مدعی اختراع بیت‌کوین عذرخواهی کرد؛ او ساتوشی نبود!

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
بیت‌کوین

مردی که ادعا کرده بود بنیان‌گذار مرموز بیت‌کوین است، خودش را از انظار عمومی پنهان کرده است. سه روز پس از اینکه «کرگ رایت» (Craig Wright)، خودش را به عنوان «ساتوشی ناکاموتو» (Satoshi Nakamoto)، خالق ناشناس پول رمزی بیت‌کوین معرفی کرد، در کمال شگفتی همگان عقب کشید. او در بلاگش نوشت من نمی‌توانم مدارک کافی برای اثبات ادعایم ارایه دهم. او وعده داده بود که روز چهارشنبه مدارک مستندی را ارایه می‌دهد که ثابت می‌کند او خالق این واحد پولی اینترنتی است.

در جامعه‌ی بیت‌کوین ادعاهای رایت مورد قبول واقع نشد و بسیاری دیدگاه به شدت تردیدآمیزی نسبت به ادعای او داشتند. از نظر آنها رایت یک حقه‌باز بود که برای اهداف شخصی می‌خواست از هویت ساتوشی استفاده کند.

سه روز پیش او قول داده بود شواهد جدیدی ارایه ‌می‌دهد که به طور قطع هویت او را به عنوان خالق بیت‌کوین ثابت می‌کند. اما به جای آن او تمام پست‌های قبلی بلاگش را پاک کرده و  بیانیه‌ی کوتاهی با عنوان «متاسفم» (I’m Sorry) منتشر کرد.

در هفته‌ی گذشته رایت دلایل زیادی داده تا به او شک کنیم. اظهارات عمومی او در نگاه اول یک مدرک ثابت‌کننده به نظر می‌رسیدند. اما بررسی دقیق مدارک او نشان داد امضایی که او به عنوان امضای ساتوشی ارایه داده بود از یک صفحه‌ی وب کپی شده بود. از طرف دیگر، یک برنامه‌نویس سرشناس و مورد احترام به نام «پاتریک مک‌کنزی»، مدارک او را مورد بررسی قرار داد و درنهایت به این نتیجه رسید که آنها معتبر نیستند. محققان در مدارکی که رایت را به عنوان ساتوشی معرفی می‌کردند، متوجه دستکاری‌های عمدی شدند. حالا که رایت علنا خودش را ساتوشی معرفی کرده، کاملا منطقی به نظر می‌رسد که او خودش مدارک را دستکاری کرده باشد.

روش‌ها و اقدامات ساده و مختلفی وجود داشت که رایت از طریق آن‌ها می‌توانست ثابت کند ساتوشی است. اما او بدون اینکه بتواند هیج یک از این اقدامات را انجام دهد، ناپدید شده است. در این میان، تنها دستاورد رایت این بود که توجه بسیاری از رسانه‌ها را متوجه خود کرد.

منبع: NBC News, The Verge

  کانال تلگرام دیجی کالا مگ

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه