[گالری عکس] کوه رنگین‌کمان در چین را ببینید

۱۹ آذر ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

نه، این تصویر فوتوشاپ نیست، بلکه یک مکان واقعی است و در سیاره‌ی خودمان هم قرار دارد. این رنگ‌های زیبا و روشن متعلق به رشته کوه‌هایی است که در پارک زمین‌شناسی «ژانگیه دانشیا» در استان «گانسو» واقع شده‌اند. این کوه‌ها به خاطر همین رنگ‌هایشان رشته‌کوه‌ رنگین‌کمان نام دارد. این لایه‌ها در ابتدا به شکل افقی روی هم قرار گرفته بودند، درست مثل لایه‌های یک کیک.

رنگ‌های خیره‌کننده‌ی این کوه‌ها از واکنش‌ شیمیایی آب و اکسیژن با آهن و دیگر عناصر در رسوب مواد ناشی شده‌اند. همچنین واکنش با مقادیر ناچیزی از دیگر مواد معدنی هم در تولید این رنگ‌ها موثر بوده‌اند. این مواد معدنی بر اثر جریان آب‌های زیرزمینی از میان ته‌نشین‌ها به جا مانده‌اند.

این لایه‌ها طی میلیون‌ها سال، حفر شده و در قالب صخره سخت و محکم شده‌اند. شیب منحصر به فرد این لایه‌های رنگی را همان دگرگونی‌های زمینی که رشته‌کوه هیمالیا را شکل داده‌اند، ایجاد کرده است. وقتی حدود ۴۰ یا ۵۰ میلیون سال پیش، صفحه هند با صفحه اوراسیا برخورد کرد، لایه‌ی رویی حاصل از این برخورد به یک سو کج شد و روی رشته کوه فرو افتاد.

پس از اینکه، این لایه‌ها بالا آمدند، نیروهای فرسایشی مثل آب و باد این خطوط سنگلاخی را که امروز می‌بینیم تراشیدند.

o-RAINBOW-MOUNTAINS-facebook o-RAINBOW-MOUNTAINS-900-(6) o-RAINBOW-MOUNTAINS-900-(4) o-RAINBOW-MOUNTAINS-900 rainbow-mountains-9 o-RAINBOW-MOUNTAINS-900-(2) o-RAINBOW-MOUNTAINS-900-(3) o-RAINBOW-MOUNTAINS-900-(1) o-RAINBOW-MOUNTAINS-900-(5)

منبع: New Scientist

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. محمدرضا

    فکر کردم فتوشاپ نیست الان می گین خودشون رنگش کردن

    عین candy crush می مونه

  2. مسعود ورزنده

    ازمطالب متنوع که باترجمه سلیس و روان ازموضوعات مختلف انتخاب و درسایت دیجی کالا منتشر میشود بسیاراستفاده کرده ام. خواهشمندم موضوعاتی دررابطه با معلولان و سالمندان بویژه مطالب مربوط به سفر و گردشگری این قبیل افراد را بیشترمورد توجه قراردهید تابسیاری ازمخاطبان وبازدیدکنندگان این سایت که ازمعلولان و سالمندان هستند استفاده مطلوب ترببرند. همچنین از مدیریت محترم دیجی کالا هم استدعا
    دارم درصورت امکان نسبت به ارائه برخی لوازم کمک پزشکی مانند انواع صندلی چرخدار, البوکراچ, ابزار کمک حرکتی و کمکی که درزندگی افراد کم توان نقش بسیارمهمی دارند بااستفاده ازمنابع خارجی اقدام فرمایند. ضمن آنکه ارائه ابزار وتجهیزات گردشگری ویژه معلولان وسالمندان که متاسفانه درکشور ما وجود ندارد مورد استقبال زیادی ازطرف این گروهها واقع خواهدشد . هم اکنون موسساتی مانند آمازون دراین زمینه و برای تامین نیازهای افراد معلول و سالمند فعالیتهای چشمگیری ارائه می دهند که امیدوارم مدیریت محترم دیجی کالا هم این مهم رادرایران مورد توجه قرار دهند.

  3. علی عبدی

    ما توی میانه همچین کوه هایی داریم که اصلا دیده نمیشن

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه