گلکسی نوت ۷ چه فرقی با پژو ۴۰۵ دارد؟

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

شباهت گلکسی نوت ۷ با پژو ۴۰۵ در این است که هر دو زمانی آتش گرفته‌اند. خبر آتش گرفتن نوت ۷ این روزها پخش شده و خبر آتش گرفتن پژو ۴۰۵ سال ۸۳ به گوش‌مان رسید.

نوت ۷ واقعا گوشی خیره کننده‌ای است به‌شکلی که ظرف مدت یک روز ۲.۵ میلیون دستگاه از آن فروش رفت. در نظر بگیرید که روند فروش همچین محصول موفق و پیشرفته‌ای که کلی تلاش پشت آن بوده با خبر انفجار چند نمونه از آن‌ تا چه حد ممکن است تغییر ‌کند.  فقط ۲۴ دستگاه نوت ۷ منفجر شده و هیچ خسارت جانی‌ هم در کار نبوده اما همین هم کافی است که مدیر عامل شرکت سامسونگ عذرخواهی کند و شرکت بلافاصله دست به کار جمع‌آوری گوشی‌ها شود. در بازار رقابتی امروز جهان، حتی یک اشتباه کوچک هم قابل بخشش نیست.

احتمالا ماجرای آتش گرفتن پژو ۴۰۵ هم یادتان هست. می‌گفتند ایراد از سیستم سوخت‌رسانی خودرو بوده اما به هر حال تولیدکننده این خودروها خیلی دیر به فکر صدور یک فراخوان ساده افتاد و پس از فراخوان هم کار مهمی برای نجات جان مردم انجام نشد.

سال ۸۳ بود که ماجرای آتش گرفتن خودروهای پژو ۴۰۵ بر سر زبان‌ها افتاد، پژو ۴۰۵ های ساخت نیمه دوم سال ۸۳ برای تعویض قطعه فراخوانده شدند اما آتش‌سوزی‌ها متوقف نشدند. سال ۸۳ مردم جان سالم به در بردند اما پژو ۴۰۵ همچنان تولید می‌شد. آتش‌سوزی‌ها مساله چند روز و چند ماه نبودند. وقایع سال ۸۳ در سال ۸۴ هم ادامه پیدا کردند ولی این بار یک تفاوت اساسی وجود داشت. خسارت‌های جانی بر خسارت‌های مالی افزوده شدند و خبر تلفات جانی در رسانه‌ها پخش شد. اگر فکر می‌کنید خسارت‌های مالی و خطرات ایجاد شده در سال ۸۳ و خسارت‌های جانی در سال ۸۴ باعث شدند بلاخره یک فکر اساسی برای پژو ۴۰۵‌ها شود حسابی اشتباه می‌کنید.

طبق آمار پلیس راه در سال ۱۳۸۵ طی ۵ماه نخست این سال ۶۰ مورد آتش‌سوزی در خودروی ۴۰۵ اتفاق افتاد و ۱۲۴ نفر در اثر این آتش‌سوزی‌‌ها جان خود را از دست دادند. ۱۲۴ نفر!

ایران خودرو که تا آن زمان واکنشی نداشت بلاخره مجبور به واکنش شد. یک عذرخواهی اساسی مثل مدیرعامل‌های ژاپنی که جلوی جمعیت خم و راست می‌شوند همراه با استعفای مدیر عامل و از رده خارج کردن پژو۴۰۵ ؟ طبیعتا نه! ایران خودرو ماجرای خسارت جانی را کلا تکذیب کرد.

افراد دیگری وارد ماجرا شدند و نهایتا گفته شد بیان آمار آتش‌سوزی‌ها به مصلحت صنعت خودروی کشور نیست. تابستان گرم سال ۱۳۸۵ با همه آتش‌سوزی‌هایش به پایان رسید. سکوت دوباره حکمفرما شده بود تا پاییز رسید و یک ۴۰۵ دیگر بعد از تصادف طعمه حریق شد؛ ۵ نفر جان خود را از دست دادند. دو پژوی دیگر هفته‌های بعد پس از تصادف به سرعت آتش گرفتند و در آن حوادث هم ۱۰ نفر جان سپردند.

سخت است که این چنین جان آدم‌ها را در قالب اعداد بیان کنم. ولی آدم‌ها همین قدر ساده و اسف‌انگیز جان‌شان را از دست دادند. البته ایران خودرو بعد از این حوادث اعلام کرد که آتش‌سوزی‌ها مربوط به نقص پژو نیست و دلیل آن شدت تصادفات بوده است…

احتمالا ادامه دادن قصه ۴۰۵‌ها و بیان رقم جان باخته‌ها کافی باشد. به هر حال یک‌جای دنیا، خراب شدن یک فبلت، شرکت سامسونگ را به چنین واکنش‌هایی واداشته و یک جای دیگر هم کشته شدن ۱۲۴ نفر فقط طی ۵ ماه باعث می‌شود شرکت سازنده موضوع را تکذیب کند و به تولید‌ ادامه دهد. سوال اینجاست که چرا؟ این همه تفاوت از کجا آمده؟

Birthday_Footer

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۸۷ دیدگاه
  1. Avatar صادق

    خب الان این متن چه ربطی به مرگ ب امریکا داره؟؟ چرا یه سریا همه چیو به چیز دیگه ربط میدن؟

  2. Avatar mahdispd

    مرگ بر آمریکا!!!!
    وقتی هیچ کاری نمیتونیم بکنیم
    وقتی ریشه ی کار ها غلط باشه
    وقتی حرفتو ب هیش کی نمیتونی بگی اگه بگی هم تاثیری نداره
    چه فایده؟؟

  3. Avatar the dark

    فقط بام بونگ

  4. Avatar محسن

    درود بر شما. خیلی زیبا نوشتید. واقعاٌ جای تفکر و صد البته تأسف داره.

  5. Avatar محمد

    اشتباه کرد دمش گرم جراااااااااااااااااااا ت معذرت خواهی رو داشت

  6. Avatar محمد

    سال ۸۵ پژو۴۰۵ داشتیم ک مدلش ۸۳ بود. تو پمپ بنزین موقع بنزین زدن آتیش گرفت و خدا روشکر ماشین منفجر نشد و خاموشش کردن کارگرای پمپ بنزین

  7. Avatar معین

    خییییلی برام جالبه همه مخالف سامسونگ و مخالف ایران خودرو …
    ولی نتایج می بینی هم ماشینای ایران خودرو فروش می ره هم سامسونگ همیشه پر فروش ترین گوشی سال رو تولید کرده !!!
    پس کی می خره ؟! فقط شعار پشت شعار می دین !
    اگه سامسونگ آشغال تولید کرده اگه به گفته ی بعضیا ایرانی جماعت واسه خریدن جنس بنجل صف می کشن پس چرا همش پر فروش ترین گوشی سال گوشی های سامسونگ می شه ؟!
    چرا انقدر هزینه می کنه گوشیاشو جمع کنه و خسارت کلان به خودش بزنه ولی زیر بار بی کفایتی و بی مسولیتی نره ؟!
    شمایی که می گی ایرانی جماعت آشغال می خره هیچ نگاه کردی که طی یک روز ۲.۵ میلیون فروش داشته گوشی جدید سامسونگ ؟ بعد تازه اصلا به بازار ایران هم وارد نشده ! پس بفرمایید همه مردم دنیا نمی فهمن و می رن جنس آشغال می خرن شمایی که اینجا خیلی طرفدار بهترین ها هستی می دونی و بقیه نمی فهمن !!!

    1. Avatar قلی

      پسر خوب! اون دو و نیم میلیون سفارش قبل از این بوده که بفهمند گوشی یه جور بمب ساعتیه که هر لحظه ممکنه منفجر بشه! صحبت سر این نیست که پژو ۴۰۵ بده یا سامسونگ. هر دو تاشون خوبند. صحبت سر اینه که اگر جنس بد ساختند, نباید خرید. همونطور که خارجی ها نمی خرند. سامسونگ یک میلیارد دلار هزینه داده داره اینها رو پس میگیره و چقدر ضرر کرده به خاطر این وقفه در فروش خدا می دونه, چون تو اروپا یا آمریکا اگر یکی از اینها منفجر بشه و به یکی آسیب جانی بزنه پدرش رو در می آرند. چون برخلاف اینجا, اونجا جون آدم ها مهمه. نوت ۷ بسیار گوشیه خوبیه ولی یک ضعف خیلی خیلی بزرگ داره و هیچ آدم عاقلی در حال حاضر اون رو نمیخره, مسلما سامسونگ اشکالش رو برطرف می کنه و دوباره یک انتخاب خوب خواهد بود برای خرید. پس به جای تعصب کورکورانه گاهی لازمه به خودمون احترام بگذاریم به جای احترام به یک کالا.

      1. Avatar یه نفر

        مردم با پولی که دارن برای خرید ماشین گزینه ی دیگه ای غیر از پراید و ۴۰۵ ندارن ، ایرانی اگه پولش میرسید یه ماشین بهتر میخرید….

      2. Avatar سامان

        پسر خوب! اگه یه گوشی تو آمریکا منفجر بشه هیچ کس پدر سامسونگو اونجوری که شما فکر میکنین در نمیاره! تنها ضرری که سامسونگ از انفجار گوشیاش میکنه از دست دادن بازارش هست، اونجا مردم خودشون برند رو مجبور میکنن کیفیتشو ببره بالا و در واقع مردم خودشون از جون خودشون مراقبت میکنن، از انفجار ۴۰۵ و اینجور موارد که بگذریم هر ایرانی که سوار ماشین میشه خودش خطر بلقوه ی جانی برای دیگران و خودش هست، کمربند رو که تا مجبور نباشن نمیبندن، سرعت رو هم بصورت سینوسی بین دوربینهای کنترل سرعت بالا و پایین میرن، وقتی مردم خودشون نمیخوان زنده بمونن کس دیگه ای نمیتونه به زور جونشونو نجات بده، البته مسلمه که هر کسی زندگیشو دوست داره ولی مردم توی ایران همه چیزو خیلی ساده میگیرن، فکر میکنن مرگ و میر مال بقیه هست و خودشون قدرتهای ماورایی دارن و میتونن از حوادث خودشونو مصون نگه دارن!

  8. Avatar علی

    متن عاااالی بود *
    جای تاسف بی حد و مرز نیز برای ما دارد…

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه