۴ مرورگر جایگزین برای کروم و فایرفاکس

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه

مرورگر کروم برای بسیاری از افراد، اولین و بهترین ابزار برای مرور وب در لپ‌تاپ و موبایل است. اما برخی کاربران ممکن است به دلایل مختلف بخواهند از مرورگری دیگر به جای آن استفاده کنند. اگر شما هم در این دسته‌اید، در ادامه با دیجی‌کالا مگ باشید.

 ‌‌‌‌         ‌

گوگل ‌کروم مرورگری کاربردی با تعداد زیادی افزونه و اپلیکیشن مفید است و امکان همگام‌سازی آن روی چند ابزار، امکان دسترسی به اطلاعات را روی چندین ابزار مختلف، برای کاربران مهیا می‌کند. اما در کنار این نکات مثبت، کروم مرورگری است که بخش اعظمی از منابع سخت‌افزاری سیستم را اشغال می‌کند. به‌علاوه بسیاری از افراد ممکن است به‌خاطر حفاظت از حریم شخصی‌شان در برابر گوگل، بخواهند از مرورگری به جز کروم استفاده کنند. واقعیت این است که کروم، برنده‌ی جنگ مرورگرها است. بنا به آمار منتشر شده از سوی StatCounter، در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد کاربران کامپیوترهای شخصی از کروم استفاده می‌کنند .در رده‌های بعدی اینترنت اکسپلورر و فایرفاکس قرار دارند که هر کدام ۱۵ درصد سهم بازار را در اختیار دارند. ۴ درصد هم از مرورگر سافاری استفاده می‌کنند.

با وجود مرورگرهایی مثل Vivaldi یا Opera ،Brave و Edge با امکاناتی جالب توجه و حتی تعاریف تازه‌شان از آنچه یک مرورگر باید داشته باشد، سهم این مرورگرها در این حوزه، بسیار ناچیز است. اما منظور از امکانات جالب توجه و تعاریف تازه از قابلیت‌های یک مرورگر، چیست؟

‌‌‌     ‌‌

ویوالدی

Vivaldi

مرورگر «ویوالدی» (Vivaldi) تنها چند ماه سن دارد و به‌وسیله‌ی تیمی که پیش‌ازاین روی مرورگر اپرا کار می‌کردند، ساخته شده. خصوصیت کلیدی این مرورگر، شخصی‌سازی آن است. اولین بار که ویوالدی را باز می‌کنید، امکان انتخاب یک ترکیب‌بندی از میان شش نمونه‌ی متفاوت را خواهید داشت. پس از انتخاب ترکیب‌بندی مورد نظر‌تان می‌توانید مرور وب را آغاز کنید.

چیزی که در ویوالدی عاشقش می‌شوید:

امکان مدیریت و سفارشی‌سازی تقریبا همه‌چیز در ویوالدی وجود دارد؛ از تغییر کلیدهای میانبر کیبورد گرفته تا امکان گروه‌بندی و بازخوانی آن‌ها با یک میانبر خاص. بد نیست بدانید ویوالدی در واقع از موتور رندر پروژه‌ی کرومیوم، یعنی «بلینک» (Blink) استفاده می‌کند. بنابراین صفحات به همان شکل که در کروم برای شما لود می‌شدند، در ویوالدی بارگذاری می‌شوند.

آنچه در ویوالدی دلتنگش می‌شوید:

بسیاری از افزونه‌های کروم در ویوالدی هم کار می‌کنند؛ اما نه همه‌شان. Bing موتور جستجوی پیش‌فرض ویوالدی است؛ گرچه تغییر آن نسبتا ساده خواهد بود. در ضمن هنوز نسخه‌ی موبایلی این مرورگر ارایه نشده.

چه کسانی باید به ویوالدی مهاجرت کنند:

اگر امکان دستکاری و سفارشی‌سازی هر چه از یک مرورگر انتظار دارید برای شما در اولویت است، ویوالدی گزینه‌ی خوبی برای مهاجرت از کروم به حساب می‌آید.

‌‌‌      ‌

اپرا

Opera

مرورگر «اپرا» (Opera) از قدیمی‌ترین‌های این عرصه است. ساخت این مرورگر اصیل تقریبا همزمان با تعیین استانداردهای وب شروع شد. پس اینجا در مورد چند دهه صحبت می‌کنیم.

‌‌‌

آنچه در اپرا عاشقش خواهید شد:

قابلیت Speed Dial اپرا از کاربردی‌ترین امکانات آن است که اجازه‌ی نمایش سایت‌های پربازدیدتان و دسترسی فوری به آن‌ها‌ را می‌دهد. به‌علاوه، Turbo Mode هم برای فشرده‌سازی صفحات و لود سریع آن‌ها در زمان‌هایی که از اینترنت پرسرعت استفاده نمی‌کنید، قابلیتی یکتا به حساب می‌آید. اخیرا در نسخه‌های مخصوص توسعه‌دهندگان این مرورگر امکان جدیدی تحت عنوان VPN ارایه شده که قرار است برای افزایش امنیت حریم شخصی کاربران به نسخه‌ی اصلی نیز اضافه شود.

آنچه با اپرا دلتنگش می‌شوید:

واقعیت این است که با اپرا کمبود خاصی احساس نمی‌کنید. اپرا مثل ویوالدی و کروم از موتور Blink استفاده می‌کند. در واقع می‌توان گفت به جز امنیت بیشتر و حریم شخصی، دلیل خاص دیگری برای مهاجرت از کروم به اپرا وجود ندارد.

چه کسانی باید به اپرا مهاجرت کنند:

اگر شما مرورگری قابل‌اعتمادتر و به سادگیِ کروم می‌خواهید و البته قابلیت‌هایی مثل حذف خودکار تبلیغات و دسترسی به وی‌پی‌ان رایگان هم برای شما جذاب است، حتما اپرا را به عنوان جایگزینی برای گوگل‌کروم، امتحان کنید.

     ‌

brave

Brave

حرف زدن در مورد مرورگر «بریو» (‌Brave) در این برهه چندان ساده نیست. تاکنون تنها نسخه‌ی بتای آن در دسترس قرار گرفته و نسخه‌ی نهایی تا پیش از پایان تابستان عرضه نمی‌شود. با این حال نسخه‌ی بتای آن در دسترس است و می‌توانید از آن استفاده کنید. در Brave تبلیغات به‌صورت پیش‌فرض حذف می‌شوند. البته با این هدف که بدون ردگیری فعالیت کاربر با تبلیغاتی دیگر جایگزین شوند.

‌‌‌‌‌‌   ‌‌

چیزی که در Brave عاشقش می‌شوید:

موسس Brave، «برندِن آیک» (Brendan Eich) -از موسسان موزیلا و البته خالق جاوا اسکریپت- است؛ او قول داده که این مرورگر حداقل دو تا چهار برابر سریع‌تر از مرورگرهای تلفن‌های هوشمند و حداقل ۵۰ درصد سریع‌تر از مرورگرهای دسکتاپ باشد.

چیزی که در Brave دلتنگش می‌شوید:

امکان دانلود نسخه‌ی آزمایشی Brave در حال حاضر وجود دارد. اما با دانلود و نصب آن در این برهه احتمالا امکاناتی را که از آن‌ها یاد شد به دست نمی‌آورید.

چه کسانی باید به Brave مهاجرت کنند:

اگر می‌خواهید به بهبود تکنولوژی این مرورگر و مدل تجاری‌اش کمک کنید، استفاده از آن کمک شایانی به سازندگانش خواهد بود.

 ‌‌‌

e

Edge

مرورگر «اج» (Edge) نه‌تنها در قیاس با «اینترنت اکسپلورر» بلکه در قیاس با بسیاری از مرورگرهای مدرن، بهبودهای بسیاری پیدا کرده است. اما متاسفانه مایکروسافت هنوز هم اینترنت اکسپلورر را به عنوان مرورگر پیش‌فرض در دل ویندوز نگه داشته. Edge مرورگری سریع، موثر و قدرتمند است که تکنولوژی و منابع بزرگ‌ترین شرکت نرم‌افزاری دنیا پشتوانه‌ی آن است. با این حال نمی‌توان کتمان کرد که هیچ قابلیت ظاهری خاصی در مقایسه با اینترنت اکسپلورر ندارد.

‌‌‌     ‌

چیزی که در Edge عاشقش می‌شوید:

در میان مرورگرهای پیشنهادی این مطلب، Edge تنها گزینه‌ای است که موتوری غیر از Blink در دل آن تعبیه شده. به‌علاوه -بر اساس آزمایش‌های مایکروسافت- مرورگر Edge حدود یک‌سوم کروم باتری مصرف می‌کند و در این زمینه از فایرفاکس نیز عملکرد بهتری دارد. همچنین، Edge با ویندوز ۱۰ کاملا یکپارچه شده و اگر کاربر ویندوز هستید، یافتن دلیلی برای عدم استفاده از این مرورگر، کار ساده‌ای نیست.

چیزی که با Edge دلتنگش می‌شوید:

با Edge امکانات زیادی برای سفارشی کردن برای شما وجود ندارد. با اینکه اخیرا امکان اضافه کردن افزونه به این مرورگر اضافه شده، هنوز کمبودهای زیادی در این زمینه در Edge دیده می‌شود.

چه کسانی باید به Edge مهاجرت کنند:

کاربران ویندوز ۱۰ در صف اول کسانی هستند که استفاده از Edge به آن‌ها توصیه می‌شود. متاسفانه اگر کاربر سایر سیستم‌های ‌عامل‌ هستید، نمی‌توانید از Edge استفاده کنید. این مرورگر بی‌نقص و عالی است؛ اما به هر شکل سابقه‌ی بد اینترنت اکسپلورر ممکن است شما را از استفاده از Edge منصرف کند. با این حال توصیه می‌شود حتما Edge را امتحان کنید.

‌‌‌      ‌

منبع: Wired

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۰ دیدگاه
  1. Avatar محمد دهباشی

    ویوالدی بهترینه
    ولی یک ماه هست که چند تا سایت به خصوص رو نمیتونه باز کنه
    مشکل از تنظیماتش نیست
    digikala-aparat-farsroid
    مجبور شدم با فایرفاکس پیام بزارم
    درستش کنید-کی سایت رو طراحی کرده
    همه ی مجوز ها رو هم برای سایت دی جی کالا میدم
    بازم بازم باز نمیشه

  2. Avatar پردازش ابری

    بعد از ۱۶ سال استفاده از مرورگر های مختلف، احمقانه است مرورگری غیر از کروم استفاده شود. در مواردیکه به حریم شخصی حساس باشید، میتوانید به فایرفاکس سوییچ کنید و در پایان کار به کروم برگردید. اکثر سایت ها بر اساس این دو مرورگر بهترین کارایی را دارند و در بقیه مرورگرها رندر شدن سایت ها به خوبی این دو مرورگر نیست. بخصوص که تمام سرویس های گوگل با کروم ادغام شده و بهترین کارکرد را در کروم دارد.

  3. Avatar نصرت الله

    فکر میکنم نویسنده این مطلب تا حالا با safari کار نکرده وگرنه نیازی نبود مطلب اینقدر طولانی نوشته بشه

  4. Avatar علی

    بهترین مرورگری که من تو عمرم دیدم مرورگر torchهستش
    بر پایه گوگل کروم نوشته شده.و علاوه بر افزونه های گوکل کروم،خودش افزونه های دیگه ای هم داره
    سرعتش هم بالاست

  5. Avatar علی

    سلام علیکم
    واقعا جای UC Browser توی مقالتون خالی بود
    اصلا توی وب فارسی خیلی مهجوره!!!
    وی والدی باید جالب باشه اما چون روی ایکس پی نصب نمیشه نتونستم تستش کن اما UC بی نظیره حتی از خود کروم هم روونتره!
    به امتحانش می ارزه تگه تونستید یه مقاله دربارش بنویسید
    تشکر

    1. Avatar نازی

      UC Browser را بخاطر چینی بودنش آنتی ویروس ها تحریم کردند و نمیشه ریخت توی کامپیوتر

  6. Avatar مهدی

    متاسفم برای دوستانی که سافاری رو توی مک نمیتونن استفاده کنن. دیوونه کنندس

  7. Avatar hamed1234

    اپرا از همه بهتره اما یه چیز اپرا اذیت میکنه نمیدونم چرا یه موقع های رو بعضی از اسکرپت ها و پاپ اپ ها رون و بی نقص نیست … ادج خوبه اگه افزونه ها به نسخه رسمی بیاد بهترم میشه اما یه جاهایی مشکل داره شخصی سازی هم نمیشه سرچ پیش فرض بینگه … کروم و فایر فاکس رو ولش حالم بهم می خوره ازشون ….هیچ وقت به دلم نچسبیدن … Maxton خوبه…. spark رو پیشنهاد می کنم معرفی کنید مثل کرومه با قابلیت دانلود ویدیو های انلاین که گزینه دانلود ندارن …عالیه این قابلیتش اما مثل کروم سرعتش میاد پایین باید هر چند وقت یکبار ریستش کرد …

    1. Avatar M. Hosein Najafi

      تو اج میشه سرچ پیش فرضو عوض کرد !

  8. Avatar احسان

    مایکروسافت اج عالیه، بنده از زمان عرضه ویندوز ۱۰ دیگه هیچ مرورگر دیگه ای استفاده نکردم، به همه پیشنهاد میکنم

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه