کشف ذخایر عظیم هلیوم دستگاه‌های MRI را زنده نگه می‌دارد

۷ آبان ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
گاز هلیوم

گروهی از محققان معدن‌کاو، منبع عظیمی از گاز هلیوم را کشف کرده‌اند. هلیوم برای دستگاه‌های تصویربرداری ام آر آی و دستگاه برخورددهنده‌ی هادرونی بزرگ (Large Hadron Collider) ضروری است.

ذخایر گاز هلیوم که یکی از سبک‌ترین گازهای جهان است، اخیرا کاهش یافته‌اند، به همین دلیل استفاده از آنها در بادکنک‌ها ممنوع شده تا این منابعی که باقی مانده‌اند کاربردهای علمی و پزشکی استفاده شوند. حالا برای اولین بار، یک تیم تحقیقاتی به طور سازمان یافته ذخایر عظیم جدیدی از این گاز را پیدا کرده‌اند.

این منبع زیر دره‌ی بزرگ آفریقا در تانزانیا پیدا شد و آنقدر بزرگ است که می‌تواند ۶۰۰ هزار استخر شنای المپیک را پر کنند.

«کریس بالنتین»، از دانشگاه آکسفورد و سرپرست این تیم می‌گوید: «قبلا هرگز گاز هلیوم به طور خودخواسته پیدا نشده است. این اکتشاف نشان می‌دهد که به شکل مشابهی می‌توانید بررسی‌های دقیق و سازمان‌یافته انجام دهیم و در مناطقی با مشخصات زمینی مشابه ذخایر هلیوم پیدا کنیم.»

هلیوم به عنوان یک ماده‌ی خنک‌کننده در دستگاه‌های پزشکی و همچنین در برخورددهنده‌ی هادرونی بزرگ استفاده می‌شود. ناسا از آن در سوخت موشک‌هایش استفاده می‌کند. این گاز چندین مورد مصرفی دیگر هم دارد که شامل بادکنک‌ها هم می‌شود. بالنتین می‌گوید: «با نرخ مصرفی فعلی، تمام هلیوم موجود در منابع شناخته شده بین سال‌های ۲۰۳۰ و ۲۰۴۰ تمام می‌شود.» اما اکتشاف این تیم مدت زمان بیشتری برای ما می‌خرد.

تمام هلیوم زمین از واپاشی عناصر رادیواکتیو طبیعی مثل اورانیوم و توریوم ساخته می‌شود. این عناصر صدها میلیون سال در میان سنگ‌ها و صخره‌های باستانی پوسته‌ی زمین به دام می‌افتند.

این گروه تحقیقاتی به این نتیجه رسیدند که احتمالا فعالیت آتشفشانی دره‌ی بزرگ به مرور زمان گرمای لازم برای بیرون زدن هلیوم به دام افتاده در سنگ‌های پوسته‌ی را فراهم کردند، سپس این گاز در غارهای زیرزمینی به دام افتاد.

این تیم برآورد می‌کند که این منبع حدود ۱.۵۳ میلیارد متر مکعب هلیوم دارد. این میزان برای پر کردن ۱.۲ میلیون دستگاه ام آر آی کافی است و هفت برابر میزانی است که سالانه مصرف می‌شود.

منبع: New Scientist

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. گلد

    با عرض سلام والبته؛عذرخواهی
    چیزی که من میخوام بگم ربطی به این خبر نداره اما ازاین طریق میتونستم انتقادخودم رو بیان کنم

    در مسابقه پیش بینی یورو فکر نمیکنید نیاز به توضیح باشه؟
    امتیازاتی که داده میشه دارای مشکلاتی هست روش امتیاز دهی میتونست بهتر باشه مثلا اگر من پیش بینی میکنم یه بازی ۲بر۱در۹۰دقیقه میشه چرا امتیازی بابت حداقل پیش بینی برد من داده نمیشه؟واگر درست حدس زدم ودقیقا همون نتیجه شد امتیاز کامل داده بشه
    چرا در دیروز نفر اول پیش بینی امتیازش۳۰۵بود اما امروز شد۳۱۵؟اگر پیش بینی درست کرده باید امتیازش ۳۳۰میشداگر پیش بینی درست نکرده دلیل شدن امتیاز ایشون به۳۱۵چیه؟

    1. علی

      سلام
      اون کسی که تا پریروز نفر اول بود دیروز هم امتیازش ۳۰۵بود
      اون کسی که الآن اوله متیازش ۲۹۰ بود،با بیست و پنج امتیاز شد ۳۱۵
      امتیاز دهی کاملا درست هست

    2. فرزاد شریف زاده

      واقعا جای این بحث اینجاست ؟!
      کاش کمی برای نویسنده ای که با کلی ذوق و انرژی و امید مطلب علمی رو برای ما ترجمه کرده، نوشته و در سایت قرار داده احترام بیشتری قائل شویم.
      اگر حتی سایت مربوطه قسمتی برای انتقاد نداشت حداقل از ایمیل های خود سایت دیجیکالا یا تلفن های مربوطه می شد اقدام کرد.

      با تشکر و سپاس از خانم غلامی گرامی که همیشه مطالب خوب و مفیدی را در دانشنامه دیجیکالا منتشر می کنند.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه