استرینگ‌کست: بیگ بنگ چیست؟ – قسمت اول

۲۲ خرداد ۱۴۰۲
نویسنده استرینگ کست
گوینده استرینگ کست
زمان 9:13
حجم فایل 6 مگابایت

در گذشته خیلی دور، دانشمندان و فیزیکدانان بر اساس مطالعاتات و مشاهداتی که از آسمان شب داشتند به این  باور رسیده بودند که که جهان همیشه وجود داشته و همیشه وجود خواهد داشت. به این شکل که نه ابتدایی هست و نه قرار است انتهایی برای آن باشد.
اما یک کشیش فرانسوی به نام جورج لمتق (lemetre) کسی بود که این نظریه را زیر سوال برد.

اوایل دهه ۱۹۲۰ مطالعات انیشتین نشان داده بود که جهان در حال گسترش است و مدام بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود! مطالعاتی که توسط مشاهدات هابل تایید شده بود. و خب لمتق با معکوس کردن این فرایند به این نتیجه رسید که جهان فشرده و فشرده‌تر می‌شود تا به یک نقطه برسد … نقطه‌ای که بیگ بنگ نام دارد.

بیگ بنگ؛ قدیمی‌ترین رخداد ثبت‍شده در تاریخ جهان و نقطه‌ی آغازگر تاریخ جهان است.

داستان بیگ بنگ داستان عجیبی است و در این قسمت ما می‌خواهیم از شما دعوت کنیم تا با ما در یک سفر هیجان‌انگیز به سمت کشف یکی از بزرگترین نظریات تاریخ همراه شوید. سفری که از دو تا دوست دانشمند و یک نویز گوش خراش شروع می‌شود.

این پادکست ادامه دارد…

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar رضا

    خیلی عالی بود. ممنون
    من کلی سوال دارم و واقعا نمی دونم از کدوم باید شروع کنم.
    آیا بیگ بنگ(من دوست دارم بگم مه بانگ) اولین در نوع خودش بوده؟ این سوال بعد از این که یه ویدیو تو یوتوب دیدم به ذهنم رسید. البته خیلی وقت بود که فراموشش کرده بودم اما پادکست شما باعث شد دوباره به فکرش بیفتم. تو اون ویدیو یه جمله ای از استیون هاوکینگ نقل شده بود که این طور بود. اگه نرخ گسترش (Expansion ) در زمان وقوع مه بانگ یک میلیونیوم کوچیکتر یا بزرگتر بود، همه چی خیلی زود و قبل از این که حتی چیزی بخواد اصلا شکل بگیره فرومی پاشید. البته هدف از نقل این جمله این بود که بگن احتمال وقوع مه بانگ چقدر نا محتمل بوده.
    خوب اگه وقوع یک پدیده اینقدر نامحتمل باشه برای این که اتفاق بیفته، باید حداقل چند بار اتفاق بیفته که اون نتیجه مطلوب به دست بیاد.
    ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
    در هر حال پادکست خیلی خوبی بود. ممنون
    امیدوارم همیشه تا این حد شنیدنی و جالب باشه.

    1. Avatar رضا

      در جواب سوالت باید بگم هنوز نمیدونیم، هرچند نظریات مختلفی وجود داره.
      علم هنوز به دنبال یافتن پاسخی برای این سواله…

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه