۴ گوشی نوستالژیکی که امیدواریم دوباره احیا شوند

۴ دی ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

در ۲ سال گذشته، روند احیای گوشی‌های نوستالژیک و بهره‌گیری از مؤلفه‌های آن‌ها نسبتا شدت گرفته است. به‌عنوان مثال می‌توانیم به احیای گوشی‌های ۳۳۱۰ و ۸۱۱۰ نوکیا اشاره کنیم. در این میان بلک‌بری هم گوشی اندرویدی KEYone را عرضه کرده که از صفحه‌کلید فیزیکی بهره می‌برد. گوشی‌هایی که پیش از دوران گوشی‌های هوشمند عرضه شده‌اند، برای بسیاری از افراد به‌عنوان گوشی‌های نوستالژیک در نظر گرفته می‌شوند. به‌عنوان مثال می‌توانیم گوشی‌هایی مانند نوکیا N95 و موتورولا RAZR را نام ببریم که به نوعی نسل اولیه‌ی گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شوند.

به همین مناسبت، تصمیم گرفتیم که به ۴ گوشی خاطره‌انگیز نگاهی بیندازیم و با توجه به روند احیای گوشی‌های نوستالژیک، امیدواریم این گوشی‌ها هم دوباره احیا شوند.

سونی اکسپریا X1

 

گوشی سونی اکسپریا X1 گوشی فوق‌العاده‌ای بود و همچنان هم یکی از جذاب‌ترین گوشی‌های ساخت سونی محسوب می‌شود. یکی از نکاتی که موجب جذابیت این گوشی می‌شد، طراحی خاص آن بود. این گوشی از اسلایدر افقی بهره می‌برد و کاربران با کشیدن آن می‌توانستند از یک صفحه‌کلید فیزیکی QWERTY کامل بهره ببرند. گوشی X1 و نسل بعدی آن یعنی X2 از قلم استایلوس تعبیه‌شده در بدنه بهره می‌بردند که این موضوع بعدها به مشخصه‌ی بارز سری گوشی‌های گلکسی نوت بدل شد.

این گوشی آن‌قدر جذاب بود که بسیاری از ویژگی‌های بارز آن به دیگر گوشی‌ها راه پیدا کرد. به‌عنوان مثال، صفحه‌کلید فیزیکی تعبیه‌شده در زیر نمایشگر تأثیر زیادی بر طراحی دیگر گوشی‌ها داشت. اچ‌تی‌سی برای گوشی Desire Z خود این از این مؤلفه بهره برد و همچنین سری گوشی‌های گلکسی نوت سامسونگ هم با بهره‌گیری از ویژگی قلم استایلوس این گوشی، خود را متمایز کردند.

امیدواریم سونی یا یک شرکت دیگر طراحی خاص این گوشی را احیا کند. بلک‌بری نشان داد که هنوز تعدادی از کاربران به دنبال استفاده از صفحه‌کلید فیزیکی هستند. در طی ۱۰ سالی که از عرضه‌ی گوشی X1 گذشته، تکنولوژی گوشی‌های هوشمند تحولات زیادی را پشت سر گذاشته و مشخصه‌هایی مانند پردازنده‌های قدرتمندتر، نمایشگرهای زیباتر و باتری‌های بادوام‌تر، می‌توانند بسیاری از مشکلات اولیه‌ی این گوشی را برطرف کنند.

البته عرضه‌ی چنین گوشی‌ای نیازمند صرف هزینه‌ی زیاد است و این در حالی است که تضمینی هم برای موفقیت آن وجود ندارد. البته باید بگوییم که برخی از کمپانی‌ها به دنبال انجام کارهای خاص هستند تا بتوانند نام خود را بر سر زبان‌ها بیندازند؛ فارغ از اینکه محصول ارائه‌شده به موفقیت برسد یا نرسد. با توجه به این موضوع، شاید سونی چنین کاری را انجام دهد.

سونی اریکسون W850

سری گوشی‌های سونی اریکسون از طراحی بسیار جذابی بهره می‌بردند. از بین آن‌ها نباید سری گوشی‌های «سایبرشات» (Cybershot) و «واکمن» (Walkman) را از قلم بیندازیم. هرچند گوشی W850 بهترین گوشی از بین سری گوشی‌های واکمن نبود، اما یکی از مشهورترین گوشی‌های این سری بود. این گوشی از طراحی کشویی بهره می‌برد که دیگر امروزه از یادها رفته است.

در بدنه‌ی این گوشی از خطوط نارنجی‌رنگ استفاده شده بود که ظاهر خاصی به این گوشی بخشیده بود. افراد خوره‌ی موسیقی طرفدار پروپاقرص اپلیکیشن واکمن موجود در این گوشی بودند. این گوشی در بین خوره‌های موسیقی طرفداران بسیار زیادی داشت و سونی اریکسون با تعبیه‌ی ویژگی‌های جذاب مربوط به موسیقی، موفق به جلب رضایت بسیاری از این افراد شد.

هرکدام از گجت‌های تحت برند واکمن، از انواع و اقسام لوازم جانبی بهره می‌بردند که از بین آن‌ها می‌توانیم به هدفون‌های باکیفیت اشاره کنیم. این گوشی ویژگی‌های جذاب و بارزی داشت و به لطف همین مشخصه‌ها، یک گوشی خاص محسوب می‌شد. چیزی که امروزه دیگر کمتر شاهد آن هستیم، زیرا اکثر گوشی‌ها شبیه یکدیگر شده‌اند.

نوکیا ۸۲۵۰

با توجه به اقدامات HMD برای احیا گوشی‌های نوستالژیک نوکیا، می‌توانیم به احیای گوشی نوکیا ۸۲۵۰ امید داشته باشیم. البته در جلسه پرسش و پاسخ با طراحان HMD در نمایشگاه MWC امسال، طراحان این شرکت گفتند که احیای گوشی ۸۲۱۰-که هم‌اندازه‌ی گوشی ۸۲۵۰ است-کاری غیرممکن محسوب می‌شود، زیرا این گوشی بیش‌ازحد کوچک است. البته طراحان مثلا می‌توانند اندازه‌ی گوشی ۸۲۵۰ را ۲۵ درصد بیشتر کنند و انواع و اقسام ویژگی‌های جذاب را در آن تعبیه کنند. زیرا گوشی اصلی از باتری ۶۵۰ میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برد که مطمئنا به‌خوبی از پس تأمین انرژی ویژگی‌های جدید نسخه‌ی احیاشده‌ی این گوشی برنمی‌آید. به همین خاطر طراحان با نگه‌داشتن الگوی طراحی گوشی اصلی و فقط با بزرگ‌تر کردن اندازه‌ی آن، می‌توانند چنین مشکلاتی را حل کنند.

نوکیا ۸۲۵۰ در زمان خود، یکی از مشهورترین گوشی‌ها محسوب می‌شد. هرچند در آن زمان گوشی‌های بسیار محبوبی مانند موتورولا Razr و نوکیا ۸۲۱۰ وجود داشتند، اما گوشی ۸۲۵۰ هم طرفداران پروپاقرص زیادی داشت. رزولوشن نمایشگر این گوشی ۸۴ در ۴۸ پیکسل بود و رنگ آبی آن، در بین گوشی‌های مجهز به نمایشگر سیاه‌وسفید، این گوشی را متمایز می‌کرد.

در نسخه‌ی احیاشده‌ی ۸۲۵۰، به‌احتمال زیاد از نمایشگر رنگی استفاده خواهد شد اما برای اینکه هویت این گوشی زیر سؤال نرود، بهتر است که برای رنگ لاک‌اسکرین، از رنگ آبی استفاده شود. با توجه به اقدامات HMD برای احیای گوشی‌های نوستالژیک نوکیا، امیدواریم این شرکت این گوشی را هم احیا کند.

 ال‌جی شکلات

سری گوشی‌های ال‌جی شکلات از جمله اولین گوشی‌هایی بودند که گوشی موبایل را با یک MP3 پلیر کامل ترکیب می‌کردند. این گوشی‌ها عمدتا از طراحی کشویی بهره می‌بردند و برای کنترل پخش آهنگ‌ها هم دکمه‌های نسبتا بزرگی در جلوی آن‌ها تعبیه شده بود. نسخه‌ی اولیه‌ی آن از ۶۲ مگابایت حافظه برای آهنگ‌ها و ۶۲ مگابایت حافظه جداگانه برای فهرست مخاطبین، پیامک‌ها و دیگر فایل‌ها بهره می‌برد. البته در آن زمان کیفیت اکثر فایل‌های MP3 ۱۲۸ کیلوبیت بر ثانیه بود و به همین خاطر حجم زیادی نداشتند و یک حافظه‌ی ۶۲ مگابایتی از پس ذخیره‌ی تعداد زیادی آهنگ برمی‌آمد.

گوشی ال‌جی شکلات قدمی روبه‌جلو در زمینه‌ی توسعه‌ی گوشی‌های چندرسانه‌ای محسوب می‌شد. هرچند امروزه دیگر انواع و اقسام فایل‌ها را استریم می‌کنیم و با وجود نمایشگرهای لمسی دیگر به وجود دکمه‌های اختصاصی برای کنترل موسیقی و دیگر موارد نیازی نداریم، اما نباید خلاقیت ال‌جی را نادیده بگیریم که در آن زمان موفق به عرضه‌ی چنین گوشی‌های خلاقانه‌ای شد.

سخن آخر

با نگاه به این گوشی‌ها متوجه یک موضوع می‌شویم؛ این که گوشی‌های امروزی بسیار خسته‌کننده شده‌اند. تمام گوشی‌های ذکر شده از ویژگی‌های خاصی بهره می‌بردند. از صفحه‌کلید افقی موجود در X1 و توانایی‌های مربوط به پخش موسیقی در گوشی‌های W850 و ال‌جی شکلات گرفته تا طراحی خاص نوکیا ۸۲۵۰. تمام این گوشی‌ها منحصربه‌فرد بودند و شباهت چندانی با یکدیگر نداشتند.

بیشتر گوشی‌های هوشمند امروزی ظاهر یکسانی دارند، کارهای یکسانی انجام می‌دهند و مشخصه‌های منحصربه‌فرد آن‌ها روزبه‌روز کمتر می‌شود. شرکت‌های سازنده هم به‌خوبی از این وضعیت خبر دارند و در چنین موقعیتی شرکت‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ شرکت‌هایی که از خلاقیت‌ها و نوآوری‌های دیگران تقلید می‌کنند و شرکت‌هایی که خود ریسک می‌کنند و دست به نوآوری می‌زنند.

 

شما چه فکر می‌کنید؟ آیا به احیای گوشی‌های نوستالژیک علاقه دارید؟ به نظر شما چه گوشی‌هایی باید احیا شوند؟ نظرات خودتان را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

منبع:  androidauthority

 

دیدگاه شما

۱۴ دیدگاه
  1. Avatar shahabmp

    خدایی خیلی بد سلیقه انتخاب کردید، خیلی گوشیهای خاص تر و جذاب تری هستند برای انتخاب، به شخصه خیلی دوست دارم n-gage نوکیا بازسازی بشه اونم با توانایی های گیمینگ به مراتب جلوتر از زمانه مثل همون موقع که بازیهاش اصلا قابل مقایسه با بقیه گوشیها نبود. یا نوکیا ۷۶۱۰ با اون طراحی خاصو کاربردیش یا اون مدل نوکیا که مثل لپ تاپ باز میشد (مدلشو یادم رفته) یا p-600 و p610 سونی اریکسون، یا حتی توی گوشی های ساده تر گوشی مثل موتورولا v3 از اینا به مراتب جذاب تر بود برای بازسازی!

  2. Avatar امیرحسین بابائیان

    دلم W890i میخواد بازم .

  3. Avatar امید

    گوشیهای تاشو=راحتترین گوشی برای افراد مسن

    امیدوارم گوشیهای تاشو به گونه ای احیا بشن که سالمندان امکان استفاده از اپلیکیشنها را بدست بیارن.

  4. Avatar mohsen

    باورم نمیشه نوکیا ۱۱۰۰ تو این لیست نیس :/

  5. Avatar ميثم

    شاید در یک دهه گذشته سری N نوکیا رو بشه یکه تاز بازار گوشی های هوشمند دونست چون در اون زمان همه چی تموم بودن و انواع و اقسام مدل هارو نوکیا عرضه کرد که مشهورترینشون N73 و N95 بودن، احیای این سری از گوشی ها با استفاده از تکنولوژی های امروز میتونه خروجی جالب و هیجان انگیزی داشته باشه

    1. Avatar وحید

      بعد از دیدن و خوندن این مطلب در اپلیکیشن جی.اس.ام اومدم تو سایتش که راجع به گوشی به یاد ماندنی Nokia N73 نظر بدم که دیدم قبل من میثم اینکارو کرده ????

  6. Avatar مهمان

    c7 nokia

  7. Avatar علی

    من نمیدونم چه کارشناساایی اینارو انتخاب میکنن این همه گوشی خوب شما اینارو انتخاب کردید سونی اریکسون ایکس ۱ یکی از بد فروش های تاریخ بوده

    1. Avatar وحید

      علی جان این مطلب از سایت androidauthority ترجمه شده و نظر نویسندگان یا کارشناسان جی.اس.ام نیست.

  8. Avatar Saeed

    من که عاشق Nokia 7610 بودم هنوزم دارمش ای کاش اونو احیا کنند

  9. Avatar osman

    گوشی های تاشوی نوکیا و سونی اریکسون می تونه خیلی جذاب تر باشه.

  10. Avatar رسول

    بگین نوکیا ۶۲۳۳ با ۶۵۰۰ هم یادشون نره

  11. Avatar رهان

    نه اشتباه گفتین
    نوکیا n90 یا. N91
    Samsung beats dj
    Sony w810

  12. Avatar محمد جواد پورجولا

    واقعا گوشی نوستالژی چیز دیگس.من بعد ۸ ماه جستجو تونستم یدونه n76 نوکیا پیدا کنم.اگه نوکیا گوشی مثلا تحت عنواننوکیا n76 2018 بزنه با امکاناتی مثل حافظه داخلی ۴ گیگ و همون طراحی حاضرم تا یک و نیم حتی واسش هزینه کنم.حرف نداری نوکیا

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه