به این ۷ دلیل، هوش هیجانی زیاد باعث موفقیت شغلی شما می‌شود

۶ آبان ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

بر اساس گزارشی به نام «آینده‌ی مشاغل» (Future of Jobs) که در سایت سازمان World Economic Forum منتشر شده، هوش هیجانی یکی از ۱۰ مهارت اصلی برای یافتن کار در سال ۲۰۲۰ خواهد بود.

در چند سال اخیر هوش هیجانی به یک مهارت شغلی مهم تبدیل شده و در بعضی موارد حتی بر تخصص حرفه‌ای نیز برتری دارد. سال ۲۰۱۱ یک مصاحبه در مورد مسائل شغلی با بیش از ۲۶۰۰ مسئول استخدام و متخصص منابع انسانی انجام شد. در این مصاحبه، ۷۱ درصد اظهار کردند که ارزش هوش هیجانی بیشتر از هوش فردی (IQ) است. ۷۵ درصد گفتند کارمندان با هوش هیجانی بالاتر را به احتمال بیشتری ارتقا خواهند داد و ۵۹ درصد اشاره کردند افراد با هوش بالا ولی هوش هیجانی پایین را در مصاحبه‌ی استخدام رد می‌کنند.

سوال اینجاست که چرا شرکت‌ها تا این اندازه بر هوش هیجانی تاکید دارند. در ادامه به بررسی ۷ دلیل درپاسخ به این‌که «چرا افراد با هوش هیجانی بالا برای یک شرکت این‌قدر ارزشمند هستند» می‌پردازیم.

EQ2

۱. می‌توانند فشار کاری را به‌طور سالم مدیریت کنند

برای مقابله با فشارهای محیط کار و عملکرد مناسب در شرایط پراسترس باید بتوانیم هیجاناتمان را مدیریت کنیم. افراد با سطح بالای هوش هیجانی بیشتر از دماسنج درونیشان آگاهند و بنابراین بیشتر قادرند سطح استرسشان را کنترل کنند. آن‌ها مکانیسم‌های دفاعی پخته‌تر و سیستم حمایتی سالم دارند که باعث می‌شود حتی در شرایط سخت نیز به طور موثر کار ‌کنند. نرخ روبه‌رشد تغییرات در محیط کار باعث افزایش استرس‌های شغلی و پررنگ شدن ارزش هوش هیجانی برای مدیریت استرس شده است.

۲. دیگران را بهتر درک می‌کنند و راحت‌تر کنار می‌آیند

از آن‌جا که اهمیت کار گروهی در محیط‌های کاری مختلف رو به افزایش است، کسانی که می‌توانند یکدیگر را درک کنند و با هم کنار بیایند، بهتر می‌توانند یک کار گروهی موفق انجام دهند. افراد با هوش هیجانی بالا می‌توانند با طیف متنوعی از افراد با فرهنگ‌ها و پیش‌زمینه‌های مختلف، ارتباط مناسبی برقرار ‌کنند. این توانایی مهمی در یک محیط کاری بزرگ است.

۳. شنونده‌های خوبی هستند

هرکسی دوست دارد شنیده و فهمیده شود. توانایی خوب گوش دادن و پاسخ مناسب به دیگران برای رشد ارتباطات کاری محکم حیاتی است. اکثر ما آن‌قدر که باید، شنونده‌ی خوبی نیستیم. افراد با هوش هیجانی بالا به خاطر تواناییشان در درک دیگران می‌توانند از خواسته‌های خودشان به خاطر دیگران بگذرند. آن‌ها هیجانات دیگران را از تُن صدا و حالت بدن افراد می‌فهمند و بنابراین به‌خوبی می‌توانند به یک سیستم گروهی وارد ‌شوند.

۴. بهتر بازخوردها را می‌پذیرند

بازخوردهای آزادانه، صادقانه و به‌موقع درعملکرد شغلی بسیار مهم است. به خصوص زمانی‌که بازبینی‌های عملکرد سالانه به تاخیر می‌افتند. کمتر پیش‌ می‌آید، کارمندانی با هوش هیجانی بالا حرفی بزنند که دیگران را ناراحت کند و البته آن‌ها بازخوردهای دیگران را در مورد رفتار و عملکرد خود راحت‌تر قبول می‌کنند. به خصوص وقتی پای پیشرفتشان در میان باشد، عزت نفس بالایشان به آن‌ها در مثبت‌نگری کمک می‌کند تا بازخوردها را در جهت بهتر شدنشان ببینند نه اینکه آن‌ها را شخصی کنند.

۵. با همدلی به دیگران کمک می‌کنند

همکاری تنها در روابط کاری صرف نیست، همکاری پاسخ به احساسات هم‌گروهی‌هاست. افراد با هوش هیجانی بالا به خوبی می‌فهمند که چه زمانی دیگران نیاز به اعتماد و همدلی آن‌ها دارند. این توانایی به گروه کمک می‌کند تا بر  وظایف کاریشان بیشتر از مسائل حاشیه‌ای تمرکز کنند. آن‌ها با توجه به نیازهای دیگران و رفتار همدلانه، همکاری در گروه را تسهیل می‌کنند.

۶. الگوی مناسبی برای دیگران هستند

هوش هیجانی بالای افراد به آن‌ها کمک می‌کند وقتی اوضاع مطابق برنامه پیش نمی‌رود نا امید نشوند. استعداد آن‌ها برای کنارآمدن با دیگران الگویی برای همکارانشان است و این کلید تاثیر بر افراد در هر سازمانی است. هوش هیجانی بالا به افراد کمک می‌کند  که بتوانند با درک و احترام به ناراحتی‌های همکارانشان، احساس بهتری در آن‌ها و همچنین در کل گروه ایجاد کنند.

۷. با فکر و برنامه‌ریزی تصمیم می‌گیرند

افراد با هوش هیجانی بالا می‌توانند یک مسئله را از نقطه نظر دیگران هم ببینند و این نکته به آن‌ها کمک می‌کند تا قضاوت بهتری در مورد اینکه رفتار آن‌ها چه تاثیری بر دیگران می‌گذارد، داشته باشند. این نگاه نه‌تنها باعث می‌شود بتوانند بهتر تصمیم‌گیری کنند، بلکه در مدیریت مشکلات نیز به کمک آن‌ها می‌آید. آن‌ها می‌توانند در مورد عواقب تصمیماتشان به درستی قضاوت کنند و این در رفتار فعالانه و موثر آن‌ها در شرایط متفاوت کمک کننده است.

پرواضح است کسانی که به‌سرعت با تغییرات سازگار می‌شوند، هیجاناتشان را مدیریت می‌کنند و با طیف گسترده‌ای از افراد به‌خوبی همکاری می‌کنند؛ در اکثر محیط‌های کاری با ارزش هستند. اما با رشد فزاینده‌ی فشار کاری و تغییرات در محیط کار، این مسئله اهمیت بیشتری پیدا‌ می‌کند.

منبع: Fastcompany

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه