم میشه که همچنین شرکت های شیادی نمیتونند سود باد آورده از فروش محصولاتشون ببرند. پس تکنولوژیهای دست دوم را با آب و تاب قالب میکنند و به هدفشون میرسند.

  7. Avatar حمید

    نمیدونستم سونی مخترع باتری لیتیوم یونیه …آفرین به این شرکت پیشرو و نوآور …..با این حساب همه مدیونش هستند…
    همیشه فکر میکردم همه چیز را اپل اختراع کرده…البته این جمله آخر رو الکی گفتم….خخخخخخخ

  8. Avatar علي

    من فک میکنم تا ١٠ یا ١۵ سال آینده بیشتر گجت ها از جمله موبایل ها تبلت ها و حتی لپ تاپ ها، از شر باتری های بزرگ و کم دوام خلاص میشن و گجت ها برق خودشون رو به صورت بی سیم دریافت میکنن.

    1. Avatar مجتبی

      احتمالا انسان هم اون زمان فتوسنتز میکنه….خخخخخخ
      امواج بی سیم اگر اینقدر قدرت پیدا کنندکه بعنوان منبع دریافت انرژی بشند نفر اول خود ماییم که از شدت تشعشعات اون امواج هلاک میشیم و جان به جان آفرین تسلیم میکنیم. مگر اینکه مصرف دستگاه ها اونقدر بیاد پایین که از تشعشات معمولی و ضعیف که الان هم اطراف ماست و زیان اور نیست بتونه استفاده کنه که در اون صورت هم باز با یک باتری کوچیک و یک بار شارژ ماه ها و یا سالها این جور دستگاه های کم مصرف نیاز به شارژ مجدد نخواهد داشت… در کل ایده شارژ بیسیم خوبه و نه به این شکل که امروزه مطرح میشه…

      1. Avatar احسان

        پسر خوب برو به نیکلای تسلا و ایده هاش یه مطالعه کن، هیچ چیزی ناممکن نیست.

    2. Avatar احسان

      سلام . . .
      منم همین فکرو میکنم . . . !

  9. Avatar سینا

    باریکلا به سونی مخترع باتری های امروزی…..

  10. Avatar مینا

    شایسته بود از مخترع باتری Lithium-ion (لیتیوم-یونی) هم یاد بشه شرکتی که با تبلیغات, جایگاهش را شرکت های بی بنیان تکنولوژیک و قارچی تصاحب کردند ولی این شرکت همچنان به تلاش و کوشش خودش برای رشد و پیشرفت تکنولوژی ادامه داده و همواره موثر بوده و هست. خرد جمعی باید پشتیبان چنین شرکتهاو موجودیت هایی باشه ….منظور شرکت ایده پرداز و خلاق و بدون حاشیه سونی است….

  11. Avatar پدرام

    دوستان میدونستید تمام باتری های گوشی های دنیا و دستگاه های موبایل مثل تبلت و لپ تاپ ها از تکنولوژی یون لیتیوم استفاده می کنند…
    این تکنولوژی اولین بار توسط سونی با مطالعه بعد از بیست سال برای ساخت آن حاصل شده که در سال ۱۹۹۱ به جهان معرفی شد….
    جدیدا هم یک نوآوری دیگه از این شرکت نوآور و بی سر وصدا ولی موثر در شرف پدیدار شدن هست و اون باتری های گوگردی است که جایگزین دستاورد قبلی خودش قرار بشه.ببینید یک شرکت یک شبکه غول تکنولوژی نمیشه و نیاز به زمان هست….و اگر شرکتی یا شرکتهایی تو دنیا طی سه چهار سال اخیر خودشون را دارن مطرح میکنند بدون شک شیاد و حقه باز هستند… . و در نهایت این شرکت ها به بشریت خدمتی نخواهند کرد…چون بار کج به منزل نمیرسه…

  12. Avatar رضا

    باید به سونی به خاطر اختراع باتری یون لیتیوم که اینقدر صنعت اکترونیک را متحول کرده احترام و تکریم کرد…

    1. Avatar سهراب

      واقعا کیه قدر و ارزش نوآوری را بدونه… فعلا دوره دسته کپی کارهاست… شرکت هایی که با تقلب امرار معاش میکنند و کم هم نیستند. از هواوی گرفته تا شیایومی و …. همین برندهای کنار خیابونی که به اصطاح طرح اصلی گوشیهای دیگه را میزدند الان رنگ عوض کردند شدند برای ما برند ….

      1. Avatar چین پین

        احترام کیلو چندشده الان..پول تجار و عرضه کنندگان تویه گوشی های چینی الاصل مثل هواوی و …است. سود خالص و شسته رفته…کی میره حالا بررسی کنه ببین داخلش چی هست و چی نیست…همین که قیافه یک گوشی باکلاس را داشته باشه کافیه…حالا تا بیان بفهمن چی خریدن , مدل بعدی میاد و قبلی فراموش میشه….

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه