۱۰ نکته برای افزایش امنیت گوشی‌های اندرویدی

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
۱۰ نکته برای افزایش امنیت گوشی‌های اندرویدی

گفته می‌شود گوشی‌های اندرویدی ایمن‌ترین گوشی‌های هوشمند هستند. شاید این حرف را قبول نداشته باشید و فکر کنید که درزمینه‌ی امنیت، iOS خیلی بهتر از اندروید عمل می‌کند؛ اما اوضاع به این سادگی‌ها هم نیست. به‌طور مثال، تنها یک روز پس از عرضه‌ی رسمی iOS 11، محققان امنیتی ژاپنی موفق شدند که ۲ ضعف امنیتی مهم را در این سیستم‌عامل پیدا و از طریق آن به گوشی نفوذ کنند.

توجه داشته باشید که این حرف‌ها به معنای بی‌نقص بودن اندروید نیست. هرروزه انواع و اقسام بدافزارها برای نفوذ به اندروید ایجاد می‌شوند و همچنین، اندرویدهای قدیمی‌تر آسیب‌پذیرتر از اندرویدهای جدید هستند. علاوه بر این، بسیاری از تولیدکنندگان گوشی‌های اندرویدی وصله‌های امنیتی ماهانه‌ی گوگل را به‌موقع یا اصلا برای گوشی‌هایشان عرضه نمی‌کنند.

خب، در چنین وضعیتی آیا باید دست روی دست بگذاریم؟ خیر، با انجام کارهای ساده می‌توانیم تا حد زیادی ایمنی گوشی‌های اندرویدی خودمان را افزایش دهیم. در ادامه، ۱۰ نکته‌ی مهم برای افزایش امنیت گوشی‌های اندرویدی را بیان می‌کنیم. بسیاری از آن‌ها واقعا اقدامات ساده‌ای محسوب می‌شوند؛ ولی از قدیم گفته‌اند کار از محکم‌کاری عیب نمی‌کند و انجام همین اقدامات ساده، امنیت گوشی اندرویدی شما را تا حد زیادی بالا می‌برد.

۱. از شرکت‌هایی گوشی بخرید که مرتبا وصله‌های امنیتی گوگل برای اندروید را عرضه می‌کنند

مثال بارز در این زمینه، گوشی جدید گوگل پیکسل ۲ است. این گوشی نقاط قوت و ضعف زیادی دارد؛ اما یکی از مهم‌ترین نقاط قوت گوشی‌های ساخت گوگل مانند پیکسل، پیکسل ۲، نکسوس ۵X و ۶P این است که مرتبا به‌روزرسانی‌های این شرکت را دریافت می‌کنند.

سایت Android Authority در این زمینه، یعنی سرعت ارائه‌ی به‌روزرسانی‌ها، فهرست بهترین تا بدترین شرکت‌های بزرگ را منتشر کرده که عبارت است از: ال‌جی، موتورولا، اچ‌تی‌سی، سونی، شیائومی، وان‌پلاس و سامسونگ.

۲. گوشی‌تان را قفل کنید

این نکته واقعا ساده و حتی شاید خنده‌دار است؛ اما هنوز هم بسیاری از کاربران گوشی خود را قفل نمی‌کنند. آمار سرقت اطلاعات گوشی از جانب بدافزارها، اصلا به پای آمار زیاد سرقت‌های گوشی در خیابان‌ها نمی‌رسد. به همین خاطر رعایت همین نکته‌ی ساده، می‌تواند تا حد زیادی راه‌گشا باشد.

۱۰ نکته برای افزایش امنیت گوشی‌های اندرویدی

بهترین روش برای قفل کردن گوشی چیست؟ همان روش قدیمی رمز عبور. اثر انگشت، الگو، تشخیص صدا، اسکن عنبیه چشم و دیگر موارد شاید جالب‌تر باشند، اما دور زدن آن‌ها هم راحت‌تر است. فقط امیدواریم برای رمز عبور از ۱-۲-۳-۴ استفاده نکنید.

۳. از تایید دومرحله‌ای استفاده کنید

حالا که گوشی را قفل کردید، بهتر است که برای اکانت‌های مختلف، به‌خصوص گوگل، تایید دو مرحله‌ای را هم فعال کنید. برای فعال کردن این ویژگی در گوگل، به بخش تنظیمات اکانت گوگل خودتان بروید. در آنجا، بخش two-step verification را پیدا و از بخش منو، گزینه‌ی Using 2-step verification را انتخاب کنید. با گذراندن مراحل، از شما خواسته می‌شود که شماره‌ی موبایلتان را وارد کنید. کد مخصوص را می‌توانید از طریق تماس تلفنی یا پیامک دریافت کنید.

در عرض چند ثانیه، با شما تماسی گرفته می‌شود تا کد را دریافت کنید. باید این کد را در بخش موردنظر وارد کنید. سپس از شما پرسیده می‌شود که آیا می‌خواهید گوگل این کامپیوتر را به یاد بیاورد تا برای هر بار ورود، نیازی به ارسال کد نباشد. اگر دوست داشتید گزینه‌ی بله را بزنید و درنهایت گزینه‌ی تایید دو مرحله‌ای را فعال کنید تا کار تمام شود.

همچنین می‌توانید از Google Prompt هم بهره بگیرید. با این کار، در هنگام ورود به بخش‌های مختلف گوگل، گزینه‌ای در گوشی شما ظاهر می‌شود که با ضربه زدن روی گزینه‌ی بله، اجازه را صادر می‌کنید.

 ۴. فقط از منابع قابل اطمینان اپلیکیشن دانلود کنید

مارکت‌های نامعتبر برای دانلود اپلیکیشن‌های اندروید منشأ بسیاری از بدافزارهای اندرویدی محسوب می‌شوند. البته هر از گاهی شاهد کشف بدافزار در پلی استور گوگل هم هستیم. اما این موضوع استثناء به حساب می‌آید و همیشگی نیست.

۱۰ نکته برای افزایش امنیت گوشی‌های اندرویدی

گوگل همواره در حال فعالیت برای ایمن‌تر کردن پلی استور است. به‌طور مثال، در پلی استور بخش Google Play Protect تعبیه‌شده که به‌طور خودکار، گوشی اندرویدی شما را ازلحاظ بدافزارهای موجود در اپلیکیشن‌ها بررسی می‌کند. برای اطمینان از فعال بودن آن، به بخش تنظیمات پلی استور بروید و با مراجعه به بخش Security، گزینه‌ی Play Protect را فعال کنید. برای امنیت بیشتر، می‌توانید گزینه‌های Full scanning و Scan device for security threats را هم فعال کنید.

۵. گوشی اندرویدی خود را رمزنگاری کنید

شاید فکر کنید که قفل کردن گوشی جلوی دسترسی دیگران به آن را می‌گیرد. اما اوضاع به همین سادگی‌ها نیست. اگر افرادی دستشان به گوشی شما برسد، می‌توانند این گوشی را به کامپیوتر متصل و با استفاده از روش‌هایی، به اطلاعات درون گجت دسترسی پیدا کنند. اگر دوست ندارید چنین اتفاقی برای شما بیفتد، می‌توانید از قابلیت «رمزنگاری» (encryption) سیستم‌عامل اندروید بهره ببرید. با چنین کاری، گوشی شما ایمن‌تر می‌شود و حتی اگر افرادی این گوشی را به کامپیوتر وصل کنند، قادر به مشاهده‌ی اطلاعات درون گوشی نخواهند بود.

برای فعال کردن این ویژگی، به بخش تنظیمات گوشی بروید و در آنجا بخش Security را پیدا کنید. درنهایت، وارد قسمت Encrypt Device شوید و مراحل موردنظر را طی کنید تا محتوای گوشی اندرویدی شما رمزگذاری شود.

۶. مراقب استفاده شبکه‌های وایفای عمومی باشید

استفاده از وایفای عمومی و رایگان، به‌خصوص در هنگام سفر، بسیار وسوسه کننده است. اما این شبکه‌ها اصلا ایمن نیستند و هکرها با استفاده از آن‌ها می‌توانند انواع و اقسام سوءاستفاده‌ها را انجام دهند. به همین خاطر، در درجه‌ی اول توصیه می‌کنیم که از این شبکه‌ها استفاده نکنید؛ اما این توصیه‌ای نیست که همیشه عملی باشد و گاهی اوقات ناچاریم که از آن‌ها استفاده کنیم. اگر می‌خواهید از چنین شبکه‌هایی برای دسترسی به اینترنت استفاده کنید، مراقب باشید که اطلاعات مهم و شخصی-مانند اطلاعات اکانت‌ها و حساب‌های بانکی-را ردوبدل نکنید.

۷. از برنامه‌های مدیریت رمز عبور استفاده کنید

درزمینه‌ی رمز عبور، چند انتخاب دارید: ۱) برای همه‌ی اکانت‌ها از یک رمز عبور استفاده کنید که کار چندان عاقلانه‌ای نیست. ۲) رمز عبورها را روی کاغذی بنویسید که ایده‌ی بدی محسوب نمی‌شود، به شرط این که این کاغذ در معرض دید اطرافیانتان نباشد. ۳) همه‌ی رمز عبورها را حفظ کنید که برای بسیاری از افراد کار ساده‌ای به‌حساب نمی‌آید. و درنهایت ۴) از برنامه‌های مدیریت رمز عبور بهره ببرید.

اندروید - ۱۰ نکته برای افزایش امنیت گوشی‌های اندرویدی

گوگل هم در این زمینه خدماتی را ارائه می‌دهد، اما اگر دوست ندارید گوگل به همه‌ی رمز عبورهای شما دسترسی داشته باشد، می‌توانید از اپلیکیشن‌های مختص این کار استفاده کنید. در بین آن‌ها، می‌توانیم به اپلیکیشن‌های LastPass، ۱Password و Dashlane اشاره کنیم که در این زمینه معروف هستند.

۸. از اپلیکیشن آنتی‌ویروس استفاده کنید

هرچند که Google Play Protect درزمینه‌ی حفاظت از گوشی عملکرد بدی ندارد، ولی برای جلوگیری از حملات بدافزارها به اندروید بهتر است از یک آنتی‌ویروس هم استفاده کنید. در این زمینه، اپلیکیشن‌های متنوعی وجود دارد. در بین اپلیکیشن‌های رایگان،  Avast Mobile Security & Antivirusعملکرد خوبی دارد و برای امکانات بیشتر آن می‌توانید مبلغ موردنظر را پرداخت کنید. اپلیکیشن Norton Mobile Security هم در این زمینه طرفداران زیادی دارد و مانند Avast، برای امکانات بیشتر و گسترده‌تر آن باید مبلغی را بپردازید.

۹. در مواقع غیرضروری، بلوتوث و وایفای گوشی را خاموش کنید

در صورت عدم استفاده از وایفای یا بلوتوث، بهتر است که آن‌ها را خاموش کنید. حداقل فایده‌ی چنین کاری این است که باتری گوشی کمتر مصرف می‌شود. در ضمن این را هم مدنظر داشته باشید که بدافزارهای مختلفی وجود دارند که از طریق بلوتوث به گوشی نفوذ می‌کنند. البته این درست است که گوگل برای چنین بدافزارهایی به‌سرعت وصله‌های امنیتی منتشر می‌کند، اما تا این وصله‌ها به گوشی شما برسند، مدت زیادی طول می‌کشد. به همین خاطر بهتر است که محتاطانه عمل کنید.

۱۰. اگر از اپلیکیشنی استفاده نمی‌کنید، آن را پاک کنید

هر اپلیکیشنی، ضعف‌های امنیتی خودش را دارد. بیشتر اپلیکیشن‌های اندرویدی مرتبا به‌روزرسانی می‌شوند و ضعف‌های امنیتی‌شان را برطرف می‌کنند. اما همه‌ی اپلیکیشن‌های موجود در گوشی شما به‌طور مرتب به‌روزرسانی نمی‌شوند. به همین خاطر، اگر از اپلیکیشنی استفاده نمی‌کنید، پس از دستش خلاص شوید. هرچقدر اپلیکیشن‌های موجود در گوشی شما کمتر باشد، احتمال نفوذ هم کمتر می‌شود.

شما برای افزایش امنیت گوشی خود چه کارهایی را انجام می‌دهید؟ نظرات خودتان را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

منبع: ZDNet

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۴ دیدگاه
  1. Avatar یزدان نجف پور

    سلام ممنون از مطالب خوبتون ، فقط از شما یک سوال دارم ، هنگام استفاده از نسخه رایگان برخی از برنامه های پولی ،تبلیغات کوچیک یا تمام صفحه نمایش داده میشه ، یا در برخی از بازی ها به عنوان میانبری برای افزایش امتیاز ، ویدئو تبلیغاتی نمایش داده میشه .
    سوالم اینه که تا وقتی که روی این لینک ها کلیک نکنیم ، مشکلی از نظر امنیتی پیش نمیاد؟ ممنون

  2. Avatar مصطفی مهدوی

    سلام
    شماره ی ۵ رو در نوت ۸ چطوری میشه فعال کرد؟

  3. Avatar Payam

    سلام متن قشنگ و مفیدی بود.
    درسته اندروید های کیت کت خیلی الان از نظر امنیت ضعیف هستند.
    نظر من اینه که سعی کنید اگه گوشی میان رده با اندروید کیتکت یا هر چی دارید سعی کنید زیاد با گوشی تو سایت های مختلف نرید و وبگردی نکنید زیاد.سعی کنید از اپلیکیشن های خوب مثلا مرورگر یوسی بروزر و…
    استفاده کنید که امنیت دارند.
    و نرم افزار نورتون هم خیلی خوبه سعی کنید دانلود کنید رو گوشی هاتون.
    اگر هم پرچمدار جدید دارید که خیالتون راحت باشه اما سعی کنید حافظه رو در کل زیاد پر نکنید برنامه هایی که مورد استفاده تون نیست رو حذف کنید و اینکه از گوگل پلی حتما آپدیت کنید.
    در ضمن حتما این نرم افزار رو نصب کنید : malware bytes بد افزار ها رو دقیق تشخیص میده و امکان حذفشون رو میده عالیه.

  4. Avatar مهدی باقری

    خیلی عالی بود
    تشکر فراوان
    خیر از زندگیت ببینی

    آقای اسفندیاری اگر میشه عکس خودت را در قسمت پروفایل بزن

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه