پای صحبت مهسا طاهران؛ از همکاری با آژانس فضایی اروپا و ناسا، تا عشق به نجاری

۲۲ خرداد ۱۴۰۲
نویسنده مهسا طاهران، آیدا میرعلائی، میثم نوایی
گوینده مهسا طاهران، آیدا میرعلائی، میثم نوایی
زمان 43:19
حجم فایل 40 مگابایت

شاید کمتر شاخه‌ای از علم توانسته باشد به‌اندازه‌ی مهندسی هوافضا بر زندگی انسان تاثیر گذاشته باشد. تصور این‌که بسیاری از پیشرفت‌های تکنولوژی فراگیر مانند ماشین حساب‌های دستی قابل برنامه‌نویسی یا حتی ظروف تفلون، در آغاز طی پروژه‌ها و ماموریت‌های فضایی توسعه یافتند، دور از ذهن به نظر می‌رسد اما حقیقت دارد. مهندسان هوافضا نه‌تنها در تلاشند تا به ما کمک کنند مرزهای جهانمان را بهتر بشناسیم، بلکه حجم وسیعی از فعالیت‌های‌شان در جهت بهبود زندگی ما، این‌جا روی سیاره زمین است!

در این قسمت از گفت‌وگوهای دیجی‌کالا FM، میزبان مهندس مهسا طاهران هستیم. دانشمند جوان صنعت هوافضا که دانش‌آموخته مهندسی هوافضا از دانشگاه صنعتی شریف در مقطع لیسانس است و دو مدرک کارشناسی ارشد در رشته‌های مهندسی فضایی از دانشگاه UPM اسپانیا و مدیریت پروژه و تکنولوژی فضایی از دانشگاه فضایی بین‌المللی فرانسه دارد. او در دوره فعالیت کاری خود در خارج از ایران پروژه‌های موفقی را در ناسا و آژانس فضایی اروپا به انجام رسانده است و اکنون در پژوهشکده سامانه‌های ماهواره‌ای ایران مشغول به کار است.

مقالات بسیاری از او در کنفرانس‌ها و ژورنال‌های معتبر این رشته چاپ شده است و ترجمه‌ی چندین کتاب را در کارنامه کاری خود دارد. او همچنین در حوزه جامعه‌شناسی و علوم اجتماعی  به‌طور جدی فعالیت دارد و یکی از ترجمه‌های اخیرش در این حوزه، برنده جایزه ملی کتاب دانشجویی سال شده است.

در این گفت‌وگو با مهسا طاهران گپی صمیمانه درباره تجربیاتش در کار و مدیریت داشتیم و همچنین صحبت‌های جالبش را در مورد سبک زندگی‌اش شنیدیم.

با ما همراه باشید.

 

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۷ دیدگاه
  1. نیما

    سلام، لطفا این نوع پادکست ها رو هی بیشتر و بیشتر کنید 🙂 مخصوصا مصاحبه رو واقعا عالی هست 🙂 و کلا پادکست های دانشتون با افرادی همانند نسترن نیک پرتو یا مهسا طاهریان

  2. Parham

    این واقعا ناامید کننده است که دیجی کالا با این رسالت نوآورانش چرا نظر قبلی منو که در کمال ادب یک انتقاد ساده کرده بودم رو تایید نمی کنه و سانسور میکنه ، واقعا ناامیید کننده است !!!
    حداقل می توانید متن را اصلاح بفرمایید اگر تایید نمی کنین یا تایید کنین و بفرمایین و بنده و انتقادم رو جواب بفرمایید.
    فرمودید تفلون و ماشین حساب دستی برای برنامه های فضایی ابداع شدن ، لطفا این ادعای اشتباه رو ثابت کنین !!!
    شما در متن بالا فرموده اید :
    ” شاید کمتر شاخه‌ای از علم توانسته باشد به‌اندازه‌ی مهندسی هوافضا بر زندگی انسان تاثیر گذاشته باشد. ” این حرف رو ثابت کنین و نشون بدین این تاثیرات واقعا توسط مهندسین هوا و فضا بوده ؟؟؟
    یا اصلاح بفرمایید یا تایید کنین و بنده رو روشن بفرمایید .
    من واقعا نمی دونم این سیاست دیجی کالاست که مطلب غیر موثق میزنه و گزینشی تایید میکنه نظرات رو ؟؟؟ فکر میکنم باید اینو از مقامات دیجی کالا بپرسم اگر از اینجا نتیجه نگرفتم .
    روز خوش.

    1. سلام دوست عزیز
      قبل از هرچیز از توجه شما و اهمیتی که به صحت مطالب می‌دهید ممنونیم. خوشحالیم که دوباره کامنت را ارسال کردید و ما می‌توانیم در اینجا پاسخ سوالتان را بدهیم. با این توضیح که کامنت قبلی شما حاوی توهین به مدرک تحصیلی و سابقه کار نویسنده بود و از سویی طبق قوانین ما به خودمان این اجازه را نمی‌دهیم که کامنت کاربران را با تغییرات منتشر کنیم.
      اما پاسخ سوالاتتان:
      در ابتدا باید بگویم که در جمله ابتدایی متن آمده است “کمتر شاخه ای از علم”، بدین معنی که شاخه علمی هوافضا یکی از علوم تاثیرگذار است و نه تنها شاخه ی تاثیرگذار علم.
      منبع این جمله و جمله ی بعد که در رابطه با ماشین حسابهای دستی و ظروف تفلون هست را می توانید در این مقاله ملاحظه بفرمایید.
      https://www.petersons.com/graduate-schools/why-study-aerospace-engineering.aspx#/sweeps-modal

      همچنین به طور خاص در رابطه با دو مورد اشاره شده در متن:
      تفلون:
      Marc Grégoire از تفلون ، برای آزمایشاتش در آژانس تحقیقاتی هوافضای فرانسوی ONERA، برای جداسازی فیبرهای شیشه ای استفاده می کرد. سپس این فکر به ذهنش رسید که اگر به لایه آلومینیومی کف ماهیتابه تفلون بچسباند می تواند قابلمه نچسب بسازد. این موضوع را می توانید در تاریخچه تفال هم جستجو بفرمایید و یا اسم Marc Grégoire را جستجو کنید. امیدوارم این سایت http://byyourside.tefal.com/news/know-invented-non-stick-pan_1335 بتواند توضیحی که در جستجوی آن هستید را برایتان فراهم کند.
      ماشین حساب:
      در ارتباط با استفاده از ماشین حسابهای دستی، از اولین کاربردهای ماشین حساب قابل برنامه نویسی برای ماموریت سفینه فضایی Soviet (for Soyuz TM-7 flight) به عنوان پشتیبان برای بورد کامپیوتری بود. دقیق تر این بود که لفظ “قابل برنامه نویسی” در ادامه ی جمله مربوط به ماشین حساب ذکر میشد تا سبب سو برداشت نشود. این مورد در متن هم اکنون لحاظ می شود، متشکر از دقت نظر شما.

      1. Parham

        خوب بزارین منطقی باشیم دوست عزیز !
        شما اسم ۱۰ تا از شاخه‌ های علمی را نام ببرید که بزرگترین تاثیر را در زندگی بشر داشته اند و اینکه علت حضورشون در این لیست بخاطر چه تاثیری بوده ؟؟؟
        قطعا مهندسی هوا و فضا جز این لیست نیست !!!
        با وجود “ریاضیات” ، “فیزیک” ، “شیمی” ، “فلسفه” ، “ادبیات و موسیقی و بطور کلی هنر” ،”مدیریت” ، “کامپیوتر” ، “روانشناسی” ، “اقتصاد” و در بین مهندسی ها “مکانیک” یا “برق” و…
        بنظرتون بهتری نیست انگلیسی بودن یک متن رو دلیل بر معتبر بودنش نزاریم و از خودمون سوال کنیم که آیا این حرف درسته یا نه ؟
        جالبه که در همین متنی که شما بهش استناد میکنین گفته شده ماشین حساب ها دستی هم برای این کارها گسترش پیدا کردن درحالی که خودتون در تحقیقی که انجام دادین متوجه شدین ماشین حساب های دستی قبل از این حرف ها اختراع شده بوده و اون یک چیز دیگه است و صرفا یک توسعه بوده .
        در مورد تفلون هم می تونین بیشتر جستجو کنین و خواهید دید کشف ماده اصلی تفلون در سال ۱۹۳۸ بوده و بصورت اتفاقی بوده و …
        که البته تحقیقات اخیر مضر بودن این ماده رو نشون میده برای انسان و همچین چیز چشمگیری نیست برای استناد به تاثیر شگرف در زندگی بشری…
        در نهایت با سپاس از شما ، اگر فکر میکنین لحن و محتوای کلام من شان و جایگاه شامخ علمی شما و یا سایر دوستان عزیز لایک کننده را خدشه دار کرده من همینجا از شما عذرخواهی میکنم.

      2. دوست عزیز
        در مورد لزوم استناد به وبسایتهای معتبر با شما هم عقیده ایم، سایتی که به آن استناد شد بیش از پنجاه سال در زمینه تولید محتوای علمی و مقالات دانش عمومی فعالیت موفق و تایید شده ای دارد.
        در رابطه با تفلون، جایی در متن گفته نشده است که ماده ی تفلون در راستای تحقیقات هوافضا اختراع شده است، بلکه اشاره ما به ظرف تفلون بود.
        موفق باشید

  3. حنانه فدائی

    این پادکست عالی بود، خیلی خوشحالم که یک هموطن ما توانسته در دنیا بدرخشد. از گوینده های خوب هم سپاسگذارم که سوالات بسیار مناسب و کاملی پرسیدند.

  4. امیر

    جملات آخر که جنبه ی نشون دادن مسیر داشت جالب بود. حقیقتا نیازی نیست همه همچنین سطوحیرو در زندگی طی کنن و یا نیاز ببینن حتما باید همچین مسیرهاییرو طی کنن تا حس موفقیت بهشون دست بده. همینکه تو راهی که علاقه داری بتونی استعدادتو بکار بگیری یعنی موفقیت. و درورای همه ی اینها تنها میمونه جامعه ی که نیاز به افراد روشن فکر منطقی داره

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه