۷ وسیله‌ی ضروری که در سفرهای طبیعت‌گردی باید همراه داشته باشید

۱۶ اسفند ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۰ دقیقه
وسایل ضروری طبیعت‌گردی

سفرهای دسته‌جمعی و خانوادگی یکی از بهترین‌ کارها و راهی بسیار خوب برای گذران وقت با خانواده و دوستان است. اما بدون داشتن وسایل ضروری برای طبیعت‌گردی به احتمال زیاد خاطره‌ی دلچسبی از سفر برای شما و عزیزان‌تان بر جا نخواهد ماند.به همین دلیل در این مطلب ۷ وسیله‌ی ضروری که در تمام سفرهای طبیعت‌گردی باید همراه داشته باشید را به شما معرفی می‌کنیم.‌

۱. ‌چادر

چادر یکی از وسایل ضروری طبیعت‌گردی

قطعا چادر یکی از وسایل ضروری برای طبیعت‌گردی است. چادر در سفر به مناطق غیر مسکونی بهترین سرپناهی است که می‌توانید داشته باشید. چادرها به دو نوع کلی تقسیم می‌شوند.

مشاهده و خرید انواع چادر

نوع اول چادرهایی هستند که برای بر پا کردن آن‌ها نیاز است ابتدا چادر را روی زمین پهن کرده و سپس ستون‌های آن‌ را که غالبا از جنس آلومینیوم یا فایبرگلاس هستند رد کنید. شاید در نگاه اول این کار سخت به نظر بیاید ولی بعد از چند بار تکرار شما هم بدون شک در این کار حرفه‌ای خواهید شد.

این‌ چادرها زمان قرار گرفتن در کیف مخصوص ظاهری شبیه یک ساک مکعب مستطیل پیدا می‌کنند. به همین دلیل می‌توان به سادگی آن‌ها را داخل صندوق خودرو یا کنار کوله‌پشتی جای داد.

نوع دوم چادرهایی هستند که در حالت بسته به یک دایره شباهت دارند. برای نصب این نوع چادرها کافی است آن‌ها را از داخل کاورشان بیرون بیاورید. این چادرها در حالت باز به دلیل ساختار فنری مانند ستون‌هایشان به سرعت بر پا می‌شوند. البته این چادرها با این که برپا کردن ساده‌ای دارند ولی جمع کردن آن‌ها کار چندان ساده‌ای نیست و کمی دردسر دارد.

همچنین این چادرها را در حالت بسته به دلیل شکل دایره‌ای که دارند نمی‌توان به کوله‌پشتی متصل کرد و داخل خودرو هم فضای نامناسبی را اشغال می‌کنند.

نوع دیگری از چادر هم وجود دارد که باز و بسته کردن آن‌ها به صورت مکانیکی است. البته این چادرها قیمت بسیار بالاتری هم دارند.

یکی از نکاتی که باید در زمان خرید چادر به آن دقت کرد، ابعاد است که بر اساس آن می‌توان محاسبه کرد چند نفر می‌توانند در چادر بخوابند. اشاره به تعداد نفرات در نام در بعضی چادرها، به تعداد افرادی که می‌توانند در داخل آن بنشینند ربط دارد و شما باید تعداد نفراتی که می‌توانند در داخل آن بخوابند را در نظر بگیرید.

۲. کیسه خواب

کیسه خواب از وسایل ضروری طبیعت‌گردی

کیسه خواب یکی دیگر از وسایل ضروری طبیعت‌گردی است. کیسه خواب تا حدودی می‌تواند نقش تخت‌خواب گرم و راحت شما را در زمان سفر ایفا کند.

مشاهده و خرید انواع کیسه خواب

به یاد داشته باشید که داشتن یک کیسه خواب عادی فضای بسیار کمتری از لحاف و تشک در خودروی شما اشغال می‌کند و همراه داشتن آن در زمان سفر بسیار منطقی‌تر است.

کیسه خواب‌ها بر اساس عایقی که دارند به دو دسته الیاف و پر تقسیم می‌شوند. به صورت کلی کیسه خواب پر از الیاف گرم‌تر است. ولی این نوع معمولا قیمت بالاتری دارد و نیازمند نگهداری بیشتری است.

یکی از نکاتی که باید در زمان خرید کیسه خواب به آن توجه داشت، دمای مناسب برای استفاده (Comfort) است. برای مثال کیسه خوابی که دمای مناسب برای استفاده از آن منفی ۱۰ درجه سانتی‌گراد باشد برای استفاده در فصل بهار و تابستان گزینه‌ی مناسبی نخواهد بود.

فارغ از ساختار کیسه خواب، همان‌طور که گفته شد، در هوای خنک وجود یک زیرانداز، حتی یک زیرانداز ساده‌ی فومی، می‌تواند به شما برای بهتر خوابیدن در داخل کیسه خواب کمک کند.

پس به خاطر داشته باشید اگر نیازی به یک کیسه خواب حرفه‌ای نداشتید، می‌توانید با خرید یک کیسه خواب معمولی و یک زیرانداز، خواب‌ راحت‌تری برای خود ایجاد کنید.‌

۳. فلاسک

فلاسک از وسایل ضروری طبیعت‌گردی

بر خلاف چیزی که ممکن است خیلی از ما تصور کنیم، فلاسک تنها برای حفظ گرما طراحی نشده است. تقریبا تمام فلاسک‌‍‌ها علاوه بر حفظ دمای نوشیدنی‌های گرم، می‌توانند دمای نوشیدنی‌های سرد را هم حفظ کنند. بنابراین قرار دادن فلاسک در فهرست وسایل ضروری برای طبیعت‌گردی کار عاقلانه‌ای به نظر می‌رسد.

فلاسک‌‌ها بر اساس عایقی که دارند، به دو نوع عایق شیشه‌ای و عایق استیل تقسیم می‌شوند.

مشاهده و خرید انواع فلاسک و قمقمه

معمولا فلاسک‌هایی که عایق شیشه‌ای دارند از قابلیت حفظ دمای بالاتری برخوردار هستند ولی همواره استثناهایی هم وجود دارد. البته هنگام حمل فلاسک‌هایی که عایق‌ شیشه‌ای دارند باید احتیاط کنید. به همین دلیل این نوع فلاسک برای سفر گزینه مطلوبی نیست.

فلاسک‌های با عایق استیل که معمولا بدنه‌ی آن‌ها هم از جنس استیل است، با توجه به ساختار ضد زنگ و البته محکم و مقاوم، گزینه بسیار بهتری برای استفاده در زمان سفر خواهند بود.‌

۴. چراغ قوه

چراغ قوه

شاید اهمیت چراغ قوه را دست کم بگیرید ولی شک نکنید که یکی از وسایل ضروری برای طبیعت‌گردی همین ابزار به ظاهر ساده است. شاید در محیط‌های خارج شهری چراغ قوه‌ها هنگام شب تنها منبع نور شما باشند.

مشاهده و خرید انواع چراغ قوه

در زمان سفر با خودرو، بدون شک نور چراغ خودروی شما بیشتر از اکثر چراغ قوه‌ها خواهد بود ولی روشن گذاشتن چراغ خودرو برای زمان طولانی راه حل مناسبی برای گذران شب در طبیعت نیست.

در زمان خرید چراغ قوه بهتر است به طراحی و کارکرد آن دقت کنید. برای مثال چراغ قوه‌های دستی و پیشانی برای پیاده‌روی شبانه و انجام کارهای گوناگون در شب انتخاب خوبی هستند، ولی برای روشن کردن داخل چادر گزینه خوبی نخواهند بود.

چراغ‌های فانوسی و آویزی هم برای روشن کردن یک محیط مشخص مانند سفره غذا یا داخل چادر گزینه خوبی خواهند بود، ولی در زمان حرکت کردن کارآمد نیستند.

همچنین بهتر است در زمان همراه داشتن چراغ‌‌ قوه به نوع باتری آن توجه داشته باشید تا در صورت نیاز باتری زاپاس مناسب همراهتان باشد. بد نیست بدانید که برخی چراغ قوه‌ها باتری داخلی دارند و برای شارژ حتما باید به پریز برق شهری وصل شوند.‌

۵. صندلی سفری

صندلی سفری

شاید نشستن روی زمین برای برخی از افراد راحت نباشد. برای این افراد داشتن یک صندلی سفری مناسب الزامی است.

مشاهده و خرید انواع صندلی سفری

تقریبا تمام صندلی‌های سفری ساختار تاشو دارند تا در حالت بسته حجم و فضای کمتری را اشغال کنند. برخی از این صندلی‌ها پشتی هم دارند و به همین دلیل راحت‌تر هستند. البته این نوع صندلی‌ها وزن و حجم بیشتری دارند و جای بیشتری اشغال می‌کنند.

در زمان خرید صندلی بهتر است به ابعاد آن توجه ویژه‌ای داشته باشید تا با یک صندلی بیش از حد کوچک یا خیلی بزرگ مواجه نشوید.‌

۶. اجاق و ظرف سفری

اجاق و ظرف سفری

پخت‌وپز در طبیعت یک مقوله مهم و صد البته دلچسب است. بنابراین اجاق و ظروف مناسب برای سفر را نباید از فهرست وسایل ضروری طبیعت‌گردی جا بیندازید.

مشاهده و خرید انواع اجاق و ظرف سفری

امروزه می‌توان با خرید یک کپسول گاز کوچک و تهیه کردن سرشعله مناسب برای آن، هم از پخت‌وپز در طبیعت لذت برد و هم فضای زیادی را اشغال نکرد. بیشتر سرشعله‌ها دارای یک جعبه و یک کیف مخصوص هم هستند تا بتوان به شکل خوبی از آن‌ها نگهداری کرد.

ظروف سفری هم ابعاد کوچک‌تری نسبت به مشابه‌های خود در خانه شما دارند و برای همین گازهای کوچک سفری ساخته شده‌اند.

تنها نکته مهمی که می‌توان در مورد این ظروف اشاره کرد، جنس آن‌ها و همچنین داشته دسته مناسب است. برخی از این ظروف دارای یک دسته جدا هستند و برخی نیز دارای یک روکش بر روی دسته هستند تا هنگام جابه‌جایی دست شما نسوزد.‌

۷. کوله پشتی، ساک و چمدان

بخش مهمی از سفر برنامه‌ریزی ملزومات و وسایلی است که برای سفر می‌خواهیم همراه داشته باشیم. این برنامه‌ریزی به دو دلیل اهمیت زیادی دارد.

اول این که داشتن چنین برنامه‌ریزی به شما کمک خواهد کرد تا قبل از سفر بتوانید تمامی وسایل ضروری و مورد نیاز خود را تهیه و آماده کنید.

دوم این که آگاهی داشتن از این که شما برای سفر چه تعداد وسایلی را همراه خواهید داشت به شما قدرت بیشتری در انتخاب وسیله‌ای مناسب برای نگهداری از آن‌ها خواهد داد تا در نهایت بتوانید به بهترین شکل مناسب خود را برای سفر مهیا سازید.‌

کوله‌پشتی

برای کسانی که قصد سفری کوتاه مدت با وسایل و تجهیزات کمتری دارند، کوله‌پشتی گزینه‌ای مناسب برای نگهداری لوازم سفر خواهد بود.

مشاهده و خرید انواع کوله‌پشتی

کوله پشتی

برای انتخاب کوله‌پشتی باید به چند نکته بسیار مهم توجه داشت.

کوله‌پشتی سفر معمولا باید ظرفیت زیادی داشته باشد. در چنین شرایطی کوله‌پشتی‌های کوهنوردی که معمولا ظرفیتی بالاتر از ۲۵ دارند انتخاب بسیار مناسبی خواهد بود.

مورد دیگری که در انتخاب کوله‌پشتی‌های سفری اهمیت بسیار زیادی دارد نوع بندهایی است که در آن به کار رفته.

بندهای کوله‌پشتی باید دوخت محکم و قابلیت تحمل وزن زیادی را داشته باشند تا در اثر استفاده‌ی طولانی پاره نشوند.

همچنین توجه داشته باشید که کوله‌پشتی مناسب برای سفر باید در برابر نفوذ آب مقاوم باشد. بیشتر کوله‌پشتی‌های کوهنوردی دارای رویه‌ای ضد آب هستند که در زیپی جداگانه در قسمت انتهایی قرار می‌گیرد. این رویه‌ی ضد آب به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید در هر شرایط آب و هوایی از کوله‌پشتی خود استفاده کنید.

ساک

اگر می‌خواهید برای سفر وسایل بیشتری را همراه خود ببرید یا قصد دارید با ماشین سفر کنید، ساک سفری یکی از بهترین گزینه‌هاست.

مشاهده و خرید انواع ساک

ساک

چمدان‌های سفری ظرفیت بیشتری نسبت به ساک‌های سفری دارند اما ممکن است فضای زیادی را در صندوق عقب ماشین اشغال کنند. به همین دلیل اگر شما به استفاده بهینه از فضای صندوق عقب ماشین خود اهمیت می‌دهید می‌توانید ساک سفری مناسبی را برای سفر انتخاب کنید.

یکی از نکات بسیار مهم در انتخاب ساک‌های سفری مقاومت آن در برابر نفوذ آب از رویه و کف است. باید توجه داشته باشید که جنس پارچه‌ی ساک در برابر نفوذ آب مقاوم باشد. بخش زیرین بیشتر ساک‌های سفری از جنس پلی‌اورتان یا نایلون ساخته می‌شود که مانع از نفوذ آب به محفظه‌ی داخلی خواهد شد.

مورد دیگری که در انتخاب ساک اهمیت دارد نوع بند و دسته‌هایی است که در آن به کار رفته. با توجه به این که معمولا در ساک‌های سفری لوازم و وسایل بیشتری قرار می‌گیرد، بندها و دسته‌های آن باید به شکلی بسیار محکم دوخته شده باشد تا پاره نشود. همچنین بهتر است بندهای ساک شما پدهای اسفنجی نرم داشته باشد تا فشار کمتری به دست شما وارد کند.

چمدان

چمدان یکی از پرکاربردترین وسایل برای نگهداری از تجهیزات، پوشاک و لوازم سفر است. چمدان بیشتر برای سفرهای طولانی مدت هوایی و زمینی انتخاب می‌شود. معمولا حجم وسایل مورد نیاز در چنین سفرهایی بسیار بیشتر خواهد بود.

مشاهده و خرید انواع چمدان

چمدان

اگر چمدان را برای سفرهای هوایی انتخاب می‌کنید مهم‌ترین نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید وزن آن است. در واقع با توجه به محدودیت‌های بار هر مسافر در سفرهای هوایی، چمدان‌های سبک‌تر کمک بهتری برای شما خواهند بود تا با مشکلاتی نظیر پرداخت هزینه اضافه بار مواجه نشوید.

ظرفیت هر چمدان نسبت به اندازه آن که در سایز‌های بزرگ، متوسط و کوچک ساخته می‌شود، مشخص است. پس باید چمدانی را برای سفر انتخاب کنید که با توجه به تعداد وسایل شما، فضایی کافی داشته باشد.

بیشتر چمدان‌ها دارای سه دسته هستند که ارتفاع یکی از آن‌ها به صورت تلسکوپی تنظیم می‌شود. چنین دسته‌هایی در کنار چرخ‌هایی که کف چمدان قرار دارند، به شما کمک خواهند کرد آن را در پایانه‌های مسافربری نظیر فرودگاه، ایستگاه راه‌آهن و… به شکلی ساده‌تر جابه‌جا کنید.

یکی دیگر از موارد بسیار مهم در انتخاب چمدان نوع مواد به کار رفته در ساخت رویه آن است. پارچه رویه چمدان باید استحکام زیادی در برابر سایش و پوسیدگی داشته باشد. به همین دلیل در ساخت رویه چمدان از موادی نظیر پلی‌استر کوردورا، پلی‌استر ۶۰۰D، پلی‌اتیلن و پلاستیک سخت استفاده می‌شود که باعث استحکام بیشتر چمدان می‌شود.

در کنار تمامی این موارد حفظ امنیت لوازم چمدان شما نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. به همین دلیل تعداد بیشتری از چمدان‌هایی که امروزه تولید می‌شوند دارای قفل‌ رمز‌دار سه رقمی (عمدتا قفل‌های TSA) هستند که به شما کمک خواهند کرد تا با خیالی آسوده از سفر لذت ببرید.

پیشنهادهای ویژه

جعبه‌ی کمک‌های اولیه

طبیعتا جعبه‌ی کمک‌های اولیه در تمام سفرها باید همراه شما باشد، اما در زمان طبیعت‌گردی با توجه به دور بودن از امکانات پزشکی اهمیت آن حیاتی خواهد بود.

مشاهده و خرید انواع جعبه‌ی کمک‌های اولیه

لوازم جانبی کیف، کوله‌پشتی، ساک و چمدان

انواع و اقسام لوازم جانبی ریز و درشت برای علاقه‌مندان به گردشگری و سفر ابداع و تولید شده است که شاید حتی از وجود آن‌ها هم خبر نداشته باشید. برخی وسایل مثل آفتابه‌ی مسافرتی، منقل سفری، بخاری جیبی یا قرص ضدعفونی‌کننده‌ی آب شاید به نظر چندان برای طبیعت‌گردی ضروری نباشند ولی وقتی متوجه ارزش و اهمیت‌شان می‌شوید که آن‌ها را همراه نداشته باشید.

مشاهده و خرید انواع لوازم جانبی سفر

همچنین محصولاتی مانند قفل چمدان، ترازوی چمدان، کاور چمدان، تگ چمدان و نگهدارنده‌ی کیف از جمله وسایلی هستند که به شما کمک خواهند کرد تا بتوانید به بهترین شکل کیف و چمدان خود را برای استفاده در زمان سفر آماده کنید.

کیف، سبد و کوله‌پشتی پیک‌نیک

بسیار کم پیش می‌آید که کسی برای کمپینگ و پیک‌نیک، ساک یا چمدان را پر از انواع و اقسام وسایل و ظروف کند و همراه خود ببرد.

مشاهده و خرید انواع کیف و سبد پیک‌نیک

سبد پیک نیک

در چنین شرایطی استفاده از سبد، کیف‌های بزرگ و کوله‌پشتی راهکار بسیار مناسبی خواهد بود.

برخی از سازندگان لوازم سفری، قسمتی از محصولات تولیدی خود را به وسایل و لوازم مورد استفاده در پیک‌نیک اختصاص داده‌اند.

کیف، سبد و کوله‌پشتی پیک‌نیک از جمله محصولاتی هستند که بیشتر تجهیزات و ملزومات مورد نیاز برای استفاده در پیک‌نیک را در خود جای می‌دهند.

به کمک این محصولات دیگر نیازی به حمل چندین کیف و ساک مختلف برای جمع‌آوری ظروف و وسایل خود نخواهید داشت.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar Reza

    سلام بهتره یه چاقو ویه سلاح هم باشه

  2. Avatar دانیال

    اگر مثل من با ماشین مسافرت میکنه یک پاوربانک یا شارژ فندکی موبایل هم از واجبات سفر هست.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه