سایپا: پراید مطلوب کم‎درآمدهاست ولی قطعاً از رده خارج می‌شود

۱۸ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: قطعا پراید از رده خارج می‌شود و جای خود را به محصولات جدید می‌دهد، اما تلاش می‌کنیم به اقشار کم درآمد آسیبی وارد نشود. مهدی جمالی در ادامه گفت: در گروه سایپا علاقه‌مند به خروج پراید از چرخه تولید هستیم، ولی وابستگی اقتصاد و درآمد بسیاری از خانوارهای کم بضاعت به این خودرو از دغدغه‌های ماست.

ماه‌هاست که صحبت از توقف تولید خودروهایی مثل پراید و پژو ۴۰۵ به میان آمده ولی نکته‌ی مهم‌تر، درنظر گرفتن یک جایگزین مناسب برای این خودروهای قدیمی است. این موضوعی است که کمتر به آن پرداخته می‌شود. پیش از این رنو کویید به عنوان خودروی جایگزین پراید اعلام شد اما این خودرو از نظر مشخصات فنی، از پراید ضعیف‌تر (موتور ۳ سیلندر با حجم ۰.۸ لیتر در مقایسه با موتور ۴ سیلندر ۱.۳ لیتری پراید) و از نظر قیمتی هم گران‌تر بود (حدود ۳۱ میلیون تومان که ۱.۵ برابر از پراید گران‌تر است).

جمالی با بیان اینکه پراید بخشی از اشتغال کشور را تامین می‌کند، گفت: با توجه به اینکه پراید تامین بخشی از اشتغال کشور و درآمد اقشار کم درآمد جامعه را برعهده دارد و لذا نگرانیم با خارج شدن این خودرو از چرخه تولید خانوارهای کم درآمد با مشکل مواجه شوند.

جمالی از پراید به عنوان خودرو مطلوب اقشار کم درآمد یاد کرد و افزود: از بخش فروش خواسته ایم طرحی را پیش از خروج پراید از چرخه تولید به اجرا بگذارد که آسیبی به قشرهای کم درآمد وارد نشود. بنابراین گزارش، خودروهایی که تا پایان سال ۹۷ نتوانند استانداردهای ۸۲ گانه را تامین کنند از چرخه تولید خارج می‌شوند.

همان‌طور که از این مفهوم این خبر متوجه می‌شویم، نگرانی زیادی در مورد انتخاب جایگزین مناسب پراید وجود دارد. اگر حتی نتوان خودرویی ارزان‌تر جایگزین پراید پیدا کرد، حداقل هم‌قیمت جزو خواسته‌های قشر کم‌درآمد و متوسط جامعه است. توقف تولید خودروی قدیمی (قدمت آن به ۳۰ سال پیش بازمی‌گردد) امری واجب است اما در صورتی اقدام صحیح تلقی می‌شود که به‌طور حرفه‌ای و تخصصی به ابعاد این تصمیم‌گیری، استراتژی‌های آینده‌ی شرکت و خواسته‌ی مشتریان پرداخته شود. طبعا وقتی حرف از توقف تولید پراید به‌طور جدی به میان آمده، خودرویی که گران‌تر یا ضعیف‌تر باشد، سزاوار یدک کشیدن عنونا “جایگزین پراید” را ندارد.

شما آینده‌ی پراید را چطور می‌بینید؟
منبع: تسنیم
telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۲ دیدگاه
  1. رضا

    پراید ویروسی که در سال ۷۲ در ایران مشاهده شد و در ابتدا ورودش ناشناخته بود تا اینکه بعد از تکثیر بسیار زیادش در ۱۵ سال گذشته مرگبار بودنش را نشان داد، این ویروس گونه های مختلفی دارد به نام صبا، ۱۴۱، ۱۱۱،۱۳۲، تیبا و اخیرا گونه جهش یافته ای بنام پراید وانت که متخصصان امر ناکام در شناسایی این گونه هستن، محل فعالیت آنها در جاده ها میباشد و در حالت عدم تحرک بی خطر میباشند، اوج دوره فعالیتشان از لحاظ مرگبار بودن در ایام تابستان و تعصیلات عید نوروز میباشد و بقیه ایام تلفات کمتری دارند، نحوه سرایت بصورت خرید اقساطی یا لیزینگی ، وام با بهره بالا، و یا بی احتیاطی بعضی ها در هنگام خرید نقدی میباشد، این ویروس بومی ایران میباشد و تا کنون در کشورهای سوریه و عراق و ارمنستان بصورت ناچیز رویت شده است ، تنها راه علاج و مبارزه با این ویروس کاهش تعرفه و حذف رانت خواری و احترام به سلیقه مردم و ایجاد بازار آزاد میباشد، در صورت ابتلا تا حد امکان از آن دوری کنید….

  2. سامان

    یکجوری دربارۀ قیمت محصولات سایپا صحبت نکنید که انگار قیمت واقعی اونها نگرانتان کرده! مثلا خودرویی با این قدرت کم که هیچ حرفی در مقابل صنعت جهانی نداره (که اون هم وقتی پا به عرصه گذاشته که جهان به حذف موتور بنزینی فکر میکنه) این قیمت زیادرو نسبت به پراید داره. به نظر من که مردم ناچار بودن پراید رو بخرن، فقط همین بوده که تا الان این خودروها رو سرپا نگه داشته.

  3. محمد

    پیکانی که تقریبا از یاد ۴۷ تو ایران داره تردد میکنه هنوز طرفداران خودش رو داره با اون مصرف بالا و عدم امکانات رفاهی و ایمنی و هنوز داره تردد میکنه حالا پرایدی که الان تقریبا ۳۰ درصد خودروی کشور رو تشکیل داده و میشه گفت خودش رو نشون داده و کم هزینه ترین خودروی کشور میشه شناختش رو با چه خودروئی تو این رنج میخوام جایگزین کنن؟

  4. محمد

    با سلام اینا همش حرفه و تو عمل هیچ خبری نیست من خودم تو سایپا هستم و اینا همش یه سیاسته برای گرانتر کردن خودرو که دقیقا مشخصه در ضمن با این روال اگر هم قرار باشه پراید از خط تولید کناره بگیره حداقل ۳الی۴سال طول می کشه و وقتی هم که کنار کشید قیمت بازار بدلیل تمایل مردم به این خودرو حداقل ۴الی ۵ در صد افزایش پیدا میکته هیچوقت هم خودروئی مثل تیبا یا ساینابه هزار و یک دلیل نمیتونه جایگزین پراید بشه که بماند مصرف کنندگان محترم دقیقا میدونن من می میگم

  5. Benyamin.TD

    مرگ حق است
    پراید فقط وسیله است

  6. حمید

    بعید میدونم این قارقارکها تولیدش متوقف بشه.تولیدشون نون خالصه واسه سایپا و ایرانخودرو.نه امکانات داره نه ایمنی و نه شکل و نه تکنولوژی .تا دلت بخاد مشتری به اصطلاح کم درامد پاش واساده.

  7. bijan

    انگار که بگی همه ما یک روز می میریم

  8. میلاداکبری

    سلام به خدمت همه
    به نظر من تمام مشخصات فنی از موتور گرفته تا تایر ها و شمع ها را همین طوری قرار میدن و فقط بدنه رو تغیرات جزئی میدن و اسمشو میزارن ” پراید نسخه ی ۲ تمام”

  9. بنیامین

    سلام
    بنیامین هستم
    به نظر من این برنامه در عمل اجرایی نخواهد شد و با نزدیک کردن پراید به استاندارد ها و یا به عبارتی توجیه استانداردهای مدنظر حداقل ۵ سال دیگر این خودرو تولید خواهد شد.
    چراکه داشتن استاندارهای مورد نظر، صرفا در گرو رسیدن قیمت خودروی جایگزین پراید به رنج بالای ۳۵ میلیون تومن، خواهد بود.

  10. Mehran

    من خودم پراید دارم.پولشم دارم ماشین بهتر بخرم ولی نمیخرم دلیلشم اینه تو تهران به علت شلوغی هی میزنن به ادم.ماشین گرون باشه ادم دلش نمیاد,بیمه اش هم کمتره ,قطعاتشم در صورت خرابی هزینه کمتری داره یه آپشن دیگه ای که داره اینه که ادمو از چشم و نظر دور میکنه(البته من خودم به چشم و نظر اعتقادی ندارم)ولی از حسادت دیگران در امانی ????

  11. بهروز

    سلام دوستان.منظورش از استانداردهای ۸۲ گانه یعنی چی؟ بنده پراید مدل ۹۳ یورو ۴ دارم.یعنی باید چیکارکنم؟

  12. افشین

    یه جوری حرف میزنن انگار خیلی نگران مردمن !!! شما اگه نگران مردم بودی خودرویی تولید نمیکردی که از جنگ جهانی دوم بیشتر کشته داشته!
    الان توی کشور های نه چندان پیشرفته خودرو ها به گونه ای تولید و عرضه میشه که حتی برای اغشار کم درآمد جامعه خودرو با بهترین و با کیفیت ترین و البته با ایمنی بالا تولید و عرضه میشه .خودرو هایی که در کشور های دیگه دنیا به عنوان خودرو خانواده استفاده میشه متاسفانه توی ایران به عنوان خودرو لوکس و با قیمتی گزاف فروخته میشه !(اغلب محصولات تولید هیوندای و کیا و محصولات ژاپنی اعم از تویوتا و نیسان و غیره) و این نوع فروش هم فقط یک دلیل داره و اون لابی کاری مافیای خودرو است که موجب شده قیمت اون خودرو ها بالا بره تا محصولات بی کیفیت این خودرو ساز ها فروش بره و از خطر ورشکستگی نجات پیدا کنند!
    خودرو سازی که حاضر نیست خودرویی رو که بیست سال پیش تولید کرده و در عین بیست سال به یه شکل و کیفیت به تولیدش ادامه داده از رده خارج کنه و چند ساله در کشمکش عدم تولید این محصول آشغال برای توقف تولیده و تازه اعلام میکنه که پراید میخواد از رده خارج بشه !!! اونم نه برای اینکه نگرانه غشر کم درآمد جامعه است، خیر! فقط برای کسب سود و درآمد بیشتر ! و الا کدوم یکی از این خودرو ساز ها حاضر اند توی خودروی تولیدی خودشون بشینن که یا میسوز ه یا اگه با سرعت متوسط به جایی برخورد کنی کمه کم دچار شکستگی دست و پا و کمر میشی ! چرا خودرو شخصی خود این آقایون بنز و بی ام و و پورشه است! چرا این آقایون فقط به زور شورای رقابت و پیگیری اون ها حاضر به نصب کیسه هوا و ترمز abs شدند اونم فقط در چند سال اخیر ! که تازه اون هم هیچ تاثیری در حفظ جان هموطنان نداره و در تمامی تصادفات حتی با باز شدن کیسه هوا باز هم سرنشینان جون خودشونو از دست میدن چون بنده این خودرو از ورق حلبی ساخته شده ! و اما یک سوال اساسی دیگه در راستای این حرف آقای مدیر عامل، چرا خودرو های پراید و سمند و پژو پارس و برخی تولیدات دیگه به قیمت تمام شده ۸ تا ۱۲ میلیون برای مصرف کننده به کشور های عراق، افغانستان و روسیه فروخته میشه اما همون خودرو به قیمت ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومن برای مصرف کننده و البته هموطن و هم خون خودتون!!!؟؟؟ اینطوری نگرانه اغشار کم درآمد جامعه هستین!؟ خودرو ۵ میلیونی رو ۲۰ میلیون میفروشین!؟
    تولید، خرید و فروش خودرو توی ایران پیچیدگی عجیبی داره که در ظاهر با این مظلوم نمایی ها نشون داده میشه اما در باطن به پست ترین شکل ممکن اداره میشه و ما نمیبینیم ! و با این حرف ها خام میشیم !
    شرکت هوندا طی جنگ هایی که در طول تاریخ داشته سه بار مورد بمب باران قرار میگیره و کاملا نابود میشه ، اما الان یکی از خودرو های تولیدی این شرکت در ایران با قیمت نزدیک به دویست میلیون به فروش میرسه! این نشان از اینه که خودرو ساز کیفیت رو جای کمیت قرار داده ولی متاسفانه در کشور ما همیشه کمیت جای کیفیت قرار میگیره و تمام ضررش متحمل مصرف کننده داخلی یا همون اغشار کم درآمد میشه !
    بنده که به هیچ عنوان استفاده از محصولات خودرو سازی داخلی رو پیشنهاد نمیدم و پیشنهاد هم نمیکنم ! تا زمانی که صف های ثبت نام این خودرو ها از صف نون درازتر و طویل تره، متعاقبا خودرو ساز به کیش خود می پندارند که مردم از داشتن چنین خودرویی هایی راضی اند و به همون شکل و قیمت خودرو تولید خواهد کرد و خواهد فروخت مگر ما دست از حمایت بی جا و بی فکر برداریم !
    البته اشتباه نشه ! حمایت از تولیدات داخلی باید باشه و بسیار بهتر و بیشتر از چیزی که الان هست اما حمایت از خودروساز داخلی خیر !
    اگر نمیتونن خودرو در شان مردم ایران تولید کنند باید درشون تخته بشه و واردات خودرو آزاد بشه تا هم مردم ماشین خوب و با کیفیت سوار بشن و هم قیمت ها متعادل بشه ! اگر نمیخوان درشو تخته کنند، پس لطفا کیفیت خودرو هاشونو به اندازه خودرو ساز های مطرح جهان بالا ببرن و قیمت بیارن پایین . این نوع خودروسازی و فروش در شان مردم ایران نیست، والسلام !

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه