شما بگویید؛ Canon یا Nikon؟

۲۴ مهر ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

وقتی نوبت به خرید دوربین عکاسی می‌رسد، تقریبا همه‌ی مردم به یاد دو برند مشهور کانن و نیکون می‌افتند. این دو شرکت ژاپنی سال‌هاست که نه بازار ایران، بلکه بازار کل دنیا را تسخیر کرده‌اند. اگر بخواهید دوربین DSLR بخرید، تقریبا جز کانن و نیکون به شما پیشنهاد نمی‌شود و این دو سلطان بلامنازع ساخت DSLR هستند.

در بازار دوربین‌های غیر DSLR، این دو برند ناخواسته فضا را برای سازندگان دیگر مثل سونی، فوجی‌فیلم، سامسونگ و پاناسونیک باز کرده‌اند. مثلا اگر می‌خواهید دوربین بی‌آینه با لنز قابل تعویض بخرید، بهتر است از بین فوجی‌فیلم یا سونی انتخاب کنید. به طور مشخص در بازار دوربین‌های کامپکت، نیکون طرفداران خیلی زیادی ندارد. مردم ترجیح می‌دهند از بین برندهای فوق‌الذکر یا کانن انتخاب کنند.

نیکون شرکتی کاملا قدیمی است و در آستانه‌ی صدمین سالگرد تاسیسش قرار دارد. کانن در سال ۱۹۳۷ تاسیس شد و ابتدا قطعات اپتیکی‌اش را در کارخانه‌های نیکون تولید می‌کرد. این دو نه فقط در زمینه‌ی ساخت دوربین‌های عکاسی و فیلم‌برداری، بلکه به طور کلی در ساخت کالاهایی مثل پرینتر، میکروسکوپ، دستگاه فتوکپی، تجهیزات اندازه‌گیری آزمایشگاهی و غیره فعال هستند.

کانن و نیکون اکنون سرسخت‌ترین رقبای بازار دوربین‌های دیجیتال هستند. دست کم می‌توان گفت که این رقابت از دهه‌ی ۱۹۸۰ و زمانی که آن‌ها کم کم درحال از رده خارج کردن رقبای اروپایی و ژاپنی خود بودند، شروع شد. در برهه‌هایی از تاریخ، مثل زمانی که در سال ۱۹۸۷ سامانه‌ی EOS کانن معرفی شد، کانن به یکباره از نیکون فاصله گرفت و به نظر رسید می‌تواند رقیبش را از دور خارج کند تا بازار تک قطبی شود. در همین دهه‌ی ۲۰۰۰ شاهد بودیم که چگونه کانن ۵D مارک ۲ توانست با توانایی فیلم‌برداری Full HD کاری کند که نیکون D700 کاملا به حاشیه برود. در دو سه سال اخیر نیکون هرچه توان داشته در معرفی دوربین‌های DSLR جدید با نوآوری‌های مختلف گذاشته تا رقیبش را پشت سر بگذارد. اکنون دست کم در بازار دوربین‌های DSLR، نیکون و کانن شانه به شانه‌ی یکدیگر می‌زنند و تقریبا برابر هستند. کانن بیشتر روی قابلیت فیلم‌برداری دوربین‌هایش و فوکوس خودکار مداوم آن‌ها در Live View کار کرده و نیکون تمرکزش را روی کیفیت عکس‌ گذاشته است. می‌توان گفت که خیلی اوقات نمی‌توانیم بین انتخاب دو مدل رقیب از دوربین‌های DSLR نیکون و کانن نظر قاطعی بدهیم چرا که درست مثل بنز و BMW، هر دو خیلی خوب هستند. با این حال همیشه بحث‌هایی در بین عکاسان حرفه‌ای وجود داشته که مثلا نیکون برای عکاسی استودیویی یا کانن برای عکاسی ورزشی بهتر است. یا کانن مناسب عکاسی نجومی است و نیکون مناسب نیست. همچنان چنین بحث‌هایی کاملا محل مناقشه هستند.

در بازار دوربین‌های کامپکت و به خصوص کامپکت سطح پیشرفته، واقعیت این است که کانن کاملا عملکرد بهتری دارد و مردم سری G و Gx این شرکت را خیلی دوست دارند. حتی در کامپکت‌های ارزان‌قیمت هم کسی زیاد سراغ دوربین‌های نیکون نمی‌رود. به نظر می‌رسد که نیکون بیشتر تمرکز خود را روی حرفه‌ای‌ترها و کاربران DSLR گذاشته و امید زیادی به بازار رو به افول کامپکت‌ها که دائما از طرف گوشی‌های هوشمند تهدید می‌شود، ندارد.

ولی تجربه‌ی شما از انتخاب بین این دو برند، دست کم در زمینه‌ی خرید دوربین چیست؟ شما کدامیک را می‌پسندید؟ آیا مثل ما آن‌ها را رقبایی خیلی نزدیک می‌دانید که بسته به رده و سری، هرکدام می‌توانند بر دیگری برتری‌هایی داشته باشند یا قاطعانه یکی را بهتر از دیگری می‌دانید؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۷۶ دیدگاه
  1. Avatar سید محمدصالح هاشمی

    من نیکون رو ترجیح میدم مخصوصا میان رده هاش رو

  2. Avatar حامد برواتی

    هر دو در حیطه خودشون خیلی خوب عمل میکنن ولی یه نکته جزئی این وسط هست که ، کاری که شما از این دوربینا میخواین براتون انجام بدن چیه؟!
    از اونجایی که کار ما ساختن فیلم کوتاهه، دوربین ۵D Mark II کانن برای کار ما بهترین گزینه اس، هم نسبت به دوربینای فیلم برداری حرفه ای موجود در بازار ارزونتره، هم لوک تصویری که میده عالیه و جدای از کیفیت فول اچ دیش که الان دیگه توی جشنواره های بین المللی حرفی برای گفتن نداره، تصویرش با فیلمای هالیوودی برابری میکنه.

    دوربینای نیکون هم که فقط طراحی شدن برای عکاسی و همه قدرت مانورشون روی عکاسیه. من خودم هرچی عکاس حرفه ای دیدم نیکون داشته و این مسئله دیگه برام یه جورایی جا افتاده و اسم نیکون که میاد ذهنم میره به طرف عکاسی. یه نکته ای که این وسط وجود داره لنزای نیکونه که کاملا شیشه ای هستن و با یه تبدیل میشه به دوربینای کانن سوارشون کرد، و اهل فن میگن که ترکیبشون تصویر بسیار خوبی میده.

    نتیجه گیری من اینه که کانن: فیلم بردای حرفه ای (البته فقط در ایران)
    نیکون: عکاسی حرفه ای (در همه جای دنیا)

  3. Avatar علی

    به نظر من به خاطر این که نیکون حتی روی پایین رده ترین دوربین dslr هم فیلتر lowpass رو حذف کرده و مدل های بالاترش در دو نوع با فیلتر lowpass و بدون اون داره عرضه میشه،به نیکون رای میدم

  4. Avatar علی

    همه اینا خوبن ولی باید جلوی دوربین های لایکا بوق بزنن!واقعا لایکا یه چیز دیگست، حیف که خیلی گرون و سلطنتی هستش!

    1. Avatar مهدی

      از چه نظر خوبه؟
      دینامیگ رنج؟ نویز؟؟ کنتینیوس شات؟؟ اتو فوکس؟؟

  5. Avatar Nima

    Canon

  6. Avatar امید

    برای عکاس های حرفه ای همیشه نیکون الویت داشته و الحق وقتی با جفتشون کار کنید متوجه این میشید که گرفتن عکس خوب با کنون راحت تره ولی نتیجه ی که یک حرفه ای از نیکون میگیره خیلی بیشتره

  7. Avatar علی

    واقعا تو سری DSLR جفتشون عالی هستن. من با ۲ مدل مشابه از هر دو برند عکاسی کردم، و واقعا تو خیلی موارد کمی با اهم اختلاف های جزئی دارند. به نظر من انتخاب بین این دو برند بیشتر به سلیقه و راحتی استفاده کاربر برمی گرده (دقیقا مثل مثال بنز و BMW که گفتید) من خودم شخصا با نیکون راحت ترم.

  8. Avatar حمیدرضا مژده

    نیکون!

    من کانن ۶۵۰ دارم راضیم ولی طبق تحقیقاتی که انجام دادم و اطلاعات سایت dxomark.com نیکون امتیاز های خیلی بیشتری در اکثر مدل ها نسبت به کنن دارن، و فعلا تنها برتری کنن رو میتونم به فوکوس سریعتر (حداقل روی لنز های ۱۸-۵۵ میتونم اینو بگم چون تست هم کردم) و بدنه خوش دست تر هست.

  9. Avatar مهدی

    سلام
    canoo دوربین های خوبی می سازه مخصوصن رده بالاهاش
    ولی من نیکون رو بیشتر دوست دارم و ترجیح میدم نیکون بخرم .
    پس NIKON

  10. Avatar محمدرضا

    من هم با نیکون کار کردم هم با کنون. به نظرم نیکون برتری نسبی داره نسبت به کنون. البته باید بگم این برتری روی دوربین‌های رده متوسط بیشتر احساس میشه.

  11. Avatar محمدرضا

    شخصا از ۶D و ۷۰D کانن استفاده میکنم … ولی با دوربین های نیکون هم کار کردم .. به نظرم انتخاب بین این دو برند بسیار سخته .. حداقل برای من اینطوره …

    هر دو تو تست هایی که من انجام دادم بسیار نزدیک بهم هستن .. و شاید یکی تو یه موقعیت بهتر از دیگریه و تو شرایط دیگه برعکس …

  12. Avatar KaTa

    شما بگید کدوم یکی بصورت تخصصی روی اپتیک ، لنز ، سنسور و کیفیت کار میکنه؟
    عکاسی و فیلم برداری کاملا جدا از هم هستن ، پس قابلیت فیلم برداری یک اپشن گنجانده شده است !
    این قابلیت هیچوقت برای یک عکاس حرفه ای جذابیت نداره
    خب حالا شما بگید کدوم؟

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه