اسکن امواج مغزی به جای استفاده از کلمه‌ی عبور

۱۸ بهمن ۱۳۹۴ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

محققان کلاه جدیدی طراحی کرده‌اند که امواج مغزی انسان را اسکن و هویت او را شناسایی می‌کند.

امروزه دستگاه‌های تکنولوژیک و حریم‌هایی که آن‌ها ایجاد می‌کنند، با کلمه‌های عبوری تعریف می‌شود که شامل عدد و حرف هستند. رمزهای این‌چنینی را اصطلاحا Alphaneumetric می‌نامند که ترکیبی از دو کلمه‌ی alphabet و number است. اما این رمزها به‌راحتی قابل هک شدن هستند و دسترسی افراد غریبه به حریم‌ها و گجت‌های هوشمندی که با این رمزها کدگذاری شده‌اند، خیلی مشکل نیست. مخصوصا حالا که حوزه‌ی اینترنت اشیا (IoT) هم رو به گسترش است و حریم امنیتی کاربرها بیش‌تر در معرض تهدید هک شدن است.

در تمهیدات جدید برای شناسایی دقیق کاربر و به حداقل رساندن امکان هک شدن یا لو رفتن رمز عبور، تکنولوژی‌هایی مطرح می‌شود که ساختار منحصربه‌فرد ارگان‌های فیزیکی هر کاربر را ثبت و از طریق آن‌ها هویت وی را شناسایی می‌کنند. مدتی هست که تکنولوژی حسگر اثر انگشت در دستگاه‌های هوشمند رواج پیدا کرده و چندی پیش هم در خبرها مطرح شد که سامسونگ می‌خواهد ساعت هوشمندی بسازد که ساختار رگ‌های کاربرش را اسکن و ثبت می‌کند.

محققانی که در حال کار روی این پروژه هستند، اعلام کرده‌اند که تا این لحظه موفق به هک کردن سیستم مذکور نشده‌اند و این نشان می‌دهد که گجت مذکور از امنیت بالایی هم برخوردار است.

دانشمندان و محققان دانشگاه بینگهامپتون (Binghamton) در حال کار روی ایده‌ای هستند که قابل هک شدن نباشد. این شیوه از طریق اسکن مغز کاربر عمل می‌کند. کاربر یک کلاه EEG روی سرش می‌گذارد و این گجت هوشمند با اسکن مغز وی می‌فهمد که آیا واقعا همان فردی که ادعا می‌کند، هست یا خیر؛ به این ترتیب که این کلاه ۵۰۰ عکس را با سرعت ۲ فریم در ثانیه به کاربر نشان می‌دهد. عکس‌العمل وی ضمن مشاهده‌ی این عکس‌ها هویت او را برای گجت مشخص می‌کند.

سیستم مذکور مورد آزمایش قرار گرفت و ۳۰ نفر با این کلاه تست شدند تا تنها کاربر اصلی شناسایی شود. سیستم هوشمند دون کوچک‌ترین خطا کاربر اصلی را پیدا کرد. البته در صورتی که این سیستم روی شبکه‌های آنلاین اجرا شود، تعدا کاربرانی که باید تست شوند، بسیار بیش‌تر خواهد بود. باید دید در آن وقت عملکرد گجت چه‌طور است.

محققانی که در حال کار روی این پروژه هستند، اعلام کرده‌اند که تا این لحظه موفق به هک کردن سیستم مذکور نشده‌اند و این نشان می‌دهد که گجت مذکور از امنیت بالایی هم برخوردار است.

فعلا گمان می‌رود که باید تا تولید و عرضه‌ی عمومی این محصول مدتی صبر کنیم، چون آن‌چه که در عکس دیده می‌شود، زیاد راحت، زیبا و کاربردی نیست.

 ‌‌‌‌brainprint-system

منبع: Ubergizmo

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه