مطالبه حقابه از کشور ترکیه؛ کمپین میان‌رودان

۲۲ خرداد ۱۴۰۲
نویسنده فرناز حیدری
گوینده فرناز حیدری
زمان 15:55
حجم فایل 15 مگابایت

طوفان‌های گرد و غبار بحدی چالش برانگیز شده‌اند که متاسفانه مردم در ایلام، بوکان، کوهدشت، پل‌دختر، اهواز، سوسنگرد، امیدیه، شوشتر، ماهشهر، آبادان، سوسنگرد، کردستان، سنندج و بسیاری دیگر از شهرهای غربی کشور در ظرف چند سال اخیر بارها و بارها خاک نفس کشیده‌اند.

تصاویر ماهواره‌ای فاجعه را تمام قد نشان می‌دهند: گرد و غبار راه خود را به تهران هموار کرده و اکنون حتی به قم هم رسیده است. طوفان‌های گرد و غبار اغلب در نواحی که بارندگی سالانه آن‌ها بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیمتر است، به اوج خود می‌رسند اما در این میان شکل‌گیری چشمه‌های گرد و غبار نه‌تنها در ایران بلکه حتی در کشورهای همسایه نیز قابل‌تعمق است. هواشناسان در اغلب موارد از پیش‌بینی طوفان‌های گرد و غبار عاجز هستند اما اینکه گرد و غبار از کجا می‌آید تا حدودی قابل‌پیش‌بینی است. سد سازی‌های متعدد کشور همسایه ترکیه نیز در این میان بی‌تاثیر نبوده و مانع از جریان متوازن آب در پایاب و بالطبع آن شکل‌گیری کانون‌های گرد و غبار شده است. امروز می‌خواهیم با شما درباره یک کمپین مردمی صحبت کنیم، یک کمپین که از شهروندان ایرانی خواسته تا با امضای نامه خطاب به دبیرکل سازمان ملل، مانع از سدسازی‌هایی شوند که می‌تواند نفس ایرانی‌ها را از این هم بیش‌تر تنگ‌ کند. با ما همراه باشید.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۷ دیدگاه
  1. Avatar محمد

    چرا تو کشور ما مسائل بهران های محیط زیستی خیلی کم رنگ هستن و هیچ یک از مسئولان مربوطه عکس العمل قاطعی از خود نشون نمیدن ؟؟؟
    ۱:کم آبی و خشک شدن اکثر طالاب های مهم کشور
    ۲:خشک شدن دریاچه ی ارومیه که باعث ایجاد ریز گرد های نمک میشه و عملا کشاورزی رو تو حاشیه چند شهر اطرافش از بین میبره
    ۳:بیابان زایی و تهدید های زیاد دیگه..
    امیدوارم حداقل مرد قدر این بهشت (ایران) رو بدون و در محافظت از محیطی که خودمون توش زندگی میکنیم کمی مسئولیت پذیر تر باشن

  2. Avatar مسلم

    مطلب جالبی بود، یعنی بیشتر مفید بود و ضروری.
    امیدوارم هرچی زودتر این مشکل کم آبی حل بشه چون واقعا زندگی داره سخت میشه.
    ولی یادمون نره ما هم قانون کپی رایت رو زیر پاهامون له کردیم و کسی هم کاری نداره و کشوری هم برامون کمپین نزده.
    منظورم اینه باید از خودمون شروع کنیم، فرهنگمون رو بالاتر ببریم، از فرهنگ استفاده درست از آب بگیر تا همین امثال کپی رایت.

  3. Avatar shanan

    بسیار خوب و مفید …

  4. Avatar کاوه ایرانی

    شوربختانه در کشورما روشنفکری نوکیسه امانی به رشد روشنفکری علمی و آکادمیک نداد! متاسفانه مردم ما اکثرا در خصوص همسایگان خود اطلاعاتی سیاسی-تاریخی درستی ندارند! خصوصا در مورد این همسایه که نسل کشی ۱.۵ میلیون ارمنی و صدها هزار یونانی و کرد را در کارنامه دارد

  5. Avatar سهیل

    این حرف خنده داریه که بگیم چون سرچشمه رود تو کشور ماست پس تمام آبش مال ماست. واقعا با چه منطق عقلی – انسانی – اخلاقی یا حتی شرعی؟
    پ ن: متاسفانه در داخل کشور ما هم بعضی از هموطن ها همچین منطقی دارند. مثلا بالادستی های زاینده رود به این بهانه آب زاینده رود را تاراج می کنند. پس نمیشه انتظار زیادی از ترک ها داشت!

  6. Avatar فرامرز

    میشه لطفا آدرس این کمپین رو که باید امضاء کنیم هم قرار بدین . باتشکر

    1. فرناز حيدري فرناز حيدري

      روز بخیر
      این آدرس جایی هست که باید امضا کنید
      https://www.change.org/p/mr-ant%C3%B3nio-guterres-secretary-general-of-the-united-nations-safeguarding-hoor-al-azim-lagoon

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه