نگاهی به پاسکال؛ چگونه NVIDIA صنعت بازی را به آتش کشید

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

روز گذشته، شرکت NVIDIA از نسل جدید کارت‌های گرافیکی‌اش با نام‌های GeForce GTX 1080 و GTX 1070 رونمایی کرد؛ این دو، بر مبنای تراشه‌های «پاسکال» (Pascal) ساخته شده‌اند. در ادامه، نگاهی دقیق‌تر به جزئیات پرچم‌داران جدید شرکت انویدیا میندازیم.

  • وقتی ۶۰ فریم بر ثانیه منسوخ می‌شود!

GTX 1080 می‌تواند بازی DOOM را با حداکثر تنظیمات گرافیکی و ۲۰۰ فریم بر ثانیه اجرا کند!

در جریان مراسم رونمایی GTX 1080، شرکت انویدیا دمویی از بازی DOOM را بر روی این کارت گرافیک اجرا کرد. همان‌طور که می‌دانید، بازی DOOM قرار است ۲۴ اردیبهشت‌ماه منتشر شود. طبق گفته‌ی شرکت Bethesda، برای اینکه بتوانید این بازی را روان اجرا کنید، حداقل به یک کارت گرافیک GeForce GTX 970 نیاز دارید. قطعا هم در جریان هستید که سیستم «پیشنهادی» به این معنی است که بتوانید بازی را با تنظیمات گرافیکی بالا (High) و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه اجرا کنید.

NVIDIA_GeForce_GTX_1080_Features_04

انویدیا برای نشان دادن قدرت GTX 1080 و تفاوت‌اش با مدل‌های نسل گذشته، بازی DOOM را با حداکثر تنظیمات گرافیکی (Ultra) و در رزولوشن Full HD اجرا کرد. ابتدا V-Sync برای محدود کردن نرخ فریم با سرعت پاسخ‌دهی نمایشگر روشن بود و این موضوع باعث شد تا بازی با ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا شود. ولی به‌محض اینکه کارشناس شرکت Bethesda، این گزینه را غیرفعال کرد، اعداد عجیبی مثل ۱۵۰ و حتی ۲۰۰ فریم بر ثانیه مشاهده شد. انویدیا اعلام کرد که GTX 1080 به‌راحتی می‌تواند این بازی را با دقت ۴K و سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا کند.

لازم به ذکر است که در این دمو، بازی DOOM با رابط برنامه‌نویسی Vulkan اجرا شد. این در حالی است که این بازی برای رایانه‌های شخصی با رابط برنامه‌نویسی OpenGL عرضه می‌شود و سپس با یک به‌روزرسانی، از Vulkan پشتیبانی خواهد کرد.

NVIDIA_GeForce_GTX_1080_Features_01

Vulkan چیست؟

رابط برنامه‌نویسی Vulkan، جانشین رابط OpenGL و رقیبی برای رابط‌های Metal شرکت اپل و DirectX 12 مایکروسافت بوده که توسط شرکت Khronos Group ساخته شده است. Vulkan بار کمتری را روی دوش رابط برنامه‌نویسی گذاشته و برای پردازش‌های چندهسته‌ای بهینه شده است. برخلاف DirectX 12 که تنها بر روی ویندوز قابل استفاده است، Vulkan با تمامی پلتفرم‌ها، حتی اندروید هم سازگاری دارد. شرکت انویدیا یکی از بزرگ‌ترین حامیان این رابط برنامه‌نویسی است و به‌زودی درایورهای مخصوص Vulkan را عرضه خواهد کرد.

 

ویدیوی این بخش از مراسم معرفی GTX 1080 را در ادامه مشاهده کنید. این ویدیو سه بخش دارد:

  • بخش جذاب: بازی DOOM
  • بخش جذاب‌تر: اجرا روی GTX 1080
  • جذاب‌ترین بخش: حداکثر تنظیمات گرافیکی و ۲۰۰ فریم بر ثانیه!

با این حساب، جواب ساده‌ای برای سوال اصلی بازی‌کننده‌های رایانه‌های شخصی داریم:

آیا می‌تواند Crysis را اجرا کند؟ بله، GTX 1080 می‌تواند Crysis را آن‌هم نه با ۶۰ فریم بر ثانیه، بلکه با عددهای سه رقمی اجرا کند.

  • ارزان و کم‌مصرف؛ قوی و باز هم قوی‌تر

تمام برق GTX 1080 تنها توسط یک درگاه ۸ پین تامین می‌شود.

با قدرت زیادی که GTX 1080 دارد، احتمالا به این فکر می‌کنید که حداقل از Titan X باید گران‌تر باشد! علاوه بر این، همانند ماشین‌های آمریکایی، انرژی زیادی هم برای تولید این قدرت مصرف می‌کند. اما ظاهرا هزینه‌ی چند میلیاردی تحقیق و توسعه برای طراحی این کارت گرافیک نتیجه داده و انودیا تمام جوانب این محصول را در نظر گرفته است. برخلاف Titan X که قیمتی معادل هزار دلار دارد، قیمت GTX 1080 تقریبا نصف این مدل و ۵۹۹ دلار است.

NVIDIA_GeForce_GTX_1080_Features_02

به‌علاوه، معماری ۱۶ نانومتری و پروسه‌ی FinFET باعث شده تا انودیا بتواند مصرف برق ۱۰۸۰ را در مقایسه با Titan X به یک‌سوم کاهش دهد. تمام برق این دستگاه تنها توسط یک درگاه ۸ پین تامین می‌شود و طبق گفته‌ی شرکت سازنده، GTX 1080 تنها ۱۸۰ وات برق مصرف می‌کند.

  • شاخ‌وشانه برای آورکلاکرها!

تراشه‌ی GTX 1080 به‌طور پیش‌فرض با فرکانس هسته‌ی ۱۷۳۳ مگاهرتز عرضه می‌شود، ولی در جریان مراسم رونمایی از این کارت، مشاهده شد که این کارت با فرکانس ۲۱۰۰ مگاهرتز و بدون کمک هیچ سیستم خنک‌کننده‌ی خاصی کار می‌کند. این یعنی کاربران می‌توانند با همان سیستم‌خنک‌کننده‌ی استاندارد GTX 1080، انتظار ۲۰ تا ۲۵ درصد آورکلاک را داشته باشند. احتمالا با استفاده از خنک‌کننده‌های مبتنی بر مایع و افزایش ولتاژ هسته، می‌توان انتظار فرکانس‌های بیش‌تری هم داشت.

  • پهنای باندی به وسعت یک اتوبان

علاوه بر معرفی کارت‌های گرافیکی جدید، انویدیا از رابط جدید SLI هم با نام HB SLI Bridge رونمایی کرد. طبق ادعای انویدیا، مدل جدید، دو برابر پهنای باند مدل‌های گذشته را دارد. این موضوع باعث افزایش عملکرد کامپیوترهایی می‌شود که قرار است از دو یا تعداد بیش‌تری کارت گرافیک NVIDIA استفاده کنند.

NVIDIA_GeForce_GTX_1080_Features_05

البته، شرکت AMD مدتی است که این نوع رابط‌ها را از سیستم‌هایی که چند کارت گرافیک دارند، حذف کرده است و انویدیا هم احتمالا در آینده، رابط‌های SLI را کلا منسوخ خواهد کرد.

انویدیا GeForce GTX 1080 از ۷ خردادماه سال جاری وارد بازار خواهد شد.

منابع: WCCFTech و Tom’s Hardware

کانال تلگرام دیجی کالا مگ

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۴ دیدگاه
  1. Avatar امیر سعید

    فوق الاده بود

    یادتونه میگفتن titan x غول دنیایه گرافیکه حالا ۱۰۸۰ د وبرابره اون قدرت داره با نصف قیمت

  2. Avatar عليرضا

    سلام دوستان یه سوْال دارم من یه مانیتور benq٢۴اینچ زمان پاسخگویی ١میلی و رزولوشن فول اچ دی و اینکه ۶٠ هرتز هست .به نظرتون اگه بعدا این کارتو بخرم مانیتورم جوابگو هست

    1. محمد سماک محمد سماک

      البته که کار میکنه و خوب هم کار میکنه
      G-Sync واسه همچین کاری ساخته شده

  3. Avatar شایان

    با این حساب AMD باید حرف زیادی برای گفتن داشته باشه وگرنه رسما توسط nVidia بلعیده میشه…

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه