کانسپت‌های به‌یادماندنی BMW؛ Z9، یک رویای آلمانی

۱۸ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

پیش از معرفی هر اتومبیل، کمپانی‌های مطرح دنیا، معمولا در نمایشگاه‌های خودرو که در طول سال برگزار می‌شود، از یک طرح مفهومی یا اصطلاحا کانسپت رونمایی می‌کنند. کانسپت‌ یا طرح‌ مفهومی، یک نمونه آزمایشی (پروتوتایپ) است که خودروساز از فناوری‌های جدیدی در کنار طراحی عجیب‌غریب خودرو، استفاده کرده است. اهداف کانسپت‌ها می‌تواند متفاوت باشد، به‌طور مثال خودروساز می‌خواهد که اوج مهارت و قدرت خود را در خلق یک اثر به نمایش بگذارد و یا گاهی اوقات الگو و سیاست آینده خود را در قالب یک نمونه آزمایشی نشان دهد که پس از آن، از بازخورد مردم و افراد حرفه‌ای درمورد آن استفاده کند. در این میان، کانسپت‌های زیبایی به‌ چشم می‌خورد که بنا به سیاست‌های خودروساز هرگز وارد تولید انبوه نمی‌شوند و تنها در حد چند عکس و اطلاعات مختصری از آن‌ها در بستر اینترنت باقی می‌ماند. از دلایلی که ممکن است این کمپانی‌ها به سمت تولید رسمی و انبوه این کانسپت‌ها روی نیاورند، نبود زمان و شرایط نامناسب برای پذیرا بودن طرح موردنظر از سوی مردم یا پیچیدگی بیش از حد و اندازه و هزینه زیاد آن‌ها است. حال قصد داریم در این هفته، هر روز یک کانسپت جالب ب.ام.و که هرگز پایشان به خیابان‌ها باز نشد را معرفی کنیم، پس با دیجی‌کالامگ همراه باشید.

ب.ام.و Z9، خودروی همیشه زنده!

Z9 یکی از کانسپت‌‌های معرفی شده از سوی خودروساز آلمانی ب.ام.و است و همان‌طور که گفته شد، هرگز به بازار جهانی خودرو ورود نکرد اما توانست روح خود را در کالبد بسیاری از مدل‌های امروزی این خودروساز بدمد. نتیجه آن شده که بدون اینکه حتی اسمی از این مدل را شنیده باشیم، شاهد حضور امکانات و طراحی این کانسپت در مدل های امروزی این شرکت باشیم.

تولد

در اواخر سال ۱۹۹۹ میلادی، در نمایشگاه اتومبیل فرانکفورت، ب.ام.و از کانسپت کوپه خود که چهره‌ای جدید نسبت به دیگر رقبای هم‌دوره خود داشت، رونمایی کرد. خودروی دو دری که لباسی از جنس پوسته فیبر کربنی و بدنه آلومینیومی بر تن کرده بود.

concept2

طراحی خارجی

طراحی خارجی این خودرو مثل همیشه، از عناصری تشکیل شده که باعث می‌شود متوجه رویارویی با یکی دیگر از محصولات این خودروساز ‌شویم. دلیل این سبک طراحی، حفظ اصالت این کمپانی در چهره محصولاتش است؛ جلوپنجره های کلیوی به همراه فرم دایره‌ای شکل داخل چراغ‌های جلو.

یکی از نکات جذاب در طراحی Z9، اینست که درهای این اتومبیل، هم بطور معمولی و هم به طور عمودی و گالوینگ شکل، باز و بسته می‌شوند که روی هم رفته طراحی منحصربفردی را برای این باواریایی رقم می‌زنند. اندازه رینگ‌های جلو و انتهایی این خودرو به ترتیب ۲۰ و ۲۱ هستند.

concept3

طراحی داخلی

در داخل نیز، سیر نوآوری‌های به‌کاررفته از سوی این خودروساز آلمانی، ادامه‌دار است. داشبورد ساده و آبی‌رنگی که صفحه نمایشگری ۸.۸ اینچی، بطور زیرکانه در وسط آن قرار گرفته است و راننده بدون زحمت زیاد می‌تواند اطلاعاتی نظیر سرعت و دور موتور خودرو را به‌راحتی در آن ببیند. این دستگاه همچنین قادر است بجز نمایش اطلاعات لازم برای راننده، عملکردهای مختلفی را به منظور رانندگی بی‌دردسر و مطلوب‌ انجام دهد. گرچه این تکنولوژی Z9 برای همیشه اسرار‌آمیز باقی ماند و اطلاعاتی از آن هرگز فاش نشد ولی نوآوری به‌کار رفته در این کانسپت را می‌توان امروز در تمام مدل‌های کنونی این شرکت به شکل پیشرفته‌تر تعمیم داد. سیستم iDrive  ب.ام.و که ریشه و پایه آن به این خلاقیت و تکنولوژی صورت گرفته در Z9 بازمی‌گردد.

concept4

مشخصات فنی

Z9 مجهز به یک پیشرانه توربو دیزل هشت سیلندر خورجینی است. این اتفاق برای اولین بار روی داد که یک خودروی سواری مجهز به این پیشرانه شد و قبل آن، تنها در خودروهای سنگین مورد استفاده قرار می‌گرفت. این قلب تپنده با دارا بودن حجم ۳.۹ لیتری قادر به تولید ۲۴۵ اسب بخار قدرت و ۵۶۰ نیوتون متر گشتاور است. این گشتاور عظیم، درمحدوده‌ی ۱۷۵۰ تا ۲۵۰۰ دور بر دقیقه حاصل می‌شود که امکان دستیابی به بالاترین تورک، حتی در کمترین دورموتور را مقدور می‌سازد. گیربکس استپ‌ترونیک Z9 توسط دکمه‌های کنار فرمان، امکان تعویض دنده بطور دستی را برای راننده نیز فراهم می‌نماید.

concept5

همیشه زنده

طراحی Z9 در کمال سادگی، عجیب و فضایی است. احتمالا یکی از دلایل عرضه نشدن آن، پیش‌بینی این شرکت از عدم پذیرش احتمالی از این زبان طراحی برای آن زمان  توسط مردم بود. اما در سال ۲۰۰۴ روح Z9  در یکی از مدل‌های جذاب این کمپانی دمیده شد که به عنوان دومین نسل سری ۶  از آن یاد می‌شود. اتومبیلی که ریشه و طراحی اولیه خود را مدیون Z9 است و با بدو ورود به بازار، توانست نظر بسیاری از مردم را به خود جلب کند.

concept6

در یک نگاه…

شاید بتوان از این طرح مفهومی پر رمز و راز Z9 که هرگز به مرحله تولید انبوه نرسید، به عنوان یک از طراحی‌های به‌یادماندنی این شرکت یاد کرد، چراکه چیزی بیشتر از یک کانسپت ساده و بدون استفاده برای این خودروساز بود. از چهره این نمونه می‌توان شباهت زیادی به یکی از محبوب‌ترین مدل‌های سری ۶ با کد e63 پیدا کرد. همچنین ردپای نوآوری‌ و فناوری‌های به‌کار رفته در این پروتوتایپ نیز، در محصولات امروز این شرکت دیده می‌شود که درمجموع Z9 را تبدیل به یک کانسپت «همیشه زنده» برای ب.ام.و می‌کند.

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۷ دیدگاه
  1. Avatar مهدی طارمی

    یه جور میگین به تولید انبوه نرسید،اینگار که تا حالا شده خودرو کانسپتی به تولید انبوه برسه،خودرو های کانسپت تقریبا میشه گفت فقط برای خودنمایی شرکته.

    تازه
    ماشین قشنگی هم نیست
    و از چراغ های کشیده و باریک بی ام دبلیو هیچ ارثی نبرده
    و بی اصالته
    مثل همون سری شیش

    میشه گفت یه وصله ناجور بین ماشین های ناب و شاهکار بی ام دبلیو مثل سری پنج و سه
    مخصوصا e46هستش.

    1. شاهسون شاهسون

      سلام مهدی
      همونطور که میدونیم بحث طراحی موضوع سلیقه‌ای هستش.
      زد۹ شاید یک طرح خامی بود که ب.ام.و کمی زود ازش رونمایی کرد وگرنه سال ۲۰۰۴ که تو قالب ای۶۳ سری۶ معرفی کرد، برای خیلیا ماشین فوق العاده زیبا با زبان طراحی منحصربفرد برای ب.ام.و میدونن،نظیر ای۶۰ سری۵ روباهی هرگز تکرار نشد.
      کانسپت به خودی خود یه طرح مفهومی ویژه برای کمپانی‌ها محسوب میشه، حالا ممکنه که یکی برای جلب توجه و قدرتنمایی خودروساز باشه ویا بازخورد گرفتن برای تولید انبوهش، در مورد اول که خودت قطعا آشنایی داری و درمورد دوم مثل BMW Concept Vision Efficient Dynamics که آی۸ از روی همین کانسپت ساخته شد، بعد گرفتن بازخورد مثبت کانسپت تو نمایشگاه بین‌المللی خودروی فرانکفورت آلمان سال ۲۰۰۹
      ممنون از نظرت

  2. Avatar مهدی

    واقعا طراحیش وحشتناک بد بود اون هم بعد از ماشین فوق العاده ای مثل BMW Z8

    1. شاهسون شاهسون

      سلام مهدی
      در مورد طراحی که بحث سلیقه هست و نظر هرکسی مورد احترامه
      زد۹ شاید یک طرح مفهومی خامی بود که تو ۲۰۰۴ در قالب سری۶ ای۶۳ پخته شد، خودرویی که خیلیا دوستش دارن، پس ریشه و ساختار طراحی قوی داشته که تونستن ازش سال‌ها بعد تو سری۶ محبوب استفاده کنن.

      در مورد زد ۸ ای۵۲ هم که گفتین، باید عرض‌کنم که هردو مدل زد۸ و زد ۹ در نمایشگاه بین‌المللی خودروی فرانکفورت در ۱۶ سپتامبر سال ۱۹۹۹ هم‌زمان رونمایی شدن، یکی کانسپت و یکی خودروی تولید انبوه شد. پس هم‌زمان معرفی شدن و فاصله زمانی بینشون وجود نداره
      ممنون از نظرت

      1. Avatar مهدی

        اینکه از مشخصات یک اتومبیل مفهومی در نسخه تولید انبوه استفاده بشه لزوما به معنای پختگی طرح اولیه نیست. در واقع یکی از مشکلات اصلی BMW در نیمه اول دهه گذشته میلادی نوعی بحران هویت در طراحی محصولاتش بود که با E65 7 Series به اوج خودش رسید و صدای خیلی ها رو در آورد.
        در مورد BMW Z8 هم درسته که در سال ۱۹۹۹ معرفی شد ولی در اون زمان به عنوان یک طرح مفهومی نبود و محصولی آماده ارائه به بازارهای جهانی بود. طرح مفهومی Z8 به دو سال پیش از آن و مدلی تحت عنوان Z07 بر میگرده.

  3. Avatar خخخخخ

    باید اینو ماشین جمز باند میکردن

  4. Avatar Hatef

    تیتراتون چه قد به تیتر های خودرو بانک شبیه ه!؟

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه