گلکسی نوت ۷ چه فرقی با پژو ۴۰۵ دارد؟

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

شباهت گلکسی نوت ۷ با پژو ۴۰۵ در این است که هر دو زمانی آتش گرفته‌اند. خبر آتش گرفتن نوت ۷ این روزها پخش شده و خبر آتش گرفتن پژو ۴۰۵ سال ۸۳ به گوش‌مان رسید.

نوت ۷ واقعا گوشی خیره کننده‌ای است به‌شکلی که ظرف مدت یک روز ۲.۵ میلیون دستگاه از آن فروش رفت. در نظر بگیرید که روند فروش همچین محصول موفق و پیشرفته‌ای که کلی تلاش پشت آن بوده با خبر انفجار چند نمونه از آن‌ تا چه حد ممکن است تغییر ‌کند.  فقط ۲۴ دستگاه نوت ۷ منفجر شده و هیچ خسارت جانی‌ هم در کار نبوده اما همین هم کافی است که مدیر عامل شرکت سامسونگ عذرخواهی کند و شرکت بلافاصله دست به کار جمع‌آوری گوشی‌ها شود. در بازار رقابتی امروز جهان، حتی یک اشتباه کوچک هم قابل بخشش نیست.

احتمالا ماجرای آتش گرفتن پژو ۴۰۵ هم یادتان هست. می‌گفتند ایراد از سیستم سوخت‌رسانی خودرو بوده اما به هر حال تولیدکننده این خودروها خیلی دیر به فکر صدور یک فراخوان ساده افتاد و پس از فراخوان هم کار مهمی برای نجات جان مردم انجام نشد.

سال ۸۳ بود که ماجرای آتش گرفتن خودروهای پژو ۴۰۵ بر سر زبان‌ها افتاد، پژو ۴۰۵ های ساخت نیمه دوم سال ۸۳ برای تعویض قطعه فراخوانده شدند اما آتش‌سوزی‌ها متوقف نشدند. سال ۸۳ مردم جان سالم به در بردند اما پژو ۴۰۵ همچنان تولید می‌شد. آتش‌سوزی‌ها مساله چند روز و چند ماه نبودند. وقایع سال ۸۳ در سال ۸۴ هم ادامه پیدا کردند ولی این بار یک تفاوت اساسی وجود داشت. خسارت‌های جانی بر خسارت‌های مالی افزوده شدند و خبر تلفات جانی در رسانه‌ها پخش شد. اگر فکر می‌کنید خسارت‌های مالی و خطرات ایجاد شده در سال ۸۳ و خسارت‌های جانی در سال ۸۴ باعث شدند بلاخره یک فکر اساسی برای پژو ۴۰۵‌ها شود حسابی اشتباه می‌کنید.

طبق آمار پلیس راه در سال ۱۳۸۵ طی ۵ماه نخست این سال ۶۰ مورد آتش‌سوزی در خودروی ۴۰۵ اتفاق افتاد و ۱۲۴ نفر در اثر این آتش‌سوزی‌‌ها جان خود را از دست دادند. ۱۲۴ نفر!

ایران خودرو که تا آن زمان واکنشی نداشت بلاخره مجبور به واکنش شد. یک عذرخواهی اساسی مثل مدیرعامل‌های ژاپنی که جلوی جمعیت خم و راست می‌شوند همراه با استعفای مدیر عامل و از رده خارج کردن پژو۴۰۵ ؟ طبیعتا نه! ایران خودرو ماجرای خسارت جانی را کلا تکذیب کرد.

افراد دیگری وارد ماجرا شدند و نهایتا گفته شد بیان آمار آتش‌سوزی‌ها به مصلحت صنعت خودروی کشور نیست. تابستان گرم سال ۱۳۸۵ با همه آتش‌سوزی‌هایش به پایان رسید. سکوت دوباره حکمفرما شده بود تا پاییز رسید و یک ۴۰۵ دیگر بعد از تصادف طعمه حریق شد؛ ۵ نفر جان خود را از دست دادند. دو پژوی دیگر هفته‌های بعد پس از تصادف به سرعت آتش گرفتند و در آن حوادث هم ۱۰ نفر جان سپردند.

سخت است که این چنین جان آدم‌ها را در قالب اعداد بیان کنم. ولی آدم‌ها همین قدر ساده و اسف‌انگیز جان‌شان را از دست دادند. البته ایران خودرو بعد از این حوادث اعلام کرد که آتش‌سوزی‌ها مربوط به نقص پژو نیست و دلیل آن شدت تصادفات بوده است…

احتمالا ادامه دادن قصه ۴۰۵‌ها و بیان رقم جان باخته‌ها کافی باشد. به هر حال یک‌جای دنیا، خراب شدن یک فبلت، شرکت سامسونگ را به چنین واکنش‌هایی واداشته و یک جای دیگر هم کشته شدن ۱۲۴ نفر فقط طی ۵ ماه باعث می‌شود شرکت سازنده موضوع را تکذیب کند و به تولید‌ ادامه دهد. سوال اینجاست که چرا؟ این همه تفاوت از کجا آمده؟

Birthday_Footer

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۸۷ دیدگاه
  1. یک دلسوز میهن

    همین موارد هست که باشه میشه مردم، عذرخواهی مدیر عامل سامسونگ رو بپذیرن و این مورد رو یک اشتباه در مسیر تولید بدونند و اعتمادشون نسبت به شرکت از بین نره و همچنان محصولات سامسونگ در سراسر جهان فروش داشته باشه اما در کشور ما، مردم خودمون اگه دستشون برسه و توانایی مالی داشته باشند ترجیح میدن نه فقط ماشین بلکه هر محصول تولید داخلی رو خریداری نکنن!؟
    در نهایت فقط میشه گفت متاسفم.

  2. محمد

    به خاطر اینکه اینجا ایرانه ……………………………………………………………………………….

  3. moharram

    حیف عمرمون که تو این مملکت گذشت.
    حالا گوشی به کنار شما ماشین هاشونو بگین . شرکت هیوندای و ایران خودرو در یک زمان تاسیس شدند اما آن کجا و این کجا؟

  4. راشید

    برادر من از این موضوعات ننویس… خیلیا میخوان این چیزا رو ببینن و داستان سازی علیهتون شروع کنن. دمتون گرم. نکنید

    1. مسعود

      این رفتار که نباید به یک ایراد اعتراض کرد چون ممکنه منافعمون به خطر بیفته یک اخلاق بسیار زشت و کاسب منشانه است. اگر همچین اخلاقی دارید اشکال نداره، ولی لطفا توصیه نکنید بقیه هم مثل شما باشن !

  5. امیر کمیلی

    درود بر قلم شفاف همراه با شجاعت و عادلانه شما

  6. محمد

    کاملا واضحه این خودروسازها ارزشی برای جان مردم قائل نیستن و فقط به فکر پر کردن جیب خود هستن البته تقصیر خودروسازها نیست تقصیر خود مردمه که با توجه به این اتفاقات باز هم مشتاقانه ازشون خرید میکنن و این خودروساز هارو پر رو تر و حریص تر میکنن وقتی ایرانیا مثل همه جای دنیا در صورت بروز این مشکلات حداقل این خودروسازها رو تحریم کرده‌و خرید نکنند اونوقت اینا هم مجبور میشن مثل همین شرکت سامسونگ یا تویوتا یا فولکس‌واگن و … عذر خواهی کنن ‌ بی کفایت هارو عزل کنن‌‌‌‌‌ خسارت پرداخت کنن و … ولی متاسفانه اینا فقط حرفه و مردم ما از این کارا بلد نیستن نمونه اش رو توی وام ۲۵ میلیونی خرید خودرو هم دیدیم که مردم رو چطور سمت نمایندگی ها کشوند ببخشید طولانی شد ولی واقعا آدم‌‌ ناراحت میشه وقتی این فاصله ی زیاد فرهنگ اونا و ما ایرانیا رو میبینه در پناه حق یاعلی

  7. عطاءالله ایروانی

    دست مریزاد … بسیار زیبا طرح مسئله کردید ، و پاسخ کجاست ؟ به راستی این همه تفاوت از کجا آمده است ؟

  8. علی طاهری زاده

    زنده باد چقدر مقایسه جالب و بجایی بود.
    البته در اینجا جا داره یک بار دیگه به خانواده تموم کسای که در این حوادث جونشنو از دست دادن تسلیت بگیم…

  9. رضا

    خبرهای معتبر و نامعتبری از جریان آتش گرفتن نوت ۷ شنیده بودم
    و همینطور خبر فراخوان سامسونگ برای جمع آوری این فبلت از بازارها
    خب چون دقیق نشد که دنبال کنم و معتبر بودنش و بفهمم
    اولش تعجب کردم اول از این اتفاق و بعد از فراخوان سامسونگ
    اما میدونستم قطعا خبریه
    با دوستم حرف می زدم و جریان و بهش می گفتم
    اونم تعجب کرد و بیشتر از اقدام سامسون
    برای جمع کردن گوشی ها از بازار (تعجب از سر تحسین)
    همه ما می دونیم تو دنیال تکنولوژی مخصوصا گجت های قابل حمل
    مخصوصا محصولات رقابتی مخصوصا محصولاتی که
    یک یا بعضا دو سه سال یکبار معرفی می شند
    و قبل اون کلی شایعه از امکاناتشون پخش میشه و کلی ها منتظرن
    و یه جورایی بقای این برند و شرکت میشه گفت به اون محصوله بستگی داره
    این اتفاقات به هر دلیل فنی
    چقدر رو روند کار و این معادله رقابتی اثر داره

    خیلی ساده است
    نوت ۷ . فروش ۲.۵ میلیونی در روز اول . آتش گرفتن ۲۴ مورد طی نمی دونم چند روز . عذرخواهی سامسونگ
    خداوکیلی عذرخواهی سامسونگ نمیچربه به همه قسمت های قبل جمله بالا ؟
    ببین قطعا خیلی ها بی اعتماد میشن . میزان فروش کمتر میشه و خیلی چیزای دیگه
    و از اون طف قطعا این فقط یه عذرخواهی ساده نخواهد بود
    و پشتش رسیدگی و دقت بیشتر هم خواهد بود

    اما
    بازم میگم
    اون عذرخواهی میچربه

    کاری که امثال ما عارمون میاد بخاطر اشتباهاتمون انجام بدیم

    نمیخوایم و قرار نیست اتفاقات گذشته مملکتی را زیر سؤال ببریم
    ولی تو دنیای شلوغ پلوغ و سیاست باز امروزی
    فقط اخلاق میتونه همه ما را یکم آروم تر و به هم نزدیک تر کنه

    اخلاق باشه . همه چیز هست . خوبش خوبه . بدش قابل گذشت و اصلاح

    1. احمد

      یعنی چی مثلا مک دونالد اگه ۲ میلیون غذا بفروشه ۱۰ تاش سمی باشه مردم بمیرن چون ۱۰تا از ۲ میلیون بوده مشکلی نیست و با یه خم شدن تا کمر حله.بعدش همین آقا گفته ۱ دهم درصد از گوشه ها مشکل دارن یعنی ۱۰۰۰۰ از ۲ میلیون در ضمن ۲ میلیون پیش فروش نه تحویل به مشتری!!!!

  10. مهدی

    ای برادر.دلت خوشه…

  11. محمد

    فرق چندانی بین اشخاصی که به سسب اون ماشینها فوت کردن که خدا رحمتشون کنه با ماهایی که زنده یم نیست.آنها یکبار رفتند،و ما هر روز قطره قطره ذوب میشویم تا به ته برسیم.

  12. Alpha1

    واقعا مطلب عالی بود! واقعا غم انگیزه که نمیشه کاری کرد! حتی حرفت هم به جایی نمیرسه!!
    اونوقت میگن حمایت از تولید ملی…….

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه