کشف یک سیاره‌ی کوتوله جدید در حاشیه‌های منظومه‌ی شمسی

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
سیاره‌ی کوتوله

در کمربند کویپر یک سیاره‌ی کوتوله‌ی جدید پیدا شده است. این جرم آسمانی که ۲۰۱۵ RR245 نام دارد توسط تیمی بین‌المللی از ستاره‌شناسان کشف شد.

محققان درباره‌ی اندازه‌ی ۲۰۱۵ RR245 دقیقا مطمئن نیستند، اما آنها برآورد می‌کنند که عرض آن ۷۰۰ کیلومتر باشد. اگر محاسبات آنها درست باشد، بنابراین، این سیاره ۱۸امین جرم بزرگ در کمربند کویپر است. اما ستاره‌شناسان برای اینکه از اندازه‌ی این سیاره مطمئن باشند، باید ویژگی‌های سطح این سیاره‌ی کوتوله را با جزییات بیشتری بررسی کنند. «میشل بنیستر»، از دانشگاه ویکتوریا در بیانیه‌ای گفت: “این سیاره یا کوچک و درخشان و یا بزرگ و تاریک است.»

همچنین این سیاره‌ی کوتوله‌ی جدید مدار بسیار بزرگی دارد و بسیار دورتر از پلوتو قرار دارد. این جرم، در نزدیک‌ترین فاصله‌اش از خورشید، در فاصله‌ی ۳۴ واحد نجومی قرار می‌گیرد (یعنی ۳۴ برابر فاصله‌ی زمین تا خورشید). سیاره‌ی ۲۰۱۵ RR245 در دورترین نقطه در فاصله‌ی ۱۲۰ واحد نجومی (یا سه برابر فاصله‌ی پلوتو تا خورشید) قرار می‌گیرد. در حال حاضر، ۲۰۱۵ RR245 در قسمت‌های نزدیک‌تر مدارش به خورشید حرکت می‌کند و در سال ۲۰۹۶ به نزدیک‌ترین نقطه‌ی مدارش تا خورشید می‌رسد.

سیاره‌های کوتوله معمولا بسیار بزرگ‌تر از سیارک‌ها و دیگر اجرام کمربند کویپر هستند، اما به دلیل اندازه‌ی بسیار کوچک‌شان سیاره به حساب نمی‌آیند. اتحادیه‌ی بین‌المللی اخترشناسی سیاره‌ی کوتوله را به عنوان جرمی توصیف می‌کند که به دور خورشید می‌چرخد و به اندازه‌ی کافی بزرگ است که با نیروی گرانش خودش گرد شود. اما سیاره‌های کوتوله اطراف مدارشان را پاک‌سازی نمی‌کنند، یعنی اغلب اوقات در طول مسیر آنها اجرام دیگری وجود دارد.

منبع: The Verge

مسابقۀ حرفه‌ای ربات‌های پرندۀ حمل کالا

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه