کشف یک گردباد عظیم در سیاره‌ی نپتون

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
نپتون

تلسکوپ فضایی هابل یک لکه‌ی سیاه جدید روی سطح سیاره‌ی نپتون پیدا کرده است. تصاویر جدیدی که این تلسکوپ ثبت کرده، نشان می‌دهند که یک گردباد تیره‌رنگ در اتمسفر این سیاره‌ نمایان شده است.

گردباد تیره‌رنگ منطقه‌ای با فشار بالا در اتمسفر نپتون است و اندازه‌ و اشکال مختلفی از آن در اتمسفر این سیاره وجود دارد. این لکه‌ها معمولا با ابرهای درخشانی همراه هستند. گردبادها باعث می‌شوند که هوا در ارتفاعات بالای اتمسفر به در جریان دربیاید. در این ارتفاعات گازها یخ زده و به کریستال تبدیل می‌شوند. این کریستال‌ها هم به نوبه‌ی خود ابرهای درخشان را تشکیل می‌دهد. این ابرها را می‌توانیم با تلسکوپ‌ها پیدا کنیم و منجم‌های آماتور هم روی زمین می‌توانند آنها را ببینند. اما فقط تلسکوپ هابل می‌تواند از قسمت تیره‌ی گردباد تیره‌رنگ دید داشته باشد.

image2hubbleneptunei1622aw.0

در نپتون قبلا هم لکه‌های سیاه زیادی پیدا شده است. اما معروف‌ترین آنها لکه‌ی تیره‌ای به نام «لکه‌ی سیاه» the Great Dark Spot است. در قسمت جنوبی اتمسفر این سیاره یک طوفان بسیار عظیم به اندازه‌ی زمین مشاهده شده بود. اولین بار فضاپیمای وویجر ۲ ناسا در سال ۱۹۸۹ این لکه‌ی سیاه بزرگ را مشاهده کرد، اما در نهایت قبل از سال ۱۹۹۴ این لکه ناپدید شد. لکه‌های نپتون بر خلاف طوفان‌های بزرگ مشتری که ده‌ها سال دوام می‌آورند، خیلی سریع می‌آیند و می‌روند.

ناسا هنوز اطلاعات زیادی درباره‌ی ساز و کار ظهور و ناپدید شدن این لکه‌های سیاه ندارد. ستاره‌شناسان همین‌طور به مشاهده‌ی این گردباد جدید ادامه‌ می‌دهند تا بهتر بفهمند که این طوفان‌ها از کجا می‌آیند و چرا ناپدید می‌شوند.

منبع: The Verge

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar افشين

    اتسفر این سیاره شگفت انگیز طوفان های شدید و پرسرعت زیادی داره و شگفت انگیز تر اینکه این اتمسفر الماس های غول پیکر تولید می کنه و می باره.

  2. Avatar حمید

    نپتون هم بیکاری گرفتشه
    حوصله داره بخدا

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه