چه کسانی بزرگترین هواپیمای خورشیدی جهان را به پرواز در می‌آورند؟

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

پروژه سولار ایمپالس سر و صدای زیادی کرد و حتما خبرهای پرواز آن به نقاط مختلف دنیا را خوانده‌اید. طی این پروژه عظیم برتراند پیکارد و آندره بورشبرگ هدفی را نشانه رفتند که کمتر کسی می‌توانست آن را انجام شدنی تلقی کند. این دو بلندپرواز سوییسی با هواپیمایی دور جهان را طی کردند که حتی یک قطره سوخت مصرف نکرد و تمام انرژی خود را از نور خورشید تامین کرد. به این ترتیب پروژه موفق سولار ایمپالس اثبات کرد که استفاده از فن‌آوری‌های پاک رسیدن در رسیدن به اهداف بزرگ محدودیتی ندارند. یکی از مهمترین رکوردهای این پروژه پرواز ۵ روز و ۵ شب بدون وقفه از ناگویا در ژاپن تا هاوایی بوده که می توانید اطلاعات بیشتر را در مطالب گذشته هم مطالعه کنید. ولی چه کسانی حامیان این پروژه جهانی بوده‌اند؟ یا به عبارتی نام کسانی که روی بدنه و دم سولار ایمپالس دیده می‌شد مربوط به چه شرکت‌هایی است؟ در ادامه درباره‌ی هرکدام از این شرکت‌ها توضیح می‌دهیم.

Solar-Impulse2

شرکای اصلی یا Main Partners

 

ABB

ABB یک شرکت چند ملیتی سوییسی–سوئدی که در زمینه برق قدرت و تکنولوژی‌های مرتبط با علوم خودرو و حمل و نقل فعالیت های گسترده‌ای دارد. این شرکت مهندسی از بزرگترین شرکت‌های الحاقی در جهان به شمار می آید که در بیش از ۱۰۰ کشور فعالیت داشته و حدود ۱۵۰ هزار نفر کارمند دارد. مجموع دارایی‌های ABB در سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۴۱.۳۵۶ میلیارد دلار برآورد شده است.

Solvay

Solvay شرکت شیمیایی بلژیکی بسیار موفق در زمینه تولیدات پلاستیک است. دارایی این شرکت عظیم بلژیکی در سال ۲۰۱۴ حدود ۱۷.۹ میلیارد دلار بوده است و در حدود ۳۱ هزار نفر در استخدام این کمپانی هستند. سولوی بود که خدمات زیادی در زمینه R&D  یا تحقیق و توسعه در زمینه نیروی خورشیدی به پروژه سولار ایمپالس ارائه کرد.

Schindler

Schindler با آسانسورهای با کیفیت خود در جهان شناخته شده است. این گروه سوییسی در سال ۱۸۷۴ بنیان نهاده شده و تا به امروز در بیش از ۱۴۰ کشور با تعداد کارمندانی بیش از ۵۵۰۰۰ نفر مشغول به فعالیت است.

Omega SA

Omega SA فعال در زمینه ساخت ساعت‌های لوکس و با کیفیت همانند بسیاری از همکاران خود در این حرفه در سوییس مستقر است و تحت نظر گروه سواچ فعالیت می کند. OMEGA در اکثر فعالیت‌های خاص شرکت دارد. نام و لوگو این شرکت و حمایت‌های آن در وقایع مهم ورزشی، علمی و فرهنگی دیده می‌شود.

Solar-Impulse3

شرکای رسمی یا Official Partners

 

Covestro

Covestro طی سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ از بایر جدا شد و قبل از آن در زمینه مواد برای Bayer AG 12.3 میلیارد دلار ارزش تلقی می شد. کوسترو در زمینه‌هایی چون خودرو، موتورهای برقی و الکترونیک و همچنین ساخت و ساز و تجهیزات ساختمانی فعال است. محصولات این شرکت موفق در زمینه‌ی پوشش‌های صنعتی و تجاری، چسب، پلی یورتان و انواع عایق‌ها در جهان شناخته شده است. این شرکت آلمانی با بیش از ۱۵ هزار نفر کارمند در لورکوزن مستقر است.  هلدینگ بایر علاوه بر نام و لوگوی کووسترو بر روی دم هواپیمای سولار ایمپالس از لوگوی خود استفاده کرد.

Altran

Altran مشاور در زمینه نوآوری‌های مهندسی است که در ۱۹۸۲در فرانسه بنیان نهاده شد. این مجموعه با بیش از ۲۵ هزار نفر کارمند در سال ۲۰۱۵ درآمدی بالغ بر ۱۰۰ میلیون یورو داشته است. آلتران در خطی مشی عملیاتی خود به زیبایی اعلام داشته که سختی‌های روزمره پروژه‌های پیچیده را بررسی کرده و راه حلی ارائه می‌کند که از تکنولوژی روز بهره می برد. آلتران در سراسر جهان دفاتر متعدد داشته و به صورت جهانی به پیشرفت علوم و بالطبع، بشریت کمک می کند.

Swiss Re

Swiss Re از شرکت‌های معتبر و موفق بیمه سوییسی است که به عنوان دومین ارائه دهنده خدمات بیمه اتکایی در جهان محسوب می‌شود. Swiss Reinsurance Company در ۱۸۶۳ تاسیس شد و در حال حاضر در ۲۵ کشور دارای شعبه است. این شرکت سوییسی بیش از ۱۱ هزار نفر کارمند دارد و دفتر اصلی آن در زوریخ است.

Swisscom

Swisscom بزرگترین شرکت مخابراتی سوییس است و خدمات مختلف و متنوع این شرکت در شاخه‌های تلفن، موبایل، اینترنت و تلویزیون دیجیتال بسیار فراگیر است. این شرکت از تفکیک شرکت PTT در ۱۹۹۸ تشکیل شد و به سهامی عام تغییر یافت. دفتر مرکزی این سوییس کام در ایتیژان نزدیک برن قرار دارد و در حدود ۲۰ هزار نفر پرسنل دارد.

Google

Google شناخته شده ترین سایت اینترنتی است و بسیاری اینترنت را هر روز با گوگل آغاز می‌کنند. این شرکت سهامی عام در زمینه‌های متعدد و متنوع اینترنتی فعالیت داشته و از پیشگامان این عرصه تلقی می شود. فعالیت‌های این شرکت چنان گسترده و در عین حال موفق بوده که بارها از طرف شرکت‌های رقیب و ضعیف‌تر و در کشورهای مختلف متهم به عدم رعایت انصاف در تجارت و یا به عبارتی انحصارطلبی شده است. دارایی های گوگل  بیش از ۱۳۰ میلیار دلار برآورد شده و بیش از ۵۷ هزار کارمند در آن مشغول به فعالیت هستند.

Masdar

Masdar که در واقع شرکت انرژی آتی ابوظبی است و با نام مصدر شناخته می شود. این شرکت اماراتی در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر فعالیت می‌کند و مدیریت نیروگاه‌های بادی و خورشیدی و همچنین در زمینه توسعه املاک و مستغلات فعالیت دارد. این شرکت در ۲۰۰۶ راه اندازی شد و در حال حاضر ۲۰ نیروگاه بادی و خورشیدی در کشورهای مختلف را دارا می باشد.

Deutsche Bank

Deutsche Bank شرکت خدمات ملی و بانک‌داری آلمانی است که شعبه مرکزی آن در فرانکفورت قرار دارد. این شرکت چند ملیتی بیش از ۱۰۰ هزار کارمند در استخدام دارد و در اروپا، آسیا و آمریکا فعال است.

در قسمت انتهایی و در پایین‌ترین قسمت دم  سولار ایمپالس ۲ عبارت HB-SIB  دیده می شود که اصلا شرکت نیست، بلکه نام ثبتی این هواپیما است که در سوییس رجیستر شده است.

البته  اینها تعدادی  از شرکت های همکار در این پروژه جهانی بوده اند و شرکت‌ها کوچک و بزرگ و اشخاص متعددی در به نتیجه رسیدن آن نقش داشته اند و با کمک های مالی، علمی و ساخت قطعات و ارائه خدمات سولار ایمپالس ۲ را سرافراز کردند و بار دیگر «خواستن ، توانستن است» را یادآور باشند.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه