چگونه گوشی خیس را نجات دهیم؟

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
چگونه گوشی موبایل خیس را نجات دهیم؟

آب شاید مایه‌ی حیات باشد، اما عامل مرگ بسیاری از گوشی‌های هوشمند هم هست. خیس شدن گوشی موبایل از جمله اتفاق‌هایی محسوب می‌شود که  شاید بسیاری از کاربران با آن دست‌وپنجه نرم باشند یا شاید در آینده با آن مواجه شوند. مثلا برای یکی از کاربران گوشی‌های هوشمند سوالی پیش‌آمده و پرسیده: «چرا بعضی از گوشی‌های هوشمند با وجود این که ضد آب نیستند، بعد از خیس شدن جان سالم درمی‌برند؟ بعضی مواقع چنین گوشی‌هایی تا در آب می‌افتند، به‌طور خودکار خاموش می‌شوند و بعد از خشک‌کردن هم به طرز معجزه‌آسایی روشن می‌شوند». متاسفانه در پاسخ به این کاربر باید بگوییم که چنین موضوعی کاملا به شانس و اقبال بستگی دارد. اگر گوشی موبایل غیر ضد آب شما درون آب بیفتد و بعد از خشک شدن به‌خوبی کار کند، شما از انسان‌های خوش‌شانس هستید. فقط حواستان باشد که این شانس را دوباره در بوته‌ی آزمایش قرار ندهید. باوجود همه‌ی این حرف‌ها، شاید روزی این شتر در خانه‌ی شما هم بخوابد. در این صورت، توصیه می‌کنیم که اقدامات زیر را انجام دهید.

گوشی را خاموش کنید

اگر گوشی شما در ظرف‌شویی، استخر، یا هرجای سرشار از آب افتاد، پیش از هر چیز هرچه سریع‌تر آن را از آب بیرون بیاورید. سپس گوشی را به طور کامل خاموش‌کنید تا از ارتباط بین جریان برق و آب جلوگیری کرده باشید. اگر گوشی‌تان در آب‌نمک افتاده بود، بعد از خاموش کردن گوشی، به مدت کوتاهی آن را زیر آب معمولی بگیرید تا نمک در گوشی باقی نماند.

هر چه را می‌توانید از گوشی موبایل جدا کنید

سیم‌کارت را از گوشی خارج کنید. حتی اگر گوشی موبایل کاملا خراب شده باشد، با چنین کاری شاید بتوانید اطلاعات ذخیره‌شده در سیم‌کارت را نجات دهید. چنین کاری را با کارت حافظه‌ی microSD هم انجام دهید. اگر باتری گوشی هم قابل تعویض است، آن را هم هرچه سریع‌تر از گوشی خارج کنید.

 

گوشی را خشک کنید

یک حوله بردارید و با استفاده از آن گوشی را خشک کنید. سیم‌کارت، کارت حافظه‌ی microSD و باتری را هم با حوله خشک کنید. سپس همه‌ی آن‌ها را به‌صورت جداگانه روی حوله‌ی خشک دیگری بگذارید و دیگر دست به گوشی نزنید. شاید در این میان وسوسه شوید که گوشی را روشن کنید تا از سالم بودن یا نبودن آن مطمئن شوید، اما چنین کاری را انجام ندهید و گوشی را یک تا دو روزی به حال خودش رها کنید.

برای خشک‌کردن گوشی، به‌هیچ‌عنوان از سشوار یا دیگر ابزارهای حرارتی استفاده نکنید، زیرا چنین ابزارهایی می‌توانند مدارهای الکترونیکی درون گوشی را بسوزانند. برخی از افراد برای خشک‌کردن گوشی استفاده از جاروبرقی را توصیه می‌کنند؛ اما اگر جاروبرقی را به گوشی خیلی نزدیک کنید، احتمال دارد که الکتریسیته‌ی ساکن ایجاد شود و گوشی در معرض خرابی بیشتری قرار بگیرد. در این زمینه احتمالا بهترین کار این است که کاری نکنید و گوشی را روی حوله رها کنید.

مراقب استفاده از برنج باشید

چگونه گوشی موبایل خیس را نجات دهیم؟

بدون شک، ترفند استفاده از برنج به گوشتان خورده است. برخی افراد می‌گویند یک یا دو روزی گوشی خیس را در میان برنج قرار دهید تا به‌طور کامل خشک شود. البته باید گفت که همه بر سر تأثیر این ترفند توافق ندارند؛ گروهی می‌گویند که تأثیر چنین کاری فوق‌العاده و معجزه‌آسا است اما گروهی دیگر می‌گویند که استفاده از این روش موجب رسوب خاک و خرده برنج در داخل گوشی می‌شود.

برای همین، بهتر است از مواد رطوبت‌گیر استفاده کنید که اختلاف‌نظری هم در موردش وجود ندارد. به‌طور مثال می‌توانیم به ماده‌ی سیلیکا ژل اشاره کنیم که معمولا در بسته‌های لوازم الکترونیکی و لباس‌های نو یافت می‌شود. این ماده‌ها می‌توانند رطوبت را جذب کنند و به همین خاطر برای خشک‌کردن گوشی‌ها ایده‌آل هستند. البته مشکل اینجا است که باید مقدار زیادی از این ماده را داشته باشید که گوشی کاملا درون آن قرار بگیرد. به همین خاطر یا مقداری از این ماده‌ی نسبتا گران‌قیمت را بخرید، یا این که از همین حالا سیلیکا ژل‌های موجود در اطرافتان را جمع‌آوری کنید.

به تعمیرگاه مراجعه کنید

در سال‌های اخیر، بسیاری از تعمیرگاه‌های گوشی موبایل خدمات مربوط به خشک‌کردن گوشی را با استفاده از دستگاه‌های مخصوصی انجام می‌دهند. چنین کاری بدون چالش نیست؛ زیرا بعد از خیس شدن گوشی، باید هرچه زودتر روند خشک‌کردن آن را آغاز کنید و تنها در صورتی استفاده از این روش را توصیه می‌کنیم که یکی از این مراکز در نزدیکی موقعیت شما باشد و البته در آن ساعت بسته هم نباشد.

در فکر خریدن گوشی ضد آب باشید

چگونه گوشی موبایل خیس را نجات دهیم؟

خوشبختانه روزبه‌روز به تعداد گوشی‌های ضدآب افزوده می‌شود. هرچند که معمولا این قابلیت را بیشتر در بین گوشی‌های پرچم‌دار مشاهده می‌کنیم. اگر می‌خواهید گوشی ضدآب بخرید، باید به دنبال گوشی هوشمندی باشید که از استاندارد IP67 یا IP68 پشتیبانی کند. گوشی‌های دارای استاندارد IP67 در شرایط استاندارد می‌توانند به مدت ۳۰ دقیقه در عمق ۱ متری آب دوام بیاورند و گوشی‌های دارای استاندارد IP68 می‌توانند به مدت ۳۰ دقیقه در عمق ۱٫۵ متری آب به کار خود ادامه دهند.

اپل از سال گذشته و با گوشی‌های آیفون ۷ و ۷ پلاس، استاندارد IP67 را به گوشی‌هایش افزود و گوشی‌های جدید این شرکت یعنی آیفون ۸ و ۸ پلاس و همچنین آیفون ۱۰ هم مجهز به این ویژگی هستند. بیشتر گوشی‌های پرچم‌دار اندرویدی هم دارای این استاندارد هستند و از بین آن‌ها می‌توان به گوشی‌های گلکسی اس ۸ و اس ۸ پلاس اشاره کرد که از استاندارد IP68 بهره می‌برند.

گوشی‌های مقاوم در برابر آب

اگر شما هم چنین تجربه‌ی ناخوشایندی را از سر گذرانده‌اید، تجربیات خودتان را در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

منبع: tom’s guide

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۹ دیدگاه
  1. Avatar علی

    سلام گوشی من سامسونگ a7 2017 خیلی ازش راضیم واقعا ضد آبه،چند باری هم بردم استخر خوشبختانه مثل ساعت کار میکنه

  2. Avatar غلامرضا

    سلام
    همه چی به عمل و نیت ربط داره
    حتی گوشی خیس شده
    که زنده بمونه یا نه

  3. Avatar مهدی

    من یه j1 داشتم نمدونم زد اب بود یا نه ولی هر وقت میوفتاد تو اب مث ساعت کار میکرد

  4. Avatar ali eynizade

    خوشبختانه من تا امروز هر گوشی‌ای که داشتم و زیر اب رفته جون سالم به در برد و من برای خشک کردن اون ها از برنج استفاده کردم که فقط روی htc one m8 اثر بد داشت به طوری که توی اسپیکر هاش خاک برنج رفت اما اون هم سالم موند

  5. Avatar یونس

    من گوشیم توی آب افتاد و تمام کارهایی که گفتید نکنید رو کردم و متأسفانه گوشی عزیزم چشم از جهان فروبست!

    1. Avatar ملیکا

      الهی

  6. Avatar ابراهیم

    آقای اسفندیاری واقعاً نمرت بیسته، به این میگن یه ریپورتاژ خبری با نمره ی عالی

  7. Avatar حسین

    گوشی ما که ضد آب بود . کردیم تو آب ترکید 😐 والا همش الکیه .

    1. Avatar امین

      مگه چه گوشی بود

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه