آکیهابارا؛ شب‌های نور و جنون در توکیو

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه

توکیو شهر آشفته نورها، آسمان خراش‌ها و جنون است. شهری فراتر از همه فیلم‌های علمی تخیلی که در ذهن‌تان می‌گنجد. برای سال‌ها منطقه آکیهابارا در توکیو جایی برای خرید لوازم الکترونیکی بود. بعد وقتی اینترنت همه‌گیر شد و تولید به شکل عمده از ژاپن خارج شد، این بار این منطقه به مکانی برای خرید گجت‌ها و مغازه‌های جذاب تبدیل شد. اما اوضاع با آمدن  Yodobashi Camera باز هم تغییر کرد. فروشگاه‌های زنجیره‌ای که عظمتی خیره کننده دارند و قیمت‌های بسیار پایین. می‌توانید آنها را شبیه فروشگاه‌های وال‌مارت فرض کنید با این تفاوت که محصولات عمده این فروشگاه‌ها الکترونیکی هستند. برای هر یک از شیفتگان گجت‌ها دیدن این منطقه حقیقتا حیرت‌انگیز است.

روز باشد یا شب، فرقی نمی‌کند، شهرک الکتریکی آکیهابارا مملو از انرژی و جنب و جوش است. فقط کافی است یک پیاده روی کوتاه را از ایستگاه مترو آغاز کنید. خیابان اصلی پر است از ساختمان‌های بلند با تبلیغات رنگارنگ که با شخصیت‌های انیمه‌ها (انیمیشن‌های ژاپنی) و برندهای تجاری پر شده‌اند. اما این تصویر صرفا بخشی از جادوی این منطقه از توکیو است. سری به خیابان‌های کناری بزنید تا با مغازه‌های کوچک‌تر که اجناس تخصصی‌تری می‌فروشند مواجه شوید. به یکی از ساختمان‌های کناری و کوچه‌های فرعی سر بزنید تا باز با مغازه‌های دیگری مواجه شوید. با فروشنده‌هایی که جزئی‌ترین و کوچک‌ترین قطعات الکترونیکی را می‌فروشند که شاید حتی اسم‌شان را هم نشنیده باشید. دالان‌ها و کوچه‌های باریک این محله آدم را یاد یک قلعه نظامی مدرن می‌اندازد با مسیر پیچ در پیچ، پلکانی از پس پلکان دیگر و بساط‌ها و فروشگاه‌های بی‌پایانش.

Outside_Akihabara_Station

اما آکیهابارا دیگر آنچه روزگاری در گذشته بود نیست. این منطقه شهرت افسانه‌ای‌اش را به دلیل فروش لوازم الکترونیکی به‌دست آورد اما با گذر زمان و در دسترس بودن این لوازم در تمام نقاط این منطقه، تغییراتی کرد. خیلی زود این محله پر شد از مغازه‌هایی که دی وی دی و مانگا (نشریات کارتونی ) می‌فروختند. و با محبوب‌تر شدن این اقلام، مغازه‌های دیگر هم کارشان را تغییر دادند تا به مشتریان ویژه و جدید این منطقه خدمت رسانی کنند. خدمت‌رسانی به «اوتاکوها».

اوتاکو

اوتاکو به یک هوادار افراطی انیمه و مانگا اشاره دارد. در واقع اوتاکو کسی است که خوره انیمیشن‌ها و کتب مصور ژاپنی است. در این مغازه‌ها علاوه بر فروش انیمه و مانگا مغازه‌هایی برای خود این اوتاکوها باز شده. به عنوان مثال کافه‌هایی که پاتوق این افراد است و فرهنگ اوتاکو در آنها جاری است. کافی است یک شب در این محله قدم بزنید تا این فضا را حس کنید. جوانانی که در این باره حرف می‌زنند، افرادی که با لباس کاراکترهای معروف انیمه‌ها در خیابان‌ها ایستاده‌اند و مشتریان را به درون کافه‌ها و مغازه‌ها فرا می‌خوانند.

یودوباشی

با اینکه بسیاری از مغازه‌هایی که منحصرا به فروش لوازم الکترونیکی می‌پرداختند با قوت گرفتن فرهنگ اوتاکو تغییر کردند اما فروشگاه‌های زنجیره‌ای یودوباشی (Yodobashi Camera) پا برجا ماندند. این فروشگاه غول پیکر هشت طبقه احتمالا بزرگترین فروشگاه لوازم الکترونیکی در جهان است. راه رفتن در این فروشگاه احساس عجیبی دارد. در واقع مجموعه‌ای از حواس شما را به شدت درگیر می‌کند. اول از همه اینکه این فروشگاه بسیار روشن است. ژاپنی‌ها علاقه‌مندند فروشگاه‌های خورده فروشی را بیش از حد نورانی کنند. اما نور یودوباشی از این حرف‌ها هم شدیدتر است. لامپ‌های فلورسنت هر سایه‌ای در این فروشگاه‌ را از بین می‌برند. اما به جز نور صدا هم هست. پشت هر یک از مغازه‌هایی که لوازم الکترونیکی می‌فروشند موسیقی در حال پخش است و از این نور و صدا که بگذرید در عظمت این فروشگاه بلعیده می‌شوید. یک موبایل می‌خواهید؟ باید چندصد موبایل را بررسی کنید. تلویزیون می‌خواهید؟ هر برندی که در بازار است را در این یودوباشی پیدا می‌کنید. نهایتا باید بدانید آکیهابارا محله‌ای است که روح توکیو را در خود متجلی کرده است. حجم عظیمی از چیزها که در فضایی کوچک متراکم شده؛ با چاشنی دیوانگی.

در ادامه می توانید تصاویر این محله معروف توکیو را ببینید:



منبع: Cnet 

کانال تلگرام دیجی کالا مگ

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۵ دیدگاه
  1. شهرزاد

    یعنی میشه دیجی کالا مانگا هم بیاره ^_^ ؟ !

  2. سینا ایکس

    اوتاکوی بدون مانگا مثل لیوان بدون آبه.

  3. جک اَس

    جمع کنیم بریم توکیو …
    داریم وقت مونو اینجا تلف می کنیم

    1. Armin

      آره والا بهشته انگار

  4. Mohsen

    ممنون خیلی جالب بود.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه