کشف یک شهاب‌سنگ غول‌آسا در آرژانتین

۱ خرداد ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
شهاب‌سنگ

چند روز پیش در آرژانتین یک شهاب‌سنگ بسیار بزرگ به وزن ۳۰۸۰۰ کیلوگرم در زیر خاک کشف شد. متخصصان می‌گویند این یکی از بزرگ‌ترین شهاب‌سنگ‌هایی است که تاکنون روی زمین پیدا شده است.

این شهاب‌سنگ در مرز ایالت «چاکو»، در فاصله ۱۰۷۸ کیلومتری شمال غرب بوئنوس آیرس پیدا شد و طبق گفته کارشناسان در یک بارش شهابی که چهار هزار سال پیش اتفاق افتاد، به این منطقه رسیده است.

این اکتشاف که بیش از ۳۰ تن وزن دارد، دومین شهاب‌سنگ بزرگ یافته شده در زمین به حساب می‌آید. اما تا زمانی که آزمایش‌های بیشتری انجام شود، هنوز نمی‌توانیم این عنوان را به آن بدهیم.

پادشاه شهاب‌سنگ‌های روی زمین، بدون شک، شهاب‌سنگی به نام «هوبا» (Hoba) است که ۶۶ تن وزن دارد و تقریبا یک قرن پیش در نامیبیا حفاری شد.

با اینکه پوشش شهاب‌سنگ هوبا در قرارگاهش کاملا برداشته شده، اما به خاطر اندازه‌اش همان‌جا باقی مانده و جا به جا نشده است. کارشناسان معتقدند که این جرم بزرگ، حدود ۸۰ هزار سال پیش به زمین اصابت کرده و طبق برآوردها سنش بین ۱۹۰ تا ۴۱۰ میلیون سال است.

مدعی جایگاه دوم، شهاب‌سنگی به نام «ال چاکو» به وزن ۳۷ تن است که در همان منطقه از آرژانتین کشف شد. حالا کارشناسان باید محسابات بیشتری برای سنجش وزن شهاب‌سنگ جدید انجام دهند تا ببینند که آیا شهاب‌سنگ جدید به نام «گاسندو» می‌تواند رکورد ال چاکو را بزند و جایگاه دوم را بگیرد یا خیر.

منبع: Science Alert

?????? ??????? ???????? ????? ??? ????

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar بهار

    سپاس از زحمت شما در ترجمه متن. جالب بود

  2. Avatar محمد

    چه قیمتی داره این

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه