۱۱ عادت روزانه‌ی میلیاردر‌های خودساخته

۴ آذر ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

اگر می‌خواهید پولدار شوید، زندگی افرادی که قبلا این کار را کرده اند را مطالعه کنید. «استیو سیبولد» (Steve Siebold) در کتابی با عنوان «افراد پولدار چطور فکر می‌کنند» نوشته: «تنها کسی که می‌تواند به شما بیاموزد مثل یک میلیونر فکر کنید، یک میلیونر است».

راجع به میلیاردرها هم همین طور است. ۱۱ عادت روزانه‌ی میلیاردرهای خودساخته را اینجا بخوانید. خواهید فهمید که هیچ کدام نیازمند تغییر اساسی در روش زندگی نیستند. کمی تغییر اینجا و آنجای روش زندگی شما می‌تواند دستاوردهای بزرگی برای‌‌تان به ارمغان آورد.

۱. مراقبه می‌کنند

علم می‌گوید مراقبه فواید روانی و جسمانی بسیار از جمله تقویت حافظه و کمک به سیستم ایمنی بدن دارد. «ری دالیو» (Ray Dalio)، موسس شرکای «بریج‌واتر» (Bridgewater) در مصاحبه با روزنامه‌ی «هافینگتون پست» گفت: “مراقبه، بیش از هر چیز دیگری در زندگی من، بزرگ‌ترین عامل موفقیت‌هایی است که به دست آورده‌ام.”

نه تنها دالیو بلکه «جک دورسی»، مدیرعامل توییتر و اسکوئر، و «اپرا وینفری»، غول رسانه روزانه مراقبه می‌کنند.

۲. سخاوتمندند

سیبولد می‌نویسد: “افراد پولدار به این توجه می‌کنند که دنیا را در ثروت خود شریک کنند. بعضی این کار را در قالب کارهای بشردوستانه انجام می‌دهند و بعضی دیگر از طریق تجارت یا ابزار مالی مختلف.”

خیلی از میلیاردرها به انجام کارهای بشردوستانه روی ‌آورده‌اند؛ مثلا «مایکل بلومبرگ» موسس و مدیرعامل رسانه‌ی «بلومبرگ» که در طول زنگی خود سه میلیارد دلار بخشیده است. «وارن بافت» (Warren Buffett) سرمایه‌گذار و نیکوکار آمریکایی به همراه بیل گیتس و همسرش ملیندا، کمپینی با نام «گیوینگ پلج» (Giving Pledge) به راه انداختند که در واقع یک تعهد است و از ثروتمندان دنیا دعوت می‌کند بیش از نصف ثروت‌شان را در دوران حیات یا در وصیت‌نامه به امور خیریه اختصاص دهند. بعضی‌ از اعضا ۹۹ درصد دارایی‌شان را بخشیدند.

۳. سحرخیزند

احتمالا در پس ضرب‌المثل قدیمی “سحرخیز باش تا کامروا شوی” حقیقتی نهفته است. افراد پولدار مایلند صبح زود بیدار شوند. جک دورسی ساعت پنج صبح بیدار می‌شود تا مراقبه و ورزش کند. «ریچارد برانسون» سرمایه‌گذار انگلیسی و بنیان‌گذار گروه شرکت‌های «ویرجین» هم قبل از ساعت شش صبح بیدار می‌شود تا ورزش کند.

افراد موفق دیگری هم هستند که پیش از آفتاب برمی‌خیزند. پس از پنج سال بررسی افراد پولدار «توماس سی.کورلی» (Thomas C. Corley) نویسنده‌ پی برده است که تقریبا ۵۰ درصد آن‌ها حداقل سه ساعت پیش از شروع کارشان بیدار می‌شوند.

۴. عادات مشخصی دارند

نشان افراد خیلی موفق این است که عادات روزانه‌ی مشخصی عادت دارند. «جان پل دجوریا» موسس شرکت محصولات موی «Paul Mitchell» هر روز پنج دقیقه پس از بیدار شدن در تخت می‌ماند. او می‌گوید: “مهم نیست کجا هستم یا در کدام هتل اقامت دارم، لحظه‌ای که بیدار می‌شوم، پنج دقیقه در آرامش تخت می‌مانم و هیچ کاری نمی‌کنم.”

۵. بی‌پول‌تر از آنچه هستند به نظر می‌رسند

این که میلیاردها دلار پول در بانک دارند به این معنی نیست که ولخرجی می‌کنند. در حقیقت بعضی از ثروتمندترین افراد دنیا صرفه‌جویی می‌کنند. «موری نیولندز» در مجله‌ی «اینترپرنور» (Entrepreneur) می‌نویسد: “«سم والتون» موسس شرکت بزرگ خرده‌فروشی «وال‌مارت»، یک ماشین فورد مدل ۱۹۷۹ دارد؛ مارک زاکربرگ یک سدان معمولی ۳۰۰۰۰ دلاری سوار می‌شود و بیل گیتس هم سال‌هاست با پرواز‌های معمولی پرواز می‌کند. سرمایه‌گذار افسانه‌ای وارن بافت، که تقریبا همه‌ی دنیا او را  می‌شناسند، در همان خانه‌ی ۳۱۵۰۰ دلاری زندگی می‌کند و گوشی تاشو را به گوشی هوشمند ترجیح می‌دهد.

۶. علاقه‌شان را دنبال می‌کنند

«استیو جابز» در سخنرانی خود برای فارق‌التحصیلان دانشگاه استنفورد در سال ۲۰۰۵ گفت: “باید چیزی را که دوست دارید پیدا کنید. تنها راه انجام کارهای بزرگ این است که کاری را که دوست دارید انجام دهید. اگر هنوز آن را پیدا نکرده‌اید به جستجو ادامه دهید. یک جا ننشینید. وقتی پیدایش کنید خودتان خواهید فهمید.”

جابز اولین کسی نبود که روی علافه تاکید داشت. نویسنده‌ی معروف «ناپلئون هیل» که بیش از ۵۰۰ نفر از پولدارترین افراد را بررسی کرده بود در پرفروش‌ترین کتاب خود «فکر کن و پولدار شو» (Think and Grow Rich) نوشته: ” هیچ کس نمی‌تواند در کاری که دوست ندارد چندان موفق شود.”

۷. کتاب می‌خوانند

بسیاری از موفق‌ترین افراد دنیا کتاب‌خوان‌ هستند. سرمایه‌گذار افسانه‌ای وارن بافت در روز ۸۰ درصد زمان‌اش را به کتاب خواندن اختصاص می‌دهد و در نامه‌هایی که سالانه به سهام‌داران خود می‌نویسد کتاب پیشنهاد می‌کند.

در سال ۲۰۱۵، مارک زاکربرگ هر دوهفته یک کتاب خوانده است. اپرا وینفری هر ماه یک کتاب به کتاب‌خوان‌ها معرفی می‌کند تا آن را به عنوان قسمتی از برنامه‌ی «دومین کلوب کتاب اپرا» (Oprah’s Book Club 2.0) به بحث بگذارند و وقتی از میلیاردر دنیای تکنولوژی «ایلان ماسک» می‌پرسند چطور یاد گرفته موشک بسازد، جواب می‌دهد :”من کتاب می‌خوانم.”

۸. درآمد خود را چندبرابر می‌کنند

ثروتمندترین‌ها روی درآمد تمرکز می‌کنند؛ بنابراین تعجبی نیست که درآمد آن‌ها از چند جا به دست می‌آید. ریچارد برانسون میلیاردر گروه شرکت‌های ویرجین نمونه‌ی بارز این عادت است. برانسون حدودا با ۵۰۰ شرکت مباشرت کرده و حالا برند او بین آن‌ها ۲۰۰ تا ۳۰۰ است.

برانسون عادت غنی چند راه درآمد داشتن را سرمشق قرار داده و تمایل او برای گسترش برند ویرجین از تمایل‌اش برای گسترش منبع در‌آمدش سرچشمه می‌گیرد. او آموخته است که این عادت غنی بیش‌ترین ثروت را به ارمغان می‌آورد.

۹. کارمند خودشان هستند

میلیاردرها دوستدارند رییس خودشان باشند. آن‌ها عموما در استخدام خود هستند و خودشان فیش حقوقی خود را معین می‌کنند.

مارک زاکربرگ از ۱۹ سالگی برای خودش کار کرده؛ در سال ۲۰۰۴ وقتی که برای اولین بار فیس‌بوک را به راه انداخت دانشجوی سال دوم دانشگاه هاروارد بود. «ایوان اشپیگل» یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل شرکت «اسنپ‌چت»، که جوان‌ترین میلیاردر دنیاست، هم همین روش را در پیش گرفت. او به همراه دو نفر از همکلاسان‌اش در دانشگاه استنفورد برنامه‌ی ارسال و دریافت عکس محبوب اسنپ‌چت را ساخت و از آن موقع رییس خود بوده است.

استیو سیبولد، میلیاردر خودساخته، می‌گوید: “این به معنی این نیست که کسانی که زمان معینی باید برای مبلغ معین کار کنند هیچ وقت پولدار نمی‌شوند، بلکه برای اغلب آن‌ها این کندترین راه ثروت است و البته امن‌ترین. استیو سیبولد حدودا ۱۲۰۰ شخص ثروتمند را مورد بررسی قرار داده است. او در ادامه می‌گوید: “آن‌ها که می‌دانند اگر برای خودشان کار کنند سریع‌تر به ثروت دست می‌یابند، موفق‌ترند.”

۱۰. ورزش می‌کنند

موفق‌ترین افراد خود را در محل کار حبس نمی‌کنند. آنها بیرون دفتر فعالیت ورزشی می‌کنند. «مارک کیوبن» (Mark Cuban) سرمایه‌گذار آمریکایی و صاحب تیم بسکتبال «دالاس ماوریکس» (Dallas Mavericks) شش یا هفت روز هفته حداقل روزی یک ساعت ورزش می‌کند. ریچارد برانسون معتقد است ورزش روزانه حداقل چهار ساعت بهره‌وری او را بیشتر می‌کند. علم هم با این موضوع موافق است چرا که ورزش حافظه، قدرت تمرکز و هشیاری ذهنی را تقویت می‌کند.

۱۱. با افراد موفق دیگر معاشرت می‌کنند

ثروتمندترین افراد دوست دارند در کنار باهوش‌ترین فرد جمع بایستند. «جیمز التوکر» (James Altucher) نویسنده و مجری پادکست می‌گوید: “«هارولد رامیس» بازیگر و کارگردان با «بیل موری» (Bill Murray) بازیگر و نویسنده‌، استیو جابز با «استیو وازنیک» (Steve Wozniak) مخترع و دانشمند، «کرگ سیلورستین» (Craig Silverstein) با «لری پیج» (Larry Page) و «کانیه وست» (Kanye West) خواننده‌ی میلیونر با «جی‌-زی» معاشرت می‌کردند.

سیبولد می‌گوید: “دوستان صمیمی شما اغلب اوقات ارزش‌تان را باتاب می‌کنند.”

منبع: Business Insider

کانال تلگرام دیجی کالا مگ

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar ۲۰

    راستی همین که شما تبلیغات ندارید مخصوصاُ از اون چشمک زن‌های اعصاب خرد کن خودش خوبه و کاربر جذب کنه و این از محاسن دیجیکالا مگ هست.
    آها:
    ۴.یکبار دیگر هم گفتم این شعار سایت شما مضحک است تغییرش بدید.
    من روزای اول که سایت شما را دیدم تا دو روز تصورت می‌کردم قرار فردا سایت را با یک مراسمی چیزی افتتاح کنید!!!

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه