۲۰۱۶ احتمالا گرم‌ترین سال تاریخ خواهد بود

۲۱ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

براساس اطلاعات منتشر شده توسط «اداره‌ی ملی اقیانوسی و جوی» (NOAA) همه‌ی ۱۲ ماه گذشته، گرم‌ترین ماه‌ها در ۱۳۷ سال اخیر بوده‌اند. یعنی اینکه سابقه نداشته در ۱۳۷ سال گذشته‌، ماههایی به این گرمی داشته باشیم. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند که احتمالا سال ۲۰۱۶، گرم‌ترین سال تاریخ است.

این سازمان روز چهارشنبه داده‌های جدیدی منتشر کرد حاکی از اینکه ماه آوریل هم گرم‌ترین ماه در این سال‌ها بوده و به این ترتیب، ۱۲امین ماه متوالی گرم را رقم زده است. از سال ۱۸۸۰ این اولین باری است که چنین اتفاقی افتاده.

براساس اطلاعات NOAA، در طول ماه آوریل، دمای متوسط جهانی ۱.۱۰ درجه‌ی سانتیگراد بیشتر از دمای میانگین در قرن بیستم بوده است. دمای هوا در این دوره، از دمای هوا در آوریل ۲۰۱۰ به اندازه‌ی ۰.۲۸ درجه بیشتر بوده است.

به احتمال بسیار زیاد، سال ۲۰۱۶ گرم‌ترین سال تاریخ خواهد بود. بر اساس اطلاعاتی که هفته‌ی گذشته منتشر شد، ماه پیش گرم‌ترین ماهی بود که ناسا و اداره‌ی ملی اقیانوسی و جوی (NOAA) ثبت کردند. این دوازدهمین سال متوالی است که ماه آوریل گرم‌ترین ماه تاریخ می‌شود.

یکی از عوامل این افزایش دما، پدیده‌ی ال نینیو است که در ماه‌های اخیر بر دمای هوا تاثیر گذاشته. ال نینیو یک چرخه‌ی اقلیمی در اقیانوس آرام است که بر الگوی وضعیت هوا تاثیر جهانی دارد. اما دلیل اصلی افزایش دما، حرارت به دام افتاده ناشی از ده‌ها سال انتشار گازهای گلخانه‌ای است.

اداره‌ی ملی اقیانوسی و جوی، داده‌های مربوط به دمای هوا در آوریل را روز چهارشنبه اعلام کرد که میانگین دمای جهانی در این ماه ۱.۱ درجه‌ی سانتیگراد از میانگین دمای جهانی در قرن بیستم بیشتر بود.

داده‌های ناسا و آژانس هواشناسی ژاپن هم نتایج مشابهی را نشان می‌دهد. دلیل این رکورد دمایی در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶، گرمایش جهانی بر اثر گازهای گلخانه‌ای منتشر شده توسط انسان است. پدیده‌ی ال‌نینیو را هم باید به آن بیفزاییم. البته بعضی از دانشمندان می‌گویند که گرمایش جهانی بوجود آمده بر اثر انتشار گازهای گلخانه‌ای تاثیر خیلی بیشتری داشته و عمده‌ی تقصیر این ماه‌های گرم را باید متوجه خود انسان بدانیم. به خصوص اینکه در سال‌های ۱۹۹۷ و ۱۹۹۸ هم پدیده‌ی ال‌نینیو رخ داد ولی آن‌قدرها هوا گرم نشد.

گرمای شدید امسال در سراسر جهان اثرات منفی زیادی گذاشته است. مثلا در مناطق قطبی،  پوشش لایه‌های یخی به کمترین حد رسیده است. در ضمن صخره‌های مرجانی هم در حال از بین رفتن هستند. صخره‌های مرجانی حساسیت خیلی زیادی به تغییرات دمای آب دارند. در کانادا هم آتش‌سوزی جنگل‌ها خیلی زودتر از موعد شروع شد و بیش از ۲۴۰۰ ساختمان مسکونی را از بین برد. بنابراین ۲۰۱۶ گرم‌ترین سال تاریخ خواهد بود. پیش از این ۲۰۱۵ گرم‌ترین سال تاریخ بود.

گرمایش جهانی به مشکلی خیلی بزرگ تبدیل شده و سال گذشته سران جهان برای حل این مشکل در پاریس گرد هم آمدند. بد نیست در ادامه چند واقعیت جالب را در این باره بدانید:

  • ۱۳ ماه از ۱۵ ماه خیلی گرم تاریخ، از فوریه‌ی ۲۰۱۵ به بعد رخ داده‌اند.
  • فقط یکی از ۱۵ ماه خیلی گرم تاریخ، قبل از سال ۲۰۰۰ رخ داده‌اند.
  • آوریل ۲۰۱۶ پنجمین ماه متوالی است که متوسط دمای جهانی بیشتر از یک درجه سانتیگراد افزایش یافته است.

منبع: Scientific American

????? ?????? ???? ???? ??

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه