گوشی‌های آینده؛ از شارژ با گرمای بدن تا سازگاری با محیط‌زیست

۱۶ بهمن ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

فناوری تلفن‌های همراه سال‌به‌سال پیشرفت می‌کند و این روند همچنان با سرعت بیش‌تر و بیش‌تر ادامه دارد؛ دوربین‌های بهتر، فضای ذخیره‌ی بیش‌تر یا پردازنده‌های سریع‌تر امکاناتی هستند که در حال حاضر به یک گوشی برتری می‌دهند. این قبیل امکانات تنها مربوط به ارتقای چیزهایی می‌شوند که از قبل در هر گوشی‌ای موجود است اما شاید شما هم مثل خیلی از کاربران دیگر خبر نداشته باشید که طرح‌های زیادی برای گوشی‌های تلفن همراه آینده ثبت شده‌اند که از این فراتر رفته و نوآوری در آن‌ها حرف اول را می‌زند. در این طرح‌ها ‌تنها به ارتقای قابلیت‌ها و امکانات موجود گوشی توجه نشده و خلاقیت در آن‌ها از طراحی گرفته تا فناوری تولید، برجسته است.

بعضی از ایده‌ها توسط برندهای معروف و قدیمی تولیدکننده‌ی گوشی‌های تلفن همراه مطرح شده‌اند. مثلا نوکیا از گوشی‌هایی برای آینده حرف می‌زند که شارژ آن‌ها با گرمای بدن صورت می‌گیرد یا سایر برندها برای تعمیرپذیری بیش‌تر و ارتقای آسان‌تر، کانسپت گوشی‌ای را ارایه‌ داده‌اند که‌ تمامی قطعات آن ماژولار هستند؛ با اجرایی کردن این ایده، تولید زباله‌های الکترونیکی هم کاهش می‌یابد.

تقریبا غیرممکن است که از حالا بدانیم کدام‌یک از طرح‌های آینده به مرحله‌ی تولید می‌رسند و تا پنج سال آینده در دست‌ها ما خواهد بود. اما دانستن این‌که گوشی‌های پنج سال بعد به‌طور بالقوه چه امکاناتی می‌توانند داشته باشند،‌ احتمالا برای شما هم جذاب باشد. چند نمونه از این ایده‌ها را در ادامه خواهید شناخت.

نوکیا E-Cu؛ شارژ در جیب شما

1-nokia-e-cu-phone

نوکیا به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین تولیدکننده‌های گوشی‌های تلفن همراه،‌ ایده‌ی جدیدی را در قالب کانسپت یک گوشی به ثبت رسانده که شارژ آن با گرمای بدن انجام می‌شود. این یعنی وقتی گوشی در جیب شما قرار دارد، می‌تواند از طریق بدنه‌ی مسی و همچنین ترموژنراتور داخلی‌اش گرمای بدن شما را به الکتریسیته تبدیل کند. این یعنی شارژ دستگاه شما از آن‌چه تصورش را می‌کنید هم آسان‌تر و در دسترس‌تر خواهد بود.

گوشی ماژولار PhoneBloks؛ تعمیرپذیر و سازگار با محیط‌زیست

MADULAR

PhoneBloks چندین سال پبش کانسپتی از یک گوشی ماژولار را ارایه داد که تا امروز از روی آن شبیه‌سازی‌های متعددی صورت گرفته است. در این کانسپت مجموعه‌ای از قطعات ماژولار یک گوشی مثل قطعات لگو کنار هم قرار می‌گیرند. به این‌ترتیب دستگاه به‌راحتی تعمیر می‌شود و این امکان وجود دارد که درصورت آسیب دیدن یا شکستن قطعات آن‌ها را با قطعه‌ی جدید جابه‌جا کنند یا این‌که برای ارتقای گوشی قطعات قدیمی را با قطعات جدید جایگزین کنند. با عملی کردن این ایده همچنین حجم زیادی از زباله‌های الکترونیکی کاسته می‌شود. ضمنا کاربران با حداکثر میزان استفاده از گوشی‌ای که در دست دارند، مجبور نیستند برای تطبیق با تکنولوژی روز مقدار زیادی هزینه کنند و گوشی نو بخرند.

گوشی‌های قابل‌شست‌وشوی Kyocera

3+Kyocera+washable+smartphone

گرچه در حال حاضر ویژگی ضدآب بودن تبدیل به افتخار برندهای تولیدکننده‌ی تلفن همراه شده ودر عین‌حال روز به روز هم فراگیرتر می‌شود، در گذشته‌ی نه‌چندان دور تعداد زیادی از گوشی‌های تلفن همراه بر اثر افتادن در استخر یا جوی آب و اتفاقاتی از این قبیل تبدیل به یک پاره‌آجر بی‌خاصیت می‌شدند! شرکت Kyocera طرح گوشی‌های ضدآب و قابل‌شست‌وشویی را داده است که البته این طرح زیاد جدید نیست و احتمالا واجد ویژگی‌های جدیدتر و پیشرفته‌تری هم خواهد شد. با این گوشی‌ها می‌توانید داخل حمام هم توییت‌های دوستان‌تان را بخوانید.

گوشی انعطاف‌پذیر سامسونگ

5-samsung-galaxy-skin-bendable-phone

سامسونگ در سال ۲۰۱۱ از طراحی کانسپت یک گوشی انعطاف‌پذیر و قابل‌خم‌شدن با نمایشگر OLED رونمایی کرد. این گوشی بدون ریسک شکستن نمایشگر یا خراب شدن قطعات داخلی از وسط تا می‌شود. در آن زمان سامسونگ وعده‌ی ارایه‌ی چنین گوشی هوشمندی را داده است. اما تاخیرهایی که در روند تولید آن به وجود آمده، این وعده را تا سال ۲۰۱۷ هم به تعویق انداخته است. طراحی ظاهر گوشی انعطاف‌پذیر سامسونگ در طول این زمان تغییراتی داشته و در نسخه‌های مختلف به نمایش درآمده؛ در این میان حتی صحبت از یک مدل گوشی انعطاف‌پذیر آمده که دور مچ دست خم می‌شود و شبیه به یک دستبند است.

گوشی بازیافتی نوکیا

6-nokia-remade

پیدا کردن راهکارهایی برای استفاده از مواد بازیافتی برای بیش‌تر تولیدکنندگان محصولات مرتبط با تکنولوژی تبدیل به یک دغدغه‌ی بزرگ شده است. نوکیا یکی از پیشگامان تولید دستگاه‌های سازگار با محیط‌زیست است و در سال ۲۰۰۸ از کانسپت یک گوشی رونمایی کرد که با قوطی‌های آلومینیومی کنسرو، بطری‌های پلاستیکی و لاستیک‌های قدیمی خودرو ساخته شده بود. قطعات بازیافتی در درجه‌ی اول در بدنه‌ی گوشی به کار رفته‌اند اما نوکیا از قطعات داخلی هم غافل نشده است و برنامه دارد که تکنولوژی‌های زیست‌محیطی دیگری را هم به کار گیرد تا به‌عنوان مثال با فعال کردن نور پس‌زمینه‌ی نمایشگر باعث ذخیره‌ی انرژی و افزایش طول عمر باتری شود.

منبع: Engadget

Birthday_Footer

 

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. مهدی

    نوکیا e cu خیلی محشره کاش تولید بشه

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه