۳ تکنولوژی که جهان را به طرز عجیبی تغییر خواهند داد

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

از زمان ظهور تکنولوژی، شورش ماشین‌ها یکی از ترس‌های همیشگی بشر بوده است. بروز این ترس را می‌توانیم در چندین داستان و فیلم مشاهده کنیم. البته پیشرفت تکنولوژی‌ها تا حالا منجر به نابودی دنیا نشده و حتی زندگی‌های ما را تا حد زیادی آسان‌تر کرده است. با این وجود شاید اوضاع همیشه به همین خوبی باقی نماند. در ادامه به تکنولوژی‌های می‌پردازیم که می‌توانند پیامدهای نه‌چندان مثبتی به همراه داشته باشند.

۳. استفاده از اتومبیل‌های خودران آمار اهدای اعضاء بدن را کاهش می‌دهد

در سال‌های اخیر، خبرهای مربوط به اتومبیل‌های خودران روند فزاینده‌ای داشته و روزبه‌روز به حجم اخبار مربوط به این تکنولوژی افزوده می‌شود. همه‌گیر شدن این اتومبیل‌ها، منجر به تغییرات گسترده در جهان اطراف ما می‌شود. یکی از این تغییرات، کاهش بسیار زیاد آمار مربوط به کشته‌ها و مجروحان سوانح رانندگی است. چنین کاهشی در نگاه اول یک پدیده‌ی خوش‌یمن به نظر می‌رسد. اما اگر کمی عمیق‌تر به این پدیده نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که کاهش این آمار، به معنای کاهش تعداد اعضای بدن آماده‌ی اهداء است؛ زیرا بخش اعظمی از عضوهای اهداء شده، از بدن افرادی به دست می‌آید که دچار سانحه‌ی رانندگی و مرگ مغزی شده‌اند.

از آنجایی که انواع و اقسام بیماری‌ها به این زودی‌ها ریشه‌کن نمی‌شوند؛ چنین موضوعی موجب برهم خوردن سیستم عرضه و تقاضای اعضای بدن انسان می‌شود. در چنین حالتی به احتمال زیاد بازارهای سیاه متعددی شکل می‌گیرد و به‌عنوان مثال گروه‌های خلاف‌کار به کشتن افراد و فروش اعضای بدن آن‌ها روی می‌آورند. اگر بخواهیم به‌طور خلاصه این موضوع را بیان کنیم، باید بگوییم که اتومبیل‌های خودران با نجات جان انسان‌ها، موجب مرگ انسان‌های دیگری خواهند شد.

۲. افراد سالم شاید خواستار قطع اعضای بدن خود شوند

پیشرفت‌های زیادی در زمینه‌ی ساخت اندام مصنوعی به دست آمده، پیشرفت‌هایی که منجر به ارتقای زندگی تعداد زیادی از افراد معلول شده است. اما باید خاطرنشان کنیم که در برخی از زمینه‌ها، قدرت چنین اندامی از اندام طبیعی انسان پیشی گرفته است و احتمالا در آینده‌ی نه‌چندان دور، صاحبان چنین اندام‌هایی از قدرت‌های فراطبیعی بهره خواهند برد. در چنین حالتی، باید این احتمال را هم در نظر بگیریم که شاید افرادی بخواهند با قطع اعضای بدن خود، به استفاده از این اندام مصنوعی روی بیاورند.

به‌عنوان مثال اگر یک بازار آزاد برای عرضه‌ی پاهای رباتیک ایجاد شود، از آنجایی که چنین اندام‌هایی قیمت بسیار زیادی خواهند داشت، احتمالا نظر برخی از افراد ثروتمند را جلب می‌کند. اگر ثروتمندان به استفاده از این اندام‌های قدرتمند روی بیاورند، فاصله‌ی بین آن‌ها و افراد عادی بیشتر از گذشته خواهد شد و احتمالا افراد ثروتمند به یک نوع ابرقهرمان قدرتمند بدل می‌شوند. چنین موضوعی طبعا تبعاتی خواهد داشت.

در همین زمینه باید به عرصه‌ی ورزش هم اشاره کنیم. آیا مثلا در المپیک اجازه‌ی استفاده از چنین اندام‌هایی داده می‌شود؟ اگر بخواهیم قضیه را پیچیده نکنیم، باید بگوییم که جواب این سوال خیر است. اما باید حالت‌های پیچیده‌تر هم در نظر بگیریم. به‌عنوان مثال اگر ورزشکاری به‌شدت مصدوم شود و برای ادامه‌ی حیات ورزشی خود به استفاده از چنین اندام‌هایی نیاز پیدا کند، آیا این اجازه داده می‌شود؟ همین حالا شاهد پیشرفت‌های زیادی در زمینه‌ی تغذیه، تمرینات ورزشی و علم پزشکی هستیم؛ پیشرفت‌هایی که قابلیت‌های بدن انسان را تا حد زیادی افزایش داده‌اند و در آینده شاید اندام‌های مصنوعی به‌عنوان ادامه‌ی این روند در نظر گرفته شوند. اگر مثلا یک تکنولوژی بتواند خطرات مربوط به سلامتی ورزشکاران را کاهش دهد، آیا کسی با آن‌ها مخالفت خواهد کرد؟

۱. تبعات ترسناک پیشرفت جلوه‌های ویژه در فیلم Rogue One

در اواخر سال ۲۰۱۶، کری فیشر درگذشت؛ او یکی از بازیگران اصلی سری فیلم‌های جنگ ستارگان بود. چندی بعد در فیلم «اولین سرکش» (Rogue One)، با بهره‌گیری از جلوه‌های ویژه، چهره‌ی دوران جوانی این بازیگر بازسازی و در فیلم استفاده شد. احیای بازیگران از طریق جلوه‌های ویژه یکی از موضوع‌هایی است که بحث و جدل‌های زیادی را ایجاد کرده است. یکی دیگر از بازیگرانی که در این فیلم چهره و صدایش بازسازی شد، پیتر کوشینگ بود.

در این زمینه باید به یک فناوری جالب توجه اشاره کنیم که تنها با استفاده از مقداری فایل صوتی ضبط شده از صدای فرد مورد نظر، می‌تواند انواع و اقسام متن‌ها را با صدای فرد مذکور بخواند. چنین فناوری‌هایی شاید در نگاه اول هیجان‌انگیز باشند، اما این موضوع را در نظر بگیرید که هرکسی فقط با دسترسی به تجهیزات مناسب، می‌تواند ویدیویی از حرکات و گفتار هر کسی ایجاد کند. این فناوری می‌تواند تبعات خیلی ترسناکی داشته باشد. مثلا فرض کنید کاندیداها برای از دور خارج کردن رقبای سیاسی خود، می‌توانند دست به انجام چنین کارهایی بزنند.

منبع: Cracked

 

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۴ دیدگاه
  1. Avatar یونس

    تا حالا اینجوری بهشون فکر نکرده بودم

  2. Avatar بهزاد

    به نظرم این مقاله کاملا اشتباهه و ترس از پیشرفت اونم در زمینه تکنولوژی مسخره است و نباید به عنوان ترس مطرح بشه بلکه اگر هم چیزی مثل عوارض جانبی دارو ها این پیشرفت ها داشته باشند باید کلا جور دیگه ای این پست رو نگارش کرد.

  3. Avatar امپراطورZ

    البته بنظرم تکنولوژی یا علم خدمت خاصی نکرده و فقط مشکلاتی رو اضافه کرده و اگه چیزی رو درست کرده مشکلی بوده که قبلا خودش به وجود آورده مثل بیماری سلاح های کشتار جمعی نابودی محیط زیست و… و بدتر از این که شما هم اشاره کردید این تکنولوژی ها دست یک عده آدم های نادان احمق وحشی میوفته که باعث نابودی ایجاد نا آرامی میشه بنظرم علم هم بد هم خوب باید در به کارگیریش میان روی کرد تا بتوانیم دنیای بهتری بسازیم

  4. Avatar َAmirhosein

    سلام خسته نباشید عیدتونم مبارک
    بسیار مطلب جالبی بود موافقم
    به نظر من فیلم های علمی تخیلی به نوعی پیشگویی آینده هستند و چیز عجیبی هم نیست علم تمام اینهارو محقق میکنه من خودم طالب اینم که فریزم کنن و ۱۰۰۰ سال دیگه احیا بشم البته الان زیادی جوونم شاید ۲۰ سال دیگه شاید اون موقع بشه روند پیری رو عکس کرد و قابلیت زود درمانی رو ایجاد کرد دوره ای که دیگه پیری و بیماری معنی نمیده و بشه آینده خیلی دور تر رو دید و قطعا اندام های مصنوعی ساخته خواهد شد که هم حس داشته باشه و هم قدرت و عمر چند برابر داشته باشه البته اگر آدمای نادون یک جنگ جهانی ویران کننده که کلا زمین رو ازبین ببره راه نندازن و یا خودمون بیشتر ازین نزنیم طبیعت رو نابود کنیم که بشه اون دوران رو دید فقط اینکه جهالت باعث ویرانی و جنگ میشه چند تا دانشمند تا حالا جنگ راه انداختن چند تا مرد علم یا استاد به دنبال خرابکاری بودن؟
    ببخشید زیاد حرف زدم ولی فقط علم.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه