از گوگل درایو تا آی‌کلاود؛ بهترین سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری را بیشتر بشناسید

۱۹ بهمن ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه
از گوگل درایو تا آی‌کلاود - سرویس ذخیره‌سازی ابری

با توجه به کاهش قیمت سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری، افزایش سرعت اینترنت و وجود نرم‌افزارهای بهتر، اکنون برای ذخیره کردن فایل‌هایتان در فضای ابری، حق انتخاب‌های زیادی دارید؛ فایل‌هایی که دیگر نگران از بین رفتنشان نخواهید بود و همیشه در دسترس هستند. گرچه سرویس‌های زیادی برای این کار وجود دارد، اما همه‌ی آن‌ها ویژگی‌های مشابهی ندارند. تعدادی مناسب ذخیره‌سازی عکس‌ها و تعدادی دیگر مناسب ذخیره‌سازی فایل‌های mp3 هستند. ما برای یافتن نقاط قوت و ضعف، سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری معروفی از جمله گوگل درایو، دراپ‌باکس، آی‌کلاود و وان‌درایو را از جهات مختلف امتحان کردیم. به‌طور کل می‌توان گفت که همه‌ی آن‌ها برای استفاده‌ی معمولی از فضای ابری کاملا مناسب هستند. همه‌ی آن‌ها چند گیگابایت فضای رایگان به شما می‌دهند و هر وقت که به اینترنت متصل باشید، می‌توانید از این سرویس‌ها استفاده کنید. بااین‌حال، با توجه به اولویت‌های موردنظر شما، هرکدام مزایا و معایبی دارند.

گوگل درایو

برای کسانی که می‌خواهند عکس‌هایشان را مدیریت کنند

گوگل درایو

همان‌طور که احتمالا انتظار دارید، «گوگل درایو» (Google Drive) در بین رقبا روان‌ترین سرویس را ازلحاظ دسترسی روی وب دارد. در این سرویس، کارهایی همچون باز کردن فایل‌ها، تبدیل آن‌ها، ویرایش فایل‌ها و استفاده از ابزارهای آفیس موجود در آن برای ویرایش فایل‌های متنی (مانند ورد)، صفحات گسترده (مانند اکسل) و اسلایدها (مانند پاورپوینت) خیلی راحت و ساده انجام می‌گیرد. سیستم‌عامل کروم بر پایه‌ی یک سیستم فضای ابری مستحکم بناشده، و گوگل درایو را دقیقا می‌توان با همین کلمات توصیف کرد.

با ابزار جدید Backup and Sync، کاربران دسکتاپ گوگل درایو بهتر از قبل از می‌توانند از این سرویس بهره ببرند. البته برای کاربران دسکتاپ، شاید راحت‌ترین سرویس در این لیست «دراپ‌باکس» (Dropbox) باشد. سرویس‌های Google Photos و Google Play Music دو حسن مهم گوگل درایو هستند. البته این دو سرویس بخشی از گوگل درایو نیستند اما به دلیل ارتباط خیلی نزدیکی که با هم دارند، آن‌ها را می‌توان جزو یک سرویس به‌حساب آورد.

Google Photos با اختلاف زیاد یکی از بهترین سرویس‌های موجود برای سینک کردن و مدیریت عکس‌ها است. این سرویس ویژگی‌های جذاب زیادی دارد؛ از تگ کردن و نحوه‌ی جست‌وجوی عکس‌ها گرفته تا فضای بی‌نهایت رایگانی که در اختیار شما قرار می‌دهد؛ البته اگر با محدودیت ۱۶ مگاپیکسلی عکس‌ها و کیفیت ۱۰۸۰p فیلم‌ها مشکلی نداشته باشید. به‌سختی می‌توان سرویس بهتری را در این زمینه پیشنهاد داد، غیر از این‌که به‌طور کامل درگیر اکوسیستم اپل باشید.

Google Play Music در مقایسه با Google Photos ویژگی‌های چندان جذابی ندارد؛ بااین‌وجود این برنامه می‌تواند ۵۰ هزار آهنگ شما را به‌طور رایگان ذخیره کند و از هرجایی که دوست دارید می‌توانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید. توجه داشته باشید که این اعداد و ارقام برای حالت رایگان است که به همراه اپ‌های عالی، جای هیچ‌گونه صحبتی را برای جذابیت این سرویس باقی نمی‌گذارند.

شاید به حساب آوردن ویژگی‌های اضافی عنوان شده به عنوان جزئی از گوگل درایو در این مقایسه منصفانه نباشد، ولی خود این سرویس با ویژگی‌های جذاب و رابط کاربری خوبی که دارد، یکی از بهترین‌ها است. گرچه، گوگل درایو به‌اندازه‌ی دراپ‌باکس درزمینه‌ی سینک کردن و بخش‌های مدیریت، کارکشته نیست.

سایت: https://www.google.com/drive

پلتفرم‌ها: ویندوز، مک، iOS، اندروید

مزایا: مدیریت عالی عکس‌ها، دسترسی وب بسیار خوب، مدیریت موسیقی خوب

معایب: محصولی از گوگل است!

دراپ‌باکس

برای افرادی که می‌خواهند فایل‌هایشان را روی پلتفرم‌های مختلف سینک کنند

دراپ‌باکس

دراپ‌باکس مدت زیادی است که در این عرصه فعالیت کرده است. به همین خاطر، دراپ‌باکس دست بالاتری نسبت به گوگل، اپل و مایکروسافت دارد؛ زیرا آن‌ها هنوز در موارد فنی تقلا می‌کنند اما دراپ‌باکس در این عرصه به درک بالاتری رسیده که همین موجب برتری این سرویس می‌شود. علاوه بر این موضوع، اپ‌های دراپ‌باکس قابل‌اطمینان‌تر و سریع‌تر هم هستند. اپ‌های این سرویس در پلتفرم‌های متنوعی حضور دارند و به‌طور مرتب به‌روزرسانی می‌شوند. بنابراین اگر سرویسی برای سینک‌کردن و گرفتن نسخه پشتیبان از اطلاعاتتان می‌خواهید، دراپ‌باکس بهترین گزینه است.

ویژگی‌های مفیدی مانند version history یا بازیابی فایل‌های حذف‌شده مختص دراپ‌باکس نیستند، اما استفاده از این قابلیت‌ها در دراپ‌باکس نسبت به رقبا راحت‌تر است. اگر بخواهیم یکی از تکیه‌کلام‌های اپل را به کار ببریم، باید گفت که دراپ‌باکس «بدون دغدغه کار می‌کند» (it just works). به همین خاطر استیو جابز علاقه داشت که در همان ابتدای تاسیس دراپ‌باکس، این شرکت را بخرد. قابلیت اشتراک‌گذاری فایل‌ها و پوشه‌ها مزیت‌های زیادی دارد و با استفاده از آن می‌توانید فایل‌هایتان را از راه‌های مختلف در وب یا در بین اپ‌ها به اشتراک بگذارید. در این بخش ویژگی‌های مفیدی مانند تاریخ انقضای لینک اشتراک‌گذاری هم وجود دارد که استفاده از آن‌ها خیلی ساده است.

بااین‌همه مزایا، دراپ‌باکس چه معایبی دارد؟ اول‌ازهمه این سرویس می‌تواند طرح‌های متنوع‌تری ازلحاظ قیمت و حجم ارایه دهد (در ضمن ۲ گیگابایت فضا برای طرح رایگان خیلی کم است). همچنین Dropbox Paper یک ابزار روان در وب است، اما در مقایسه با دیگر ابزارهای آفیس آنلاین شرکت‌های مایکروسافت، گوگل و اپل حرف زیادی برای گفتن ندارد. هرچند، به خاطر شراکت دراپ‌باکس با مایکروسافت، می‌توانید فایل‌های آفیس را در مرورگرتان و با اپ دراپ‌باکس ویرایش کنید. بااین‌حال، این ویژگی کمی تحمیلی به نظر می‌رسد. در ضمن، مدیریت دراپ‌باکس درزمینه‌ی عکس، فیلم و موسیقی ساده و ابتدایی است. دراپ‌باکس ابزارهای زیادی برای مدیریت فایل‌های صوتی و تصویری ندارد، گرچه مثلا می‌توانید فارغ از مدت فیلم، آن را مستقیما از برنامه‌ی دراپ‌باکس استریم کنید.

اگر نیاز اصلی شما مربوط به سینک کردن، اشتراک‌گذاری و دیدن فایل‌هایتان از طریق پلتفرم‌های مختلف است، پس دراپ‌باکس را انتخاب کنید. معایب این سرویس به ویژگی‌های جانبی مربوط می‌شود که بسیاری از کاربران نیاز چندانی به آن‌ها ندارند.

سایت: www.dropbox.com

پلتفرم‌ها: ویندوز، مک، iOS، اندروید، ویندوز موبایل

مزایا: سینک کردن فایل‌ها، اشتراک‌گذاری فایل‌ها، پشتیبانی از پلتفرم‌های متنوع

معایب: ابزار آفیس آنلاین نه‌چندان خوب، مدیریت ضعیف برای عکس، موسیقی و فیلم

آی‌کلاود

برای خوره‌های موسیقی

اپل آی‌کلاود

در سال‌های اخیر «آی‌کلاود» (iCloud) ازلحاظ رابط کاربری و دسترسی تا حد زیادی ارتقا یافته و هرچه بیشتر با مک و iOS یکپارچه شده است. تا حدی که حالا می‌توانید پوشه‌های درون کامپیوتر را با آی‌کلاود سینک کنید، شبیه کاری که دراپ‌باکس انجام می‌دهد.

با استفاده از این سرویس، می‌توانید به انواع و اقسام فایل‌ها در تمام دستگاه‌های اپل دسترسی داشته باشید. آی‌کلاود در ابتدا سرشار از مشکلات نرم‌افزاری بود، اما حالا تمام این مشکلات برطرف شده و این سرویس بدون مشکل و خیلی سریع کارش را انجام می‌دهد.

علاوه بر این، ابزار آفیس آنلاین آی‌کلاود به نام iWork عملکرد خیلی بهتری نسبت به انتظارات دارد. در این ابزار به گزینه‌های خوبی از جمله اشتراک‌گذاری فایل‌ها، ویرایش دسته‌جمعی و قالب‌های آماده دسترسی دارید. همچنین سرعت این ابزار بسیار بالا است و رابط کاربری روان و سریعی دارد.

باوجود همه‌ی این پیشرفت‌ها، آی‌کلاود هنوز ضعف‌هایی در عملکردش دارد. به‌طور مثال، در این سرویس امکان مشاهده‌ی فایل‌های مختلف در وب وجود ندارد، مگر این‌که آن فایل مربوط به اپ‌های اپل باشد؛ بنابراین، فایل‌هایی مثل پی‌دی‌اف یا ویدیو، به‌جای مشاهده یا استریم‌کردن، حتما باید دانلود شوند. نکات ریزی مثل همین باعث می‌شود که استفاده از سرویس‌هایی مانند گوگل درایو یا دراپ‌باکس از آی‌کلاود راحت‌تر باشد. مساله‌ای دیگر مربوط به پشتیبانی از پلتفرم‌های متنوع است که آی‌کلاود فقط اندکی از ویندوز پشتیبانی می‌کند و در اندروید تقریبا به کلی قابل استفاده نیست.

مانند گوگل، اپل هم بخش‌های مجزایی را برای موسیقی و عکس در آی‌کلاود ایجاد کرده است. در بخش موسیقی آی‌کلاود به نام iCloud Music Library می‌توانید تا ۱۰۰ هزار آهنگ را ذخیره کنید، بدون این‌که از حجم فضای ابری شما چیزی کم شود. این رقم،۲ برابر چیزی است که گوگل ارایه می‌دهد. با پرداخت ماهیانه ۱۰ دلار برای Apple Music، می‌توانید این فایل‌های صوتی را در اندروید هم گوش دهید.

نسخه‌ی ۲۰۱۷ آی‌کلاود، ظاهر و عملکرد خیلی خوبی دارد و با کمی کار روی بخش وب و پشتیبانی بهتر از پلتفرم‌های ویندوز و اندروید، می‌تواند به رقیبی جدی برای گوگل و دراپ‌باکس تبدیل شود. اما در حال حاضر، فقط طرفداران پروپاقرص اکوسیستم اپل این سرویس را نسبت به رقبا ترجیح می‌دهند.

آدرس: https://www.icloud.com

پلتفرم‌ها: ویندوز، مک، iOS

مزایا: توانایی ذخیره‌ی ۱۰۰ هزار آهنگ که به‌صورت یکپارچه با آیتونز کار می‌کند، کار کردن بدون مشکل با محصولات اپل

معایب: فایل‌های زیادی از طریق وب قابل‌مشاهده نیستند، پشتیبانی محدود از پلتفرم‌های مختلف

وان‌درایو

برای کاربران ویندوز که حوصله‌ی امتحان کردن سرویس‌های دیگر را ندارند

مایکروسافت وان‌درایو

شاید فکر کنید که مایکروسافت تمام ویژگی‌های مثبت گوگل درایو و دراپ‌باکس را در سرویس ذخیره‌سازی ابری‌اش به نام «وان‌درایو» (OneDrive) قرار داده است. اما در واقعیت این سرویس هنوز معایب زیادی دارد. این‌طور احساس می‌شود که قابلیت سینک یکپارچه به‌زور وارد ویندوز ۱۰ شده و گویا اپ‌های آنلاین این سرویس همان اپ‌های دسکتاپ هستند که به‌زور وارد مرورگر شده‌اند. درواقع، وان‌درایو به این بدی که توصیف کردیم نیست. اگر تنها از ویندوز استفاده می‌کنید و حال و حوصله‌ی استفاده از سرویس‌های دیگر را ندارید، وان‌درایو برای تمام نیازهای اصلی مربوط به سینک کردن و ذخیره‌سازی فایل‌های کامپیوتر در فضای ابری، پاسخ‌گو خواهد بود.

جای تعجب ندارد که مایکروسافت برای جذب مشتری، بسته‌های خیلی جذابی را ارایه می‌دهد. در یکی از این بسته‌های پیشنهادی، با پرداخت ۷۰ دلار به‌صورت سالانه نه‌تنها ۱ ترابایت فضای ابری وان‌درایو به شما داده می‌شود، بلکه می‌توانید از نرم‌افزار Office 365 برای کامپیوتر دسکتاپ هم استفاده کنید؛ همین موارد تشویقی بسته‌ی پیشنهادی را خیلی جذاب‌تر می‌کند. مایکروسافت در تلاش است که درزمینه‌ی مدیریت عکس‌ها به‌پای گوگل برسد. مایکروسافت این‌روزها حتی در تلاش است که تکنولوژی تگ کردن خودکار عکس‌ها را عملی کند. باوجود این‌که سرویس وان‌درایو شباهت‌های خیلی زیادی به گوگل درایو دارد، با توجه به‌سرعت و کیفیت بالاتر اپ‌های آنلاین گوگل می‌توانیم ببینیم که گوگل از مایکروسافت پیشتازتر است.

همین موضوع برای دیگر ویژگی‌های وان‌درایو مانند version history یا ویرایش دسته‌جمعی اسناد صدق می‌کند؛ آن‌ها در این سرویس حضور دارند، اما کیفیت چندان خوبی ندارند. این سرویس از پلتفرم‌های مک، اندروید و iOS هم پشتیبانی می‌کند. اما توصیه می‌کنیم فقط در صورتی برای این سرویس پولی خرج کنید که از کاربران ویندوز و مایکروسافت آفیس هستید و سرویسی را می‌خواهید که با محصولات مایکروسافت بهترین عملکرد را داشته باشد.

آدرس: https://onedrive.live.com

پلتفرم‌ها: ویندوز، ویندوز موبایل، مک، iOS، اندروید

مزایا: عملکرد خوب روی محصولات مایکروسافت

معایب: عملکرد ضعیف روی دیگر محصولات

منبع: Gizmodo

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۷ دیدگاه
  1. شاهین

    گوگل درایو کیفیت فیلمها رو هنگام پخش کاهش میده و کیفیت اصلی فیلم آپلود شده کاهش داده میشه

  2. حامد

    عال اما این رو هم در نظر داشته باشید که تو چند ماه اینده با نامحدود شدن اینترنت داخل کشور سرویس های ابری که سرور هایشان در ایران باشد واقعا گسترش خواهند یافت و دیگه ذخیره سازی در اوناع هارد و فلش وdvd منسوخ میشن.

    1. میثم

      سلام. اینترنت نامحدودی که اونها میگن رو شما خیلی جدی نگیرین! حالا یه چیزی گفتن اونا. نامحدود از نظر اونها یعنی مثلا ماهی ۱۰ گیگ به شما بدن!

    2. بهروز

      آقا حامد . میثم درست میگه . اینترنت نامحدودی که قراره از آذرماه امسال اجرایی بشه در اصل بصورت مصرف منصفانه هستش و بعد از اینکه ترافیک منصفانتون تموم بشه سرعت شما شدیدا پایین میاد . البته باید بگم که در حال حاضر شما برای اینترنت ۸ مگابیتی ADSL به همراه ۲۵ گیگابایت ترافیک ماهیانه باید هزینه ی ۵۰ هزار تومان رو بپردازی که در آینده این مقدار ترافیک به حدود ۱۵۰ گیگ میرسه ولی بازهم با ترافیک نامحدود خیلی فرق میکنه . درضمن در ایران اکثرا ، سرویس های ADSL ارایه میشه که در این نوع سرویس پهن باند ، سرعت آپلود زیر یک مگابیت هستش که با این سرعت پایین ، آپلود فیلم های حجیم کار غیرممکنی هستش . پس نتیجه میگیریم که برای آپلود فیلم بر روی فضاهای ابری باید چند تا مورد رو رعایت کنیم :
      ۱- باید از اینترنتی با سرعت آپلود و دانلود حداقل ۲۰۰ مگابیت برثانیه و بالاتر استفاده کنیم که این سرعت بالا در آپلود و دانلود فقط در اینترنت های فیبرنوری یا FTTH قابل دسترسی هستن که هنوز در ایران ارایه اون امکان پذیر نیست و یا اگرم هست خیلی گرونه .
      ۲- باید برای یک ترابایت فضای ابری به سرویس گوگل سالیانه ۱۰۰ دلار پرداخت کنیم که اونم برای ما ایرانی ها زیاده .
      ۳- با توجه به حجم زیاد فیلم های HD که قراره اونها رو روی فضای ابری آپلود کنیم و هربار هم که میخوایم اونها رو استریم کنیم باز هم از ترافیک اینترنتمون کم میشه باید ترافیک سرویس اینترنتمون نامحدود باشه .
      البته به دوستانی که در هر صورت میخوان از فضای ابری استفاده کنند و نیاز به اینترنت با سرعت آپلود بالا و البته نامحدود دارن میتونن یکی از بسته های اینترنتی همراه اول رو روی سیم کارتشون فعال کنن . همراه اول به کسانی که از بسته های اینترنتی استفاده میکنن شبانه رایگان نامحدود ارایه میده . این طرح تشویقی از اول پاییز ۹۶ شروع شد و تا اطلاع ثانوی ادامه داره . ساعات استفاده از شبانه رایگان ۳ تا ۷ صبح هستش و سرعت دانلود حدود ۵۰ مگابیت و سرعت آپلود هم حدود ۳۰ مگابیت هستش و با کمال تعجب با توجه به اینکه ترافیک در این ساعات نامحدود هستش ولی از سرعتتون در این ساعات کم نمیشه ..
      در ادامه اینکه میتونید موبایلتون رو با کابل usb به لپ تاپتون متصل کنید و
      از اینترنت همراه اول روی کامپیوترتون لدت ببرید .

  3. farid

    نام های بزرگی مثل مایکروسافت ،گوگل و اپل باعث شده تابه نام دیگری که اتفاقا در عرصه خدمات ابری بسیار موفق عمل کرده است بی تفاوت باشید : آمازون
    مایکروسافت، گوگل و اپل رقیب یکدیگرند، اما مایکروسافت آمازون را رقیب سرویس های ابری خود می داند، نه گوگل ، اپل و…
    نوسینده مقاله تجربه کاربری یکسان را با سینک شدن اشتباه گرفته است . و خیلی اشتباهات دیگر .
    هر مطلب و مقاله ایی که در سایت های خارجی منتشر می شوند را نباید الزاما به بعنوان یک بررسی کارشناسی و یا واقعیتی کاملا درست پذیرفت !

  4. شهاب

    شما همیشه درباره مایکروسافت سوپر بی انصافید، من با همی اینها کار کردم، چه در حالت دسکتاپ، چه وب و آی او اس، با وان درایو خیلی راحت تر بودم حتی توی آی او اس! نمیدونم مشکل شما با مایکروسافت چیه ولی همیشه در موردش بی انصافید، حتی در سطح جهانی هممایکروسافت از همه رقبا یی که اینجا عنوان شدند در بخش کلود قوی تر و بزرگتره و حالا شما حتی از آی کلود هم پایینتر آوردینش، واقعا عجیبه

    1. farid

      دقیقن !

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه