۶ ویژگی عالی از اندروید که iOS 11 فاقد آن‌ها است

۱۹ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
۶ ویژگی عالی از اندروید که iOS 11 فاقد آن‌ها است

iOS 11 که چندی پیش معرفی شد ویژگی‌های جذاب زیادی دارد که تعدادی از آن‌ها واقعا وسوسه کننده است. از ظاهر جدید اپ استور و سفارشی کردن بخش کنترل گرفته تا تایپ با یک دست و پرداخت به‌صورت نفربه‌نفر. البته استفاده از این سیستم‌عامل یعنی باید با ویژگی‌های جذاب زیادی از اندروید خداحافظی کنیم. در ادامه، ۶ ویژگی جذاب از اندروید را عنوان کرده‌ایم که در نسخه‌ی جدید iOS جایی ندارند.

قابلیت ساخت چندین پروفایل

در iOS 11 ویژگی‌های زیادی فقط برای آیپد تعریف ‌شده که باعث می‌شود تجربه‌ی کار با این تبلت لذت‌بخش‌تر از گذشته بشود. یکی از این ویژگی‌ها، قابلیت «کشیدن و رها کردن» (Drag and Drop) است که اجازه می‌دهد فایلی را در یک اپ انتخاب کرده و آن را به اپ دیگری منتقل نمایید. اما یکی از جذاب‌ترین قابلیت‌های استاندارد اندروید در این نسخه غایب است: قابلیت ساخت پروفایل‌های جدید. با این قابلیت ساده به‌طور مثال تمام اعضای خانواده می‌توانند از یک تبلت استفاده کنند، بدون این‌که به اطلاعات یکدیگر دسترسی داشته باشند.

اگر منتظر قابلیت ساخت پروفایل در iOS جدید بودید، پس از نسخه‌ی جدید این سیستم‌عامل ناامید خواهید شد.

اگر منتظر قابلیت ساخت پروفایل در iOS جدید بودید، پس از نسخه‌ی جدید این سیستم‌عامل ناامید خواهید شد.

به هر دلیلی (شاید به خاطر نگرانی درزمینه‌ی حریم خصوصی)، اپل هنوز چنین قابلیتی را به سیستم‌عاملش اضافه نکرده است. این بدین معنا است که اگر شما آیپدتان را به‌طور مثال در دستان فرزند نوجوانتان قرار دهید، او به تمام اطلاعات شما همچون ایمیل‌ها، اطلاعات مالی، تاریخچه‌ی مرورگر و خیلی چیزهای دیگر دسترسی خواهد داشت.

زمان‌بندی متنوع برای قابلیت Do Not Disturb

یکی از قابلیت‌های جالب اندروید همین تعیین زمان‌بندی برای Do Not Disturb است. به‌طور مثال شما می‌توانید این زمان‌بندی را به گونه‌ای ایجاد کنید که در آخر هفته‌ها از صبح تا شب این قابلیت فعال بماند و مثلا در روزهای عادی هفته فقط شب تا صبح فعال باشد.

در iOS 11 فقط یک تنظیم برای Do Not Disturb وجود دارد درحالی‌که در اندروید دستان شما کاملا باز است.

در iOS 11 فقط یک تنظیم برای Do Not Disturb وجود دارد درحالی‌که در اندروید دستان شما کاملا باز است.

در iOS 11 در این زمینه دستان شما بسته است و نمی‌توانید برنامه‌های منعطف برای این قابلیت تعریف کنید و فقط یک گزینه برای شما وجود دارد. البته در نسخه‌ی جدید iOS گزینه‌ای به نام Do Not Disturb While Driving وجود دارد که با استفاده از سنسورهای حرکتی آیفون اگر شما در حال رانندگی باشید، صدای نوتیفیکیشن‌ها را قطع می‌کند. البته این ویژگی واقعا جذاب است ولی بهتر بود که قابلیت برنامه‌ریزی هم به آن اضافه می‌شد.

جست‌وجو در تمام صفحه

مانند نسخه‌های قبلی iOS، در این نسخه هم با قابلیت Spotlight و با انتخاب کردن قسمتی از متن، می‌توانید آن را در موتورهای جست‌وجو قرار دهید. این ویژگی زمانی که به دنبال مطلب مشخصی هستید بسیار کمک‌حال کاربر است، ولی گاهی اوقات نیاز به جست‌وجو در مقیاس بزرگ‌تری پیدا می‌کنیم.

قابلیت جست‌وجو در تمام صفحه ویژگی مفیدی در اندروید است که هنوز iOS 11 چنین قابلیتی را ندارد.

قابلیت جست‌وجو در تمام صفحه ویژگی مفیدی در اندروید است که هنوز iOS 11 چنین قابلیتی را ندارد.

در همین مواقع است که این ویژگی در اندروید کمک‌حال شما می‌شود. فقط کافی است که دستیار گوگل را بازکرده و بر دکمه‌ی What’s on my screen کلیک کرده تا تمام محتویات صفحه‌ی شما مورد بررسی قرار بگیرد و نتایج مربوط به آن را در موبایلتان نشان بدهد. این ویژگی وقتی‌که بخواهید از تمام قضایای یک خبر یا یک صفحه‌ی وب آشنا شوید، بسیار مثمر ثمر است. ویژگی جذابی که در هیچ‌کدام از نسخه‌های iOS و حتی نسخه‌ی جدید آن جایگزینی وجود ندارد.

بستن تمام برنامه‌ها

در اندروید گزینه‌ای به نام Clear All وجود دارد که با آن می‌توانید تمام برنامه‌های بازشده در موبایلتان را به‌راحتی ببندید. این ویژگی برای کسانی که کمی وسواسی هستند واقعا لذت‌بخش است.

گزینه‌ی Clear All چیزی است که مهاجران اندروید به iOS 11 احتمالا دل‌تنگش می‌شوند.

گزینه‌ی Clear All چیزی است که مهاجران اندروید به iOS 11 احتمالا دل‌تنگش می‌شوند.

در iOS-بله حتی در iOS 11- راه ساده‌ای برای بستن تمام برنامه‌ها وجود ندارد و برای بستن برنامه‌ها باید از هفت‌خان رد بشوید.

البته می‌دانیم که در این سیستم‌عامل ابزارهای اتوماتیکی وجود دارد که برنامه‌های بدون استفاده از پس زمینه را معلق می‌کند تا به موبایل و باتری آن فشاری وارد نشود. بااین‌وجود گزینه‌ی Clear All ویژگی جذابی است که امیدواریم در نسخه‌های بعدی iOS فکری به حالش بکنند.

پاک کردن تمام عکس‌ها و ویدیوهای داخل موبایل از طریق اپ Photos

در iOS 11 ویژگی‌های جالبی برای مدیریت حافظه در نظر گرفته‌شده است. اما هیچ‌کدام به قابلیت جذاب اپ Photos نمی‌رسند.

در iCloud می‌توانید قسمتی از حافظه‌ی داخلی که روی فضای ابری ذخیره کرده‌اید را پاک کنید اما با اپ Google Photos این کار بسیار ساده‌تر و بهتر است.

در iCloud می‌توانید قسمتی از حافظه‌ی داخلی که روی فضای ابری ذخیره کرده‌اید را پاک کنید اما با اپ Google Photos این کار بسیار ساده‌تر و بهتر است.

در اندروید با اپ Google Photos می‌توانید بعد از آپلود تمام عکس‌ها و ویدیوها به فضای ابری، با گزینه‌ی Free Up Space تمام آن عکس‌ها و ویدیوها را از حافظه‌ی داخلی پاک کنید. این ویژگی بیش ازآنچه که فکر می‌کنید مفید است.

البته خوشبختانه این اپ برای iOS وجود دارد و تقریبا عملکردی مشابه به همتای اندرویدی خود دارد، فقط باید حواستان به فایل‌های موجود در iCloud باشد که برای پاک کردن فضای داخلی موبایل در بین این دو برنامه تداخل به وجود نیاید.

کاراکترهای ثانوی در صفحه‌کلید

در آخرین نسخه‌ی صفحه‌ کلید گوگل، ویژگی جذابی وجود دارد. کارکرد آن‌هم این است که با فعال کردن این قابلیت، می‌توانید با فشردن کمی بیشتر بر گزینه‌های صفحه‌کلید، کاراکترهای ثانوی مانند @ یا خط تیره و خیلی گزینه‌های دیگر تایپ کنید. البته در iOS 11 چنین ویژگی فقط برای آیپد ایجادشده است.

در iOS 11 و متاسفانه فقط در آیپد، می‌توانید مثل صفحه‌کلید گوگل، کاراکترهای ثانویه را در صفحه‌کلید اصلی خود داشته باشید.

در iOS 11 و متاسفانه فقط در آیپد، می‌توانید مثل صفحه‌کلید گوگل، کاراکترهای ثانویه را در صفحه‌کلید اصلی خود داشته باشید.

این صفحه‌کلید که در iOS نام آن را QuickType گذاشته‌اند، متاسفانه برای iOS در آیفون وجود ندارد. شاید این توجیه را بیاورند که صفحه‌نمایش آیفون کوچک بوده و مناسب چنین قابلیتی نیست. ولی اگر خودتان یا دوستانتان موبایل اندرویدی داشته باشند، می‌بینید که از چنین ویژگی به‌راحتی در موبایل‌های معمولی هم می‌شود استفاده کرد.

منبع: PCWorld

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۰ دیدگاه
  1. Avatar شایان شمس

    خداوکیلی من که خیلی زیاد از برنامه ریزی Do not Disturb استفاده میکنم.کسایی هم که اپل دارن به احتمال زیاد این قابلیت رو ندیدن و احساسش نکردن.
    در کل هم وقتی سایت های ایرانی،اپ های اندرویدی رو مجانی میزارن،چرا آدم بره آیفون بخره؟

  2. Avatar سید هادی

    ???????? با کمال تاسف مسخره ترین پست این چند وقت توی دیجی کالا مگ ????????

  3. Avatar محمد امین

    دوست عزیز راجب disturb باید بگم که اصلا نیازی به این کار نیست که مثلا زمان بندی کنید، این یه ویژگی بی فایده و مسخره هست، مطمینا کسی که زمان بندی میکنه بعد از مدتی یادش میره در مواقع نیاز خاموش کنه disturb رو، و این میشه در دسترس نبودن الکی.. مثل این میمونه که بگیم از ساعت فلان تا فلان در روز واسم wifi روشن کن بعدش خاموش کن… یه کارایی و ویژگی بدردنخور. ادم هرموقع نیازش شه فعال میکن دیگه..
    دوم اینکه راجب clear all برنامه ها، بارها و بارها خود اپل و سایت های مختلف تذکر دادن نیازی به بستن برنامه ها نیست خود گوشی بعد مدت زمان خاصی اون برنامه رو از cash خالی میکنه ولی اگه هی برنامه هارو تو ios (یا تو هر گوشی دیگه) ببندی باعث اسیب رسوندن به رم و باطری میشی که در طولانی مدت میتونه به گوشی اسیب بزنه، متاسفانه اندروید هنوز اینو درک نکرده و هنوز دکمه clear all رو گذاشته و همیشه شاهد کند شدن و ضعیف شدن گوشی های اندرویدی بعد ۱-۲ سال استفاده میشیم!
    سومی راجب کیبورد، به راحتی میشه کیبورد های دیگه (مثل همین که شما مثال زدید) رو که تو اپ استور به وفور دیده میشه دانلود کرد.
    و چهارم راجب به userهای متفاوت، باز هم یه ویژگی غیر کاربردی دیگه در اندروید.. چون گوشی یا تبلت وسیله شخصیه، کامپیوتر که نیست بقیه بهش نیاز داشته باشن..

    در کل خواهش میکنم دست از مقایسه کردن ios و اندروید بردارید، هرکدوم برای خودشون دنیایی هستند با کلی مزایا و معایب، پس مقایسه دو دنیا متفاوت و مستقل از هم کاملا بی منطق هست.
    و خواهش میکنم اگر امکانش هست این پست رو از دیجی مگ پاک کنید تا موجب گمراهی بقیه نشید. با سپاس

  4. Avatar یکی

    نظرت عالی بود

  5. Avatar حامد

    وای چه ویژگی های عالی ای

    1. Avatar aaas

      وای چه ویژگی های داغونی

  6. Avatar امید

    چه مسخره شاید باورتون نشه که من تو اندروید فقط شاید از قابلیت بستن تمام برنامه ها استفاده می کنم و از سرویس های داغون گوگل استفاده نمی کنم و از اپ های جایگزین photos استفاده می کنم که اونقدر دردسر نداره از قابلیت جستجو تو تمام صفحه ها هم که خبر نداشتم از کلید ثانویه هم استفاده نمی کنم خیلی طول می کشید باید نگه داری خیلی طول می کشید من که دگمه پایین سمت چپ رو می‌زنم همه کلید ثانویه ها میاد همین الان هم به خاطر شما امتحان کردم از do not disturb هم استفاده می‌کنم اونم با دگمه کم و زیاد کردن صدا اصلا از زمان بندی استفاده نمی کنم گوشی رو هم دست کسی نمی دم چون هیچ آدم عاقلی گوشیشو دست کس دیگه ای نمی ده به خصوص اگه گوشی گرون باشه پس چرا پروفایل باز کنم این درد دل یک کاربر اندرویده و این ها رو بدون هیچ تعصبی هم می گم و می گم خاک بر سر اندروید که برتری هاش اینه اگه من پول داشتم آیفون می گرفتم که متاسفانه نداشتم

    1. Avatar رضا

      فکر میکنم کاربر اندروید نیستید چون تمام این ویژگیها کلیدی و کاملا در دسترس هستند و کاربرهای معمولی ازش استفاده میکنن ، علاوه بر این ویژگیهای خیلی بیشتری هم هست که ذکر نشده.

    2. Avatar VahidRM

      سلام امید،
      اینکه شما از این مزایا استفاده نمیکنی، دلیل بر بی ارزشی این برنامه ها یا اندروید نیست.

      اگر یه استفاده کننده حرفه ای از گوشی های هوشمند باشی، طوری که زندگیت به اسمارت فونت گره خورده باشه ( به شخصا میگم که نصف کارای منو گوشیم داره انجام میده از یادآوری کارهام ،کمک به برنامه ریزی، کنترل زمان مصرفیم توی کارهام ، مدیرت پول و حسابداری ، مربیه ورزشم و آخر هفته ها هم یه گزارش و آنالیز از تمام کارهام و…) اون موقع میبینی که یه اندرویدی بودن چقدر میتونه با ارزش باشه و چقدر راحتی میتونی داشته باشی نسبت به IOS .

      (البته لازم به ذکره که برای مقایسه بهتره که از گوشی های نکسوس که اندروید خالص هستن استفاده کنی نه گوشی های شرکت های مختلف که هزارتا دست میبرن تو اندروید و یه چیز سنگین و به درد نخور تحویلت میدن با یه عالمه برنامه بدرد نخور غیرقابل حذف؛ اون موقع با اندروید واقعی آشنا میشی)

      1. Avatar مانیا راد

        برای همینه که سونی تا به حال به قول شما دست تو خالص بودن اندرویدش نبرده و سال ها نقدش کردن بخاطر همین موضوع
        و باز برای همینه که من نزدیک سه ساله Z2 دارم و عین روز اول روان کار میکنه و مثل بقیه برند ها نباید چند ماه یک بار بخاطر سنگین شدن اندرویدش رست فکتوری کنی. گوگل خودش خالق اندرویده پس گوگل اسمارت فون ها هم بهترین برند های جهان هستن

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه