آیا دیافراگم متغیر گلکسی S9 دوربین موبایل را متحول کرده است؟

۲۲ خرداد ۱۴۰۲

سامسونگ امسال در مورد دوربین عکاسی گلکسی اس ۹ و گلکسی اس ۹ پلاس سر و صدای زیادی به راه انداخت. بنا بر ادعای سامسونگ این گوشی‌ها تصور جدیدی از دوربین موبایل ارائه کرده‌اند. به احتمال زیاد بخش زیادی از این تصور جدید باید به دیافراگم متغیر دوربین گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس مربوط شود. در ویدیوکست این هفته قصد داریم با هم نگاهی کوتاه به تاریخچه استفاده از دیافراگم متغیر در دوربین گوشی موبایل بیندازیم و لزوم استفاده از آن را بررسی کنیم. علاوه بر این عکس‌هایی را با استفاده از هر دو دیافراگم دوربین گلکسی اس ۹ ثبت کرده‌ایم تا با مقایسه کردن آن‌ها در عمل تفاوت میان آن‌ها را ببینیم.

جالب است بدانید سامسونگ در زمینه‌ی استفاده از دیافراگم متغیر در دوربین موبایل پیشگام نیست. البته بر خلاف چیزی که تصور می‌شود، نوکیا هم پیشگام استفاده از این قابلیت نبوده. ظاهرا پیش از این که نوکیا در گوشی N86 از این قابلیت استفاده کند، موتورولا در یکی از گوشی‌های خود به نام Motozine ZN5 دیافراگم متغیر را به کار برده بوده است. با تمام این اوصاف نه موتورولا و نه نوکیا موفق نشدند با این قابلیت به موفقیت خاصی دست پیدا کنند. ولی شاید این بار سامسونگ بتواند دیافراگم متغیر را به یکی از ویژگی‌های استاندارد دوربین گوشی موبایل تبدیل کند.

حقیقت این است که با توجه به ضعف مشخص دوربین گوشی‌های موبایل در زمینه‌ی عکاسی در نور کم، تا همین یکی دو سال پیش تمام تلاش تولیدکنندگان موبایل به بازتر کردن دریچه‌ی دیافراگم و جذب نور بیشتر معطوف بود. به همین دلیل اساسا استفاده از دیافراگم‌های بسته‌تر منطقی به نظر نمی‌رسید. ولی حالا که میزان گشودگی دریچه‌ی دیافراگم دوربین گوشی‌ها به مقادیر بزرگی مانند f/1.5 رسیده و گوشی‌های موبایل با استفاده از سنسورهای حساس‌تر و تکنیک‌های هوش مصنوعی در زمینه‌ی عکاسی در نور کم عملکرد بسیار بهتری پیدا کرده‌اند، شاید زمان مناسب برای استفاده از دیافراگم متغیر فرا رسیده باشد.

بیشتر بخوانید: مقایسه دوربین گلکسی S9 پلاس و گلکسی نوت ۸ در دیجی‌کالا مگ

نکته‌ی مهم این است که شاید دیافراگم بسیار بازی مانند f/1.5 به عکاسی در نور کم کمک کند، ولی احتمالا این دستاورد به قیمت کاهش شارپنس و کیفیت کلی تصاویر در نور روز تمام خواهد شد. دقیقا همین موضوع است که استفاده از دیافراگم متغیر در دوربین گلکسی اس ۹ را توجیه می‌کند. با این حال با توجه به اندازه‌ی کوچک دوربین این گوشی در مقایسه با دوربین‌های DSLR، ممکن است تاثیر تغییر دیافراگم از f/1.5 به f/2.4 در آن، به قدر انتظار محسوس نباشد.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۶ دیدگاه
  1. Avatar Mohammadtaha

    عکس آخر f 1.5 در شب ، اگه مقدار نوردهی دوربین رو کم کنیم بنظرتون عکس بهتر نمیشه؟
    من در شب وقتی از یک قسمت که منبع نور هست عکس میگیرم نوردهی رو پایین میارم
    و نویز در تصویر کمتر میشه.

  2. Avatar علیرضا

    ده بار ۱.۵ و ۲.۴ رو اشتباه گفت آدم گیج میشه منظورش درباره کدوم بوده ????

  3. Avatar احسان

    سلام
    خسته نباشید ویدیو کست جالبی بود واقعا مخصوصا تنظیم دیافراگم ۲.۴ به صورت دستی در شب. اگه یه کم در مورد قابلیت سوپر اسلوموشن گالکسی اس ۹ هم توضیح بدید ممنون میشم اینکه فریم بر ثانیه رو بالا بردن اما به نظر من کیفیت رو فدا کردند.
    ممنون

  4. Avatar صادق شیرازی

    سلام و خسته نباشید
    ویدئوی خوبی بود و اطلاعات خوبی در مورد دوربین S9 بدست آوردم. فقط به نظرم در عکسی که مربوط به شب بود ، مقایسه درستی انجام نشده بود. چرا که اینطور که به نظر میرسید در عکسی که با f1.5 انداخته شده زمان نوردهی هم بیشتر بوده یا شاید حساسیت سنسور هم بیشتر شده یا حتی این دو پارامتر با عکس f2.4 یکسان بوده. در صورتی که میبایست در عکس با f1.5 ، حساسیت یا زمان عکاسی یک استاپ کمتر میشد تا میزان روشنایی دو عکس یکسان میشد. البته همانطور که گفتید بقیه پارامترها اتوماتیک بوده اند و حداقل این نتیجه مشخص است که برنامه دوربین در این شرایط (شب) سرعت شاتر و حساسیت مناسبی را انتخاب نکرده. امیدوارم توانسته باشم منظورم را برسانم.

    دو نکته هم در مورد خود فیلم بگم. اول اینکه به نظرم صندلی آقای چینه‌کش اصلا مناسب نبود و با هر حرکت دست ایشان، کل بدنشان هم حرکت میکرد و به نظرم تاثیر منفی هم در توجه خود ایشان و هم در توجه بیننده داشت.
    مورد دوم هم اینکه هر چند موضوع تخصصی بود اما میشد از لغات انگلیسی کمتر استفاده کرد. البته میدانم که کار خیلی سختی است و حتما باید به این موضوع دقت زیادی داشت تا بتوان در زمان صحبت کردن از لغات فارسی استفاده کرد. اما به شخصه در استفاده از لغات فارسی توجه زیادی دارم.

    در هر صورت خیلی ممنون.

  5. Avatar حمیدرضا

    سلام.
    خسته نباشید آقای چینه کش عزیز بابت زحماتت.
    خیلی پادکست خوبی بود.
    اما چیزی که کاش بهتر بود حتما توی این حالت تست میکردید حالت ثابت ISO و سرعت شاتر میبود.
    برای مثال روی یک ISO و یک سرعت شاتر ثابت تفاوت F/1.5 و F/2.4 چقدر میتونه باشه؟!
    اینجوری دقیقا تاثیر دیافراگم متغیر نمایان میشه و میشه به وضوح تفاوت رو حس کرد.
    حتی میشد یک نمونه عکس RAW هم گرفت تا بدون تغییرات نرم افزاری هم
    تفاوت رو سنجید.

    1. سلام . مرسی که با این دقت ویدیوکست رو دیدید. بله، حق با شماست. البته با توجه به این که بخش عمده کاربرها از حالت خودکار موقع عکاسی با موبایل استفاده می‌کنن در اینجا ما بیشتر قصدمون این بود که تاثیر رو در فاکتورهایی مثل شارپنس و کیفیت کلی تصویر بررسی کنیم تا ببینیم بود و نبود دیافراگم متغیر واقعا در این فاکتورها تاثیری داره یا نه. تلاش می‌کنیم در ویدیوکست‌های آینده به موارد دیگری که گفتید هم بپردازیم.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه