همین حالا کمال‌طلبی را کنار بگذارید تا پیشرفت کنید

۳۱ شهریور ۱۳۹۸
نویسنده سمیرا علی‌نژاد
گوینده سمیرا علی‌نژاد
زمان 14:14
حجم فایل 13 مگابایت

آیا شما هم خودتان را کمال‌طلب می‌دانید؟ برای هر کاری دنبال بهترین و دقیق‌ترین و کامل‌ترین هستید؟ حتی اگر به قیمت آسیب به سلامتی شما تمام شود؟ می‌توانید کارهایتان را بین دیگران تقسیم کنید؟

کمال‌طلبی موضوعی است که ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده است. قبل از همه چیز بیایید در مورد این صحبت کنیم که کمال‌گرایی مثبت با کمال طلبی منفی دو جنبه متفاوت هستند. کمال‌گرایی یعنی تمایل ما به رشد و پیشرفت و کامل شدن. اما کمال‌طلبی منفی یعنی این‌که برای کارهایتان استانداردهای سرسختانه و بلندپروازانه تعیین کنید. حتی اگر سلامتی شما را به خطر بیاندازد و بیش از اندازه وقت شما را بگیرد.

اگر برای نظافت خانه بیش‌ازحد از وایتکس استفاده می‌کنید یا مدام در حال رفت و روبید، اگر برای پروژه‌های درسی کوچک زیادی استرس دارید و شب نمی‌خوابید، یعنی سلامت جسمی و روانی شما در معرض خطر است.

DSM کمال‌گرایی را تلاش پیوسته و انعطاف‌ناپذیر برای انجام بدون عیب و نقص کارها می‌داند. کمال‌طلب‌ها معیارهای سرسختانه‌ای برای خود و دیگران تعیین می‌کنند که باعث می‌شود خیلی وقت‌ها کارها به تعویق بیفتد یا به اتمام نرسند.

کمال‌طلب‌ها معتقدند برای انجام هرکاری فقط یک راه درست وجود دارد و چیزی که شاید بیشتر از همه افراد کمال‌طلب و اطرافیانشان را آزار دهد این است که دیدگاه‌های آن‌ها سخت و انعطاف‌ناپذیر است. آن‌ها به جزئیات بیش‌ازحد توجه می‌کنند و نظم و ساختار و قوانین تعیین‌کننده‌ی مسیر زندگی و روابط آن‌هاست.

 

کمال‌طلبی خود را بشناسید

  • آیا تابه‌حال دوستانتان به شما گفته‌اند «زندگی را سخت می‌گیرید»؟
  • آیا احساس می‌کنید که استانداردهای بالا و سخت‌گیرانه باعث می‌شود خسته و فرسوده شوید، استرس بگیرید یا حتی افسرده و عصبانی شوید؟
  • سخت‌گیری‌هایتان باعث می‌شود نتوانید کاری به کسی بسپارید یا نتوانید کارتان را سروقت به اتمام برسانید؟
  • اگر پاسخ شما به یکی از این سوالات هم مثبت است احتمالا مشکل کمال‌طلبی دارید.

برای آشنایی بیشتر با کمال طلبی و ویژگی‌های آن این پادکست را گوش کنید. ما راهکارهای گام به گام مقابله با کمال طلبی را در این پادکست مطرح کرده‌ایم.

 

کمال طلبی چه تأثیری در زندگی شما داشته؟ آیا توانسته‌اید با آن مقابله کنید؟

تجربیات خودتان از کمال طلبی و تأثیر آن در زندگی‌تان را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۳ دیدگاه
  1. علی رضا خردمند

    مرسی از پادکست خوبتون
    ولی نکاتی به صورت کلی بیان شد که شاید نتونه ریشه و بیس کمال طلبی منفی که خیلی هم خطرناکه رو بیان کنه؟
    برای نمونه؛ خیلی از کمال طلبی های منفی، ممکن است ۱-به خاطر مقایسه فردتوسط دیگران باشد، ۲-یا ناشی از روان نژندی(عصیبیت) باشد، ۳-یا ناشی از عدم توجه مدرسه و جامعه به استعدادهای واقعی انسانها باشد و در نتیجه تلاش فرد برای اینکه به همه ثابت کند که بهترین است و ۴-…..
    برای من که جالب است که خیلی از مردم به قسمت هایی از کمال طلبی منفی دچار شده اند و واقعا در حال رنج کشیدن هستند.خوب، این رنج رو به خونواده یا جامعه هم منتقل می کنن و باعث ناراحتی خود و دیگران می شوند.
    مثلا همین موضوع روان نژندی که به عصبیت هم معروف است ؛ واقعیت این است که خیلی از نوجوون ها و جوونهای کشور به روان نژندی توجه طلبی و بعضا مهرطلبی دچار شده اند که خیلی به خودشان و دیگران آسیب می رسانند….
    حالا موضوع اینجاست که روان شناسی چه قدر می تواند به درمان مهرطلبی و کمال طلبی منفی کمک کند.
    لطفا اگر وقت دارین از این موضوع کاملا فراموش شده در کشور ما هم پادکست تهیه کنید.

    ممنونم از همه بچه های خوب دیجیکالامگ؛ که اعتماد منو به دیجیکالا صد ها برابر کرده اند…

  2. الیاس اسماعیلی

    سلام
    ممنون از پادکستتون:)
    میشه چند کتاب هم در زمینه مواجه با کمال طلبی معرفی کنین؟

  3. علی

    سلام خانم علی نژاد بابت این پادمست بسیار عالی از شما ممنونم
    بنده خودم یکی از افرادی هستم که به شدت با این موضوع درگیرم . خیلی دلایل مختلفی هم دار ه . ولی به نظرم اوم که یه سری از موارد گفته نشد که خودشون زمینه ساز به وجود اومدن این بحران میشه تو اون فر د .

    بنده وقتی سال ۹۱ وارد دانشگاه شدم و تو رشته مهندسی کامپیوتر شروع به تحصیل کردم بعد از یه مدتی که با بچه ها و کاراشون که انجام میدادن اشنا شدم متوجه شدم که اینا از چندین سال قبل تو این حوزه ها مشغول به فعالیت بودن و الان تو بهترین شرکت های ایرانی مشغول به کار هستن با حقوق های خیلی عالی . ذات این موضوع باعث میشه کسایی مثل من که همیشه احساس کنن که تو خیلی دیر شروع کردی و بعدش تقصیر می افته گردن دیگران که راهنمایی نکردن یا اینکه خودمو بلد نبودیم باید اصلا از کجا شروع کنیم . این مثال به نظرم یکی از عواملی هست که برای من یه دغدغه اصلی شده . بنده شاید الان ۵ سال به شدت دارم تو این حوزه فعالیت می کنم و به جرات می تونم بگم که تو هفته ۹۰ ساعت با مطالب و موضوعات رشته خودمون درگیر هستیم که بتونیم به بهترین ها برسیم . این به نظرم تلفیقی از جفت موضوعاتی هست که شما بیان کردین . یعنی هم کمال طلبی هم کمال گرایی .

    در ادامه راه حل هایی که گفتید شما سعی می کنم علاوه بر جایزه دادن به خودم خیلی از کارایی دیگه ایی رو انجام بدم تا بتونم یه جورایی با این معضل کنار بیام و افرادی رو دور خودم جمع کنم که بتونم دانش خودم رو با اونا به اشتراک بزارم هر چند کم ولی مفید و حاضرم از تایم استراحت خودم بزنم که باز بتونم بیشتر یاد بگیریم و بیشتر با بقیه در تعامل باشم ولی یه نکته مثبت داره این کمال طلبی و اونم این که ادم همیشه حس می کنه بی سواده و نیاز داره بیشتر و بیشتر یا بگیره و تجربه کنه . البته به قول شما اگه خارج ازیه سری استاندارد ها باشه یه بار سنگینی میشه بر دوش اون فرد که شاید از سلامت جسمی و روحی اون فرد هم به شدت کم بشه و تو روابطش به شدت تاثیر بزاره ولی متاسفانه نه کسی این استاندارد هارو برای رشته های مختلف می دونه و نه اونایی که می دونن حاضرن وقت بزارن باهات صحبت کنن . این قدر که الان بیشتر افراد درگیر شغل ها و افکار خودشون هستن به سختی میشه این موضوع رو درک کرد .

    ببخشید اهگ یه مقدار طولانی شد ولی پادکست رو که گوش کردم از تک تک ثانیه هاش لذت بردم چون معمولا همه اشاره به این دارن که تو خیلی سخت میگیری ولی راه حل های خیلی مزخرفی ارایه میدن از این جهت که شاید اون راه حل ها فقط واسه خودشون صدف کنه …
    می خواستن یه راه ارتباطی با شما داشته باشم بتونم تو این زمینه بیشتر باهاتون صحبت کنم و مشورت بگیرم .

    با تشکر فراوان
    علی ورزشی

  4. Hamid Reza

    سلام خسته نباشید اگه امکانش هست راجع به اختلال های وسواسی جبری و افکار وسواسی هم مطلب بزارید خیلی ممنونم

  5. Hamid Reza

    سلام واقعا از شما بابت این پادکست ممنونم من خودم از قبل میدونستم که چه قدر کمال طلبم اما راه هایی که شما گفتید رو نمیدونستم و انقد سرم شلوغ هس که واقعا نمیرسیدم در موردش کتابی مطالعه کنم و همین یه ربع صحبت شما فکر کنم خودش نتیجه چنین کتاب هست امیدوارم پادکست های روانشناسی دیجیکالا اف ام بیشتر بشه و حداقل هفته ای یه پادکست رو بتونیم بشنویم حتی اگه یه همچین محتوایی بیشتر تولید کنید من حاضرم از دیجیکالا بخرم چون میتونم هر جا هستم بهش گوش کنم و مث کتاب نیست

  6. روح الله

    سلام
    ممنون
    مفید و خوب بود
    فقط از نظر من کمی موسقی متن زیاد بود.ببخشید
    پیروز و سربلند باشید

  7. K2

    مرسی خوب بود . من هم احساس میکنم که به شدت کمال طلبم . یعنی واقعا گاهی خیلی آزارم میده . نه میتونم خرید کنم نه میتونم تصمیم بگیرم ، خلاصه یه وضعیه.. .

    1. این دقیقا قدم اول همین شناخت کمال طلبیه.
      وقت قدم دومه!

  8. حامد

    با تشکر و خسته نباشید.
    اگر امکانش هست یه پادکست هم در مورد مدیریت زمان و مدیریت کارها بگذارید.
    همیشه سربلند باشید.

    1. پیشنهاد خیلی خوبیه. تو هفته‌های آینده در موردش صحبت می‌کنیم. ممنون از نظرتون.

    2. علی

      پیشنهاد خوبیه، من هم می خوام بیشتر بدونم.

  9. علی

    سلام .بسیار عالی و مفید بود.تمام خصوصیاتی که گفته بودین یک شخص کمال طلب ممکنه داشته باشه ، کاملا در من صدق می کرد.
    حالا می فهمم چرا اینقدر از نظر ذهنی سختی می کشم و به همه چی گیر اضافی می دم که باید به بهترین نحو انجام بشه ، هرچند ممکنه از حد توانایی های خودم فراتر باشه
    امیدوارم بتونم واصه خودم عملی کنم، به نظر کار صختی میاد اما صعی خودمو میکنم.
    با قلت املایی شروع کردم،ببینیم چی اتفاقی می افته ،
    اتفاقا سر کار خودمم هم به عمد یک نامه با غلط املایی نوشتم ، امیدوارم اخراج نشم LOL
    امشب هم سعی میکنم ۲ ساعت زمان ورزش خودمو که خیلی وقتمو می گرفت برسونم به ۴۵ دقیقه
    ممنون از راهنمایی تون
    در مورد اعتیاد به بازی های آنلاین که متاسفنه بسیار فراگیر هم هست راهنمایی هایی داشته باشین ممنون میشیم.

    1. سلام.
      خوشحالم که این پادکست تونسته بهتون کمک کنه.
      اشاره‌ی جالبی کردین. گاهی ما از اشتباه کردن زیادی می‌ترسیم. حتی از اشتباهات کوچیک مثل یک غلط املایی تو نامه. ولی با تجربه‌ی این جور چیزا میفهمیم که اشتباه کردن عجیب و غریب نیست. یه بخشیه از زندگی.
      یادمون باشه، شکست خوردن و موفق شدن، اشتباه کردن، تجربه‌های شاد و غمگین همه‌شون با هم مفهوم زندگی هستن.
      از پیشنهادتون برای پادکست‌های بعدیم ممنون. حتما.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه