۵ حقیقت ترسناک مربوط به هوش مصنوعی

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

ما هم‌اکنون در چهارمین انقلاب صنعتی به سر می‌بریم؛ انقلابی که ویژگی بارز آن پیشرفت‌های مشهود در زمینه‌ی ربات‌ها، اتومبیل‌های خودران و افزایش تعداد گجت‌های هوشمند خانگی است. هوش مصنوعی، فصل مشترک تمام این پیشرفت‌ها محسوب می‌شود. در طی سال‌های اخیر، پیشرفت‌های مربوط به هوش مصنوعی روند فزاینده‌ای داشته است. اما آیا ما از تمام معایب این تکنولوژی خبر داریم؟ در ادامه به تعدادی از حقیقت‌های ترسناک پیرامون هوش مصنوعی می‌پردازیم.

۴. اتومبیل‌های خودران می‌توانند به ماشین‌های قاتل تبدیل شوند

بیایید فرض کنیم که در حین رانندگی، گروهی از کودکان در جلوی ماشین شما ظاهر می‌شوند. فرض کنید که ترمز ناگهان از کار می‌افتد. آیا با ماشین به دل کودکان می‌روید و آن‌ها را می‌کشید، یا اینکه ماشین را به دیواری می‌کوبانید و خود را به کشتن می‌دهید؟ بسیاری از افراد معمولا گزینه‌ی دوم را انتخاب می‌کنند. حالا فرض کنید اتومبیل خودران شما با چنین موقعیتی روبرو می‌شود. آیا این اتومبیل راننده را به کشتن می‌دهد یا کودکان را؟

اتومبیل‌های خودران مطابق الگوریتم‌های از پیش تعریف‌شده عمل می‌کنند. شرکت‌هایی مانند فورد و مرسدس بنز معمولا جواب واضحی به چنین سؤالی نمی‌دهند. یکی از مدیران بنز در همین رابطه گفته که اولویت اول اتومبیل‌های خودران، حفظ جان سرنشینان آن است. او البته در ادامه این نکته را بیان کرده که اتومبیل‌های آن‌ها طوری برنامه‌ریزی شده‌اند که با چنین موقعیت‌هایی روبرو نشوند. اما همه‌ی ما می‌دانیم که چنین موقعیت‌هایی دیر یا زود اتفاق می‌افتند.

گوگل در این مورد صادقانه جواب داده و گفته که اتومبیل‌های آن‌ها به‌هیچ‌عنوان به عابرین پیاده برخورد نمی‌کنند. پس در چنین سناریویی، اتومبیل خودران گوگل خود را به دیوار می‌کوباند و سرنشین‌ها را به کشتن می‌دهد. گوگل همچنین گفته که اتومبیل‌های آن‌ها در مواقع اضطراری، برای کاهش میزان خسارت، به سمت وسیله‌ی نقلیه‌ی کوچک‌تر می‌روند. گوگل در همین زمینه پتنتی را ثبت کرده که بر اساس آن، ماشین‌ها گوگل در حین رانندگی همواره از وسایل نقلیه‌ی بزرگ‌تر دوری می‌کنند و در عوض در نزدیکی اتومبیل‌های کوچک‌تر حرکت می‌کنند.

۳. ربات‌های قاتل خودمختار هم‌اکنون در حال استفاده هستند

وقتی که در مورد ربات‌های قاتل خودمختار حرف می‌زنیم، منظور ما ربات‌هایی هستند که بدون دخالت انسان می‌توانند افراد را بکشند. به همین خاطر پهپادها جزو ربات‌های قاتل محسوب نمی‌شوند، زیرا اپراتورها آن‌ها را کنترل می‌کنند. یکی از این ربات‌های قاتل، SGR-A1 است؛ یک اسلحه‌ی پیشرفته که توسط سامسونگ و دانشگاه کره ساخته شده است. این اسلحه با بهره‌گیری از یک دوربین پیشرفته، به‌طور خودکار می‌تواند روی اهداف مشخصی قفل کند و آن‌ها را به قتل برساند.

هم‌اکنون کشورهای اسراییل و کره جنوبی از این اسلحه استفاده می‌کنند. در کره جنوبی، تعداد زیادی از این سلاح در مرز کره شمالی قرار داده شده‌اند. مقامات کره جنوبی می‌گویند که در حال حاضر این اسلحه را در حالت نیمه خودکار قرار داده‌اند. در چنین حالتی این اسلحه فقط بعد از تایید اپراتور شلیک را آغاز می‌کند.

 

۲. ربات‌های شغل‌های ما را تصاحب خواهند کرد

بدون شک، ربات‌ها در آینده بسیاری از شغل‌ها را تصاحب خواهند کرد. بحث فقط بر سر زمان این تصاحب و مقیاس آن است. طبق نظر یکی از شرکت‌های معتبر در زمینه‌ی آینده‌پژوهی، ربات‌ها تا سال ۲۰۳۰ حدود ۲۱ درصد از شغل‌های ژاپن، ۳۰ درصد از شغل‌های بریتانیا، ۳۵ درصد از شغل‌های آلمان و ۳۸ درصد از شغل‌های آمریکا را خواهند گرفت. تا ۱۰۰ سال آینده، ربات‌ها بیش از نیمی از شغل‌ها را از آن خود خواهند کرد.

از جمله بخش‌هایی که تا حد زیادی تحت تأثیر این موضوع قرار خواهد گرفت، بخش حمل‌ونقل و انبارداری است که بر اساس تخمین‌ها ۵۶ درصد از شغل‌های مربوط به این بخش به ربات‌ها واگذار می‌شود. در ادامه باید به شغل‌های مربوط به تولید و خرده‌فروشی اشاره کنیم که بر اساس تخمین‌ها ربات‌ها به ترتیب حدود ۴۶ و ۴۴ درصد از شغل‌های مربوط به آن‌ها را خواهند گرفت.

در مورد زمان این تصاحب‌ها، گفته می‌شود که تا سال ۲۰۲۷ کامیون‌های خودران به‌طور گسترده روانه‌ی جاده‌ها می‌شوند. تا سال ۲۰۴۹ ربات‌ها قادر به نوشتن کتاب خواهند بود و تا سال ۲۰۵۳ هم می‌توانند عمل‌های جراحی را انجام دهند. در کل می‌توان گفت که شغل‌های کمی از هجوم ربات‌ها در امان می‌مانند.

۱. هوش مصنوعی منجر به نابودی انسان‌ها می‌شود

پیشرفت روزافزون هوش مصنوعی، نگرانی‌های زیادی را به همراه داشته است. این نگرانی‌ها تنها از جانب افراد معمولی نیست، بلکه نابغه‌هایی مانند استیون هاوکینگ، ایلان ماسک و بیل گیتس هم در مورد این موضوع نگرانی شدید خود را ابراز کرده‌اند. بیل گیتس عقیده دارد که هوش مصنوعی آن‌قدر پیشرفت می‌کند که درنهایت از کنترل ما خارج می‌شود. استیون هاوکینگ هم نظر مشابهی دارد. او می‌گوید که شورش هوش مصنوعی یک‌شبه رخ نمی‌دهد، بلکه ماشین‌ها با پیشرفت زیاد در زمینه‌ی کاری خود، انسان‌ها را نابود می‌کنند.

ایلان ماسک هم سرعت زیاد پیشرفت هوش مصنوعی را با «احضار شیطان» مقایسه کرده است. به عقیده‌ی او، هوش مصنوعی بزرگ‌ترین تهدید بشریت محسوب می‌شود. برای جلوگیری از شورش ماشین‌ها، او به دولت‌ها پیشنهاد تصویب قوانین محدودکننده داده است تا با این کار، جلوی پیشرفت سریع هوش مصنوعی گرفته شود.

منبع: listverse

 

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۷ دیدگاه
  1. Avatar مبین

    سلام.
    به نظرم اصلا حمله ربات ها و هوش مصنوعی،کاملاً یک چیز تخیلی،خیالی و غیرقابل باور هست.
    چون مگه ما خودمون اونارو نمی سازیم؟
    پس حتماً حتماً حتماً میدونیم چطوری تحت کنترلش بگیریم.
    اون اسلحه هوش مصنوعی هم تا وقتی کسی بهش نگه کیو بکش،خودش کخ کاری نمیکنه.
    به نظرم این فرضیه ربات شرور و این فیلم هایی که‌درموردش ساخته میشه،همش الکی‌ و ساختگیه.

    1. Avatar سید امیر نیما غائبی

      نه خوب اگه هوش مصنوعی زیاد باهوش بشه میتونه کد خودشو تغییر بده اصلا براش کاری نداره
      و اینم دلیل نمیشه چون ما اونارو ساختیم میتونی تا ابد تحت کنترل بگیریمشون
      ولی از یه نظر حرف درسته اونم اینکه هوش مصنوعی هر چقدرم باهوش بشه چون فناوری نداره نمیتونه چیز جدیدی بسازه برای مثل یه ربات بلده موشک اتمی بسازه اگه یه قرنم بگزره اون ربات نمیتونه چیزی فراتر از موشک اتمی بسازه چون فناوری نداره.

  2. Avatar دکو

    دادا اینا میتونه تو برنامهنویسی این ربات ها رفع بشه .خوبه در مورد این چیزا بیشتر بحث بشه اینده به فنا نره.

  3. Avatar مهدیار

    این جوری که شما میگید که اصلا هوشمندی چیز بدیه

  4. Avatar محمد صدرا

    من از جمله مخالفان هوش مصنوعی در برخی کاربردهاش هستم.دوستان عزیز بدون شک اینده بشر تهدید میشه و بنده اینو از خودم در نمیارم دکتر استیون هاوگینگ در اشاره به این که هوش مصنوعی پیامدهای بحران زیست محیطی را داره مخصوصا واسه انسان و متاسفانه شرکت های بزرگ اینترنتی و کامپیوتری دنیا مانند گوگل وحتی فیسبوک! در پی رشد اونن درسته هوش مصنوعی نمیتونه به این سرعت تعامل پیدا کنه و در جوامع مختلف تفاوت داره و مابه طور تقریبا ۱۸-۲۰ اینده شاهد این رشد به صورت انبوه و گسترده ایم

  5. Avatar Farzad

    واقعا ترسناک است و مطمعنا اینده بدی خواهد داشت و هوش مصنوعی یک زمانی انسان هارا نیز تهدید خواهد کرد بدون شک
    ????????

  6. Avatar shahabmp

    این که ۴ تاست!!! :v

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه