فناوری ویرایش ژنی کریسپر روی انسان آزمایش می‌شود

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

فناوری ویرایش ژنی «کریسپر» به زودی روی انسان آزمایش می‌شود. قرار است با این فناوری نوعی از سلول‌های خونی دستکاری شده بوجود آید که می‌توانند با سلول‌های سرطانی مبارزه کنند. فناوری ویرایش ژنی کریسپر در یکی دو دهه‌ی آینده تحولی بزرگ در پزشکی و درمان بوجود می‌آورد.

یک گروه پژوهشی از دانشگاه کالیفرنیا ایده‌ی آزمایشی را مطرح کرده‌اند که در آن، از فناوری ویرایش ژنی کریسپر به صورت غیر مستقیم در ساخت نوعی سلول‌های خونی که می‌توانند با سلول‌های سرطانی مبارزه کنند استفاده می‌شود. آزمایش آن‌ها قرار است روی انسان انجام شود. به همین دلیل آن‌ها باید ابتدا از «موسسه‌ی ملی سلامت» آمریکا مجوز اخلاقی لازم برای انجام این کار را می‌گرفتند.

پژوهشگران قصد دارند گلوبول‌های سفید خون افرادی که به انواعی از سرطان مبتلا هستند را جدا و ژن‌های جدیدی به این سلول‌ها اضافه کنند. بدین ترتیب گلوبول‌ها مجهز به گیرنده‌ای می‌شوند که با پروتیین NY-ES0-1 پیوند برقرار می‌کند. این پروتیین در بسیاری از سلول‌های سرطانی پیدا می‌شود. در نهایت خون مملو از گلوبول‌های سفید تغییر یافته را دوباره وارد جریان خون فرد بیمار می‌کنند. گلوبول‌های سفید مجهز به این گیرنده به دنبال سلول‌های سرطانی می‌روند و آن‌ها را نابود می‌کنند.

فناوری کریسپر پیش از این در درمان دیستروفی ماهیچه‌ای موش‌ها استفاده شده و خیلی خوب جواب داده بود. این اولین بار است که فناوری روی انسان آزمایش می‌شود. قرار است که در سال ۲۰۱۷ شرکتی به نام «ادیتاس مدیسین» در ماساچوست از این روش برای درمان نوعی نادر از نابینایی استفاده کند و آن هم به صورت جداگانه به مجوز احتیاج دارد.

فناوری ویرایش ژنی کریسپر می‌تواند روشی انقلابی برای دستکاری ژن‌ها جهت درمان بیماری‌های ژنتیکی باشد. با این حال ممکن است بتوان با آن کارهایی انجام داد که مغایر با اخلاقیات باشد. مثلا دستکاری ژنتیکی انسان برای بوجود آوردن انسان‌هایی که بعضی ویژگی‌های خاص را دارند و نا اهلان ممکن است از آن‌ها در جهت رسیدن به اهداف شوم استفاده کنند.

منبع: NewScientist

کانال تلگرام دیجی کالا مگ

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه