کشف احتمالی کوه‌های یخی بر روی پلوتو

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

در تصویر دقیق و تازه‌ای که از پلوتو منتشر شده، عوارضی دیده می‌شود که به نظر می‌رسد تپه‌های بزرگی از یخ آب شناور بر جریان‌های نیتروژن منجمد باشند. این‌ها را می‌توانیم کوه‌هایی یخی بنامیم، قطعه‌های بزرگی که احتمالا از منطقه‌ی کوهستانی شرقی جدا شده‌اند. این عکس مساحتی به اندازه‌ی ۳۰۰ در ۵۰۰ کیلومتر از منطقه‌ی «اسپوتنیک پلانوم» (Sputnik Planum) پلوتو را نشان می‌دهد. منطقه‌ای که به شکل یک قلب بزرگ سفید است.

پژوهشگران می‌گویند از آن‌جا که یخ آب چگالی کمتری نسبت به یخ نیتروژن دارد، یخ آب روی یخ نیتروژن قرار می‌گیرد و با آن حرکت می‌کند. درست مثل زمین که چگالی یخ آب کمتر از آب مایع است و بنابراین کوه‌های یخی روی آب اقیانوس شناور می‌شوند.

کوه‌های یخی که در این عکس دیده می‌شوند بین یک تا چند کیلومتر طول دارند. به نظر می‌رسد که زنجیره‌ی کوه‌های یخی نشانگر لبه‌های یخچال‌های نیتروژنی که از کوهستان‌های یخی به سوی دشت همجوار جاری شده‌اند هستند.

در این دشت، کوه‌های یخی آب بوسیله‌‌ی جریان آهسته‌ی یخ نیتروژن حرکت می‌کنند و معمولا در گروه‌های بزرگ به هم می‌پیوندند. درست مثل منطقه‌ای ۶۰ کیلومتری به نام «چلنجر کولز» (Challenger Colles) در قسمت سمت راست-بالای عکس. این عکس از فاصله‌ی ۱۶ هزار کیلومتری و فقط ۱۲ دقیقه قبل از اینکه فضاپیمای افق‌های نو به نزدیک‌ترین فاصله‌اش از پلوتو برسد گرفته شده است.

فضاپیمای افق‌های نو در ۱۴ جولای ۲۰۱۵ بعد از ۹ سال سفر در منظومه‌ی شمسی به پلوتو رسید و اولین تصاویر پرجزییات از آن را تهیه کرد.

منبع: ScienceMag

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه