سرزمین مردگان (نقد و بررسی قسمت اول و دوم فصل سوم بازی The Walking Dead)

۱۹ بهمن ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه

بازی سریالی «مردگان متحرک» (The Walking Dead) که توسط استودیوی Telltale ساخته شده، در حالی سال ۲۰۱۲ راهی بازار شد که موج سریال تلویزیونی این مجموعه سر و صدای زیادی به راه انداخته بود و طرفداران خاص خودش را هم به دست آورده بود. تجربه‌ی ساخت بازی از روی فیلم و سریال هم تا قبل از آن سال نشان داده بود که مخاطبان اکثرا با بازی‌های بی‌کیفیتی مواجه می‌شوند؛ اما استودیوی Telltale خلاف این موضوع را ثابت کرد و نشان داد که می‌تواند با الگو برداری از جهان یک سریال تلویزیونی و یکسری کتاب‌های کومیک بازی فوق‌العاده‌ای را خلق کند و امضای خودش را هم پای آن ثبت کند. فصل اول بازی در کمال ناباوری و شگفتی به بهترین بازی سال ۲۰۱۲ تبدیل شد و نشان داد که استودیوی Telltale به یک فرمول طلایی در داستان‌سرایی دست پیدا کرده و بدون اینکه بخواهد با گرافیک بالا و قدرت فنی برای بقیه شاخ و شانه بکشد، همه را مجذوب خودش می‌کند.

پس از موفقیت فصل اول، فصل دوم این بازی هم در سال ۲۰۱۳ منتشر شد و در حالی که همچنان جذاب بود، آن‌طور که باید و شاید نتوانست نظر منتقدان و گیمرها را به سمت خودش جلب کند؛ به همین دلیل استودیوی Telltale سعی کرد با کلی تغییرات جدید و فضایی جذاب‌تر فصل سوم را راهی بازار کند. پس از کلی انتظار فصل سوم این بازی چند وقت پیش عرضه شد. البته تنها دو قسمت ابتدایی این فصل عرضه شد و فعلا باید منتظر سه قسمت دیگر باشیم. با این حال دو قسمت ابتدایی فصل سوم نشان دادند که این بازی روندی طوفانی در پیش گرفته و امیدواریم که این روند در قسمت‌های بعدی هم ادامه پیدا کند.

Screenshot-Original (11)

‌‌‌‌‌‌‌‌

روز پس از فردا

قبل از اینکه داستان فصل سوم را شروع کنید، پیشنهاد می‌کنم که حتما دو فصل قبل را بازی کنید و با توجه به تصمیماتی که در آن فصل‌ها گرفته‌اید، فصل سوم را شروع کنید. چرا که تصمیم‌های شما تاثیراتی هم در فصل سوم دارند. تعثیراتی که می‌توانند شما را در صحنه‌هایی از بازی شوکه کنند.

داستان فصل سوم این بازی که A New Frontier نام دارد، چند سال پس از اتفاقات فصل دوم رخ می‌دهد؛ اما شروع بازی متفاوت‌تر از قسمت‌های قبلی است و به جای اینکه بازی همچنان با «کلمنتاین» (Clementine) شروع شود به سراغ خانواده‌ی جدیدی می‌رود.

خانواده‌ی «گارسیا» (Garcia) با یک شروع عجیب و طوفانی به گیمرها معرفی می‌شوند. در ابتدای بازی قهرمان اصلی این بازی را مشاهده می‌کنید که «خاویر» (Javier) نام دارد و به سرعت به سمت خانه‌اش می‌دود؛ اما او دیر می‌رسد و نمی‌تواند در لحظات پایانی زندگی پدرش، او را ببینید. بازی با یکسری صحنه‌های دراماتیک و کمی کش مکش بین اعضای خانواده‌ی گارسیا شروع می‌شود؛ اما اتفاقی که نباید رخ بدهد به وقوع می‌پیوندد و همه چیز شکل جدیدی‌ به خودش می‌گیرد. پدر خانواده که چند ساعت پیش مرده بود به زامبی تبدیل می‌شود و چند نفر از اعضای خانواده را هم زخمی می‌کند. خاویر سعی می‌کند که خانواده‌اش را نجات دهد و اینجاست که بازی به چند سال بعد می‌رود. دنیای آشنایی که در دو فصل قبلی این بازی دیده بودیم و در آن ماجراهای مختلفی را پشت‌سر گذاشته بودیم.

دنیای آخرالزمانی انسان‌ها و زامبی‌ها محلی برای زندگی قهرمان‌ جدید بازی می‌شود. او با بخشی از اعضای خانواده‌ی برادرش در دنیای وحشی این بازی در تلاش است تا زنده بماند. برای اولین‌بار در کل مجموعه بازی‌های مردگان متحرک، کنترل شخصیتی به جز کلمنتاین را به دست می‌گیرید. خاویر به عنوان قهرمان اصلی بازی شناخته می‌شود که سعی دارد از خانواده‌ی بردارش دفاع کند و در حالی که خودش بسیار جوان است،‌ می‌خواهد الگوی خوبی برای فرزندان برادرش باشد که اکنون با او همراه هستند.

screenshot-original-42

خاویر در طول بازی با چالش‌های بسیار زیادی برای محافظت از خانواده‌اش مواجه می‌شود.

روند داستانی بازی به شکلی طراحی شده که برخلاف قسمت‌های قبلی خیلی کم پیش می‌آید که صحنه‌های آرامی را شاهد باشید. همیشه اتفاقی در کمین گیمرها است. کافی است که چند دقیقه‌ای در محیطی قرار بگیرید تا یک اتفاق جدید رخ بدهد. همین موضوع باعث شده که دیگر آن حالت ماجراجویی کمی کسل کننده‌ی قسمت‌های قبلی را در این بازی شاهد نباشید. در این قسمت همه چیز به یک تعادل خوب رسیده و داستان در اکثر مواقع هیجان خاصی را به شما منتقل می‌کند.

بازی بعد از اینکه کلمنتاین هم وارد می‌شود، روند جالب‌تری پیدا می‌کند. کلمنتاین در یک صحنه‌ی جذاب بار دیگر به گیمرها معرفی می‌شود. او دیگر به دختر سر سختی تبدیل شده و ‌به‌خوبی از پس خودش در دنیا ترسناک این بازی بر می‌آید. این موضوع را در همان لحظه‌ای که او را می‌بینید، متوجه خواهید شد. کلمنتاین دیگر آن دختر بچه‌ی ترسوی قسمت‌های قبلی نیست و پا به پای سایر شخصیت‌ها با زامبی‌ها مبارزه می‌کند. او در این فصل خیلی سریع و چابک و بسیار باهوش شده و خوب می‌داند که در صحنه‌های مختلف باید چه کار کند. بازی به شکل جالبی هم سعی می‌کند ماجراهای کلمنتاین را روایت کند. در طول بازی صحنه‌هایی پیش می‌آید که به صورت فلش‌بک اتفاقاتی که بین فصل دوم و سوم برای کلمنتاین رخ داده را نشان می‌دهد. البته نسبت به شکلی که فصل دوم را به پایان رسانده‌اید، این فلش‌‌بک‌ها متفاوت خواهد بود.

در کنار اینکه همچنان با زامبی‌های مختلف مبارزه می‌کنید، این‌بار با گروهی جدید با نام A New Frontier‌ هم مواجه می‌شوید. گروهی که به ظاهر سعی دارند به انسان‌ها در دنیای بدون تمدن این بازی کمک کنند؛ اما خودشان به افراد بسیار بی‌رحمی تبدیل شده‌اند که همه را برای رسیدن به هدف‌های خودشان قربانی می‌کنند. درگیری‌هایی که در جریان بازی با این گروه پیدا می‌کنید، ماجراهای اصلی این فصل را تشکیل داده‌اند. حتی بسیاری از رازهای نهفته‌ی این بازی در دل همین گروه قرار گرفته‌اند و با پیشرفت در بازی و آشنایی بیشتر با این افراد، بیشتر از قبل شگفت‌زده خواهید شد. این روند تا همان لحظه‌ای که قسمت دوم این بازی به پایان می‌رسد ادامه پیدا می‌کند و درست در صحنه‌ی انتهایی به شکلی غافلگیرتان می‌کند که جلوی تلویزیون میخکوب می‌شوید.

داستان فصل سوم همچنان سرشار از صحنه‌های تاثیرگذار و تصمیم‌های سخت است. تصمیم‌هایی که عواقب آن‌ها را بعدا در صحنه‌های دیگر یا شاید قسمت‌های بعدی فصل سوم مشاهده کنید. موضوعی که ارزش چند بار بازی کردن این عنوان را هم چند برابر کرده و کاری می‌کند که همیشه این حس را داشته باشید که اگر تصمیم دیگری می‌گرفتید، چه اتفاقی در بازی رخ می‌داد و روند بازی به چه شکل پیش می‌رفت.

Screenshot-Original (90)

صحنه‌های QTE همچنان بخش مهمی از روندبازی را شامل می‌شوند.

روند داستانی این فصل به خوبی داستان دو شخصیت را روایت می‌کند. بازی به شکل جذابی خاویر را به عنوان یک قهرمان جدید به شما معرفی می‌کند و کاری می‌کند که به سرعت با آن ارتباط برقرار کنید. سپس کلمنتاین را پیش روی‌تان قرار می‌ًدهد تا با احساس اینکه یک شخصیت آشنا را مشاهده می‌کنید و بازی هنوز ارتباط محکمی با فصل‌های قبل دارد را در شما به وجود بیاورد. سپس کاری می‌کند که این دو شخصیت کاملا جدانشدنی از هم مشاهده کنید و به یک‌باره همه چیز را عوض می‌کند و غافلگیر خواهید شد.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌

روز نابودی

گیم‌پلی فصل سوم بازی مردگان متحرک در حالی که به فصل‌های قبلی بسیار وفادار باقی‌مانده، خیلی هیجان‌انگیزتر و سریع‌تر از فصل‌های گذشته است. این‌بار باید سریع‌تر واکنش نشان دهید و اگر خطا کنید قطعا طعمه زامبی‌ها خواهید شد.

همچنان باید در انتخاب دیالوگ‌های خودتان دقت داشته باشید، چرا که نوع پاسخ دادن به سوال‌ها تاثیرات مختلفی روی شخصیت‌های بازی می‌گذارند و باعث می‌شوند که آن‌ها در آینده کارهای درست یا اشتباهی انجام دهند. حتی برخی از تصمیم‌هایی که در بازی می‌گیرید می‌تواند جریان گیم‌پلی و روند یک مرحله را عوض کند. این تصمیم‌ها ممکن است در برخی صحنه‌ها موجب کشته شدن یکی از شخصیت‌های بازی و حتی سالم ماندن آن‌ها بشود. پس حتما به این موضوع توجه داشته باشید که روند بازی را به چه صورت پیش می‌برید. نوع رفتار شما می‌تواند از بسیاری درگیری‌ها جلوگیری کند و حتی می‌تواند اعتماد افراد مختلف را نسبت به شما بیشتر کند؛ اما شاید اعتماد شما به یکسری دیگر از شخصیت‌های بازی نتیجه‌ی بدی را در پی داشته باشد.

screenshot-original-31

انتخاب‌ها نقش مهمی در طول روند بازی ایفا می‌کنند.

همین چیزها است که روند مجموعه‌ی مردگان متحرک مخصوصا در فصل سوم را هیجان‌انگیز کرده است. در طول بازی با اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی زیادی را مواجه می‌شوید. المان‌های دکمه زنی یا Quick Time Event هم همچنان در بازی دیده می‌شوند که بیشتر در بخش‌‌های اکشن بازی آن را مشاهده خواهید کرد. بخشی که خیلی هم خوب از کار درآمده و هیجان و استرس بالایی در خودش قرار داده است.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌

من افسانه‌ام

به لطف استفاده از موتور بازی‌سازی جدید؛ گرافیک بازی The Walking Dead A New Frontier یک سر و گردن بهتر از فصل‌های قبلی شده. بازی همچنان فضای کومیک مانند خودش را حفظ کرده و این‌بار با جزییات و زیبایی بیشتری گیمرها را مجذوب خودش می‌کند. شخصیت‌ها به مراتب بهتر و زیباتر از قسمت‌های قبلی طراحی شده‌اند و حالت کومیک بهتری پیدا کرده‌اند و محیط‌های بازی هم جزییات بیشتری دارند. مشکلات فنی به مراتب کمتری در این بازی مشاهده خواهید کرد. هنوز کمی افت‌ فریم در بازی مشاهده می‌کنید، اما این موضوع تاثیر چندان بدی روی گیم‌پلی نگذاشته است. در برخی مواقع هم کمی برش صفحه مشاهده می‌شود. در کل فصل سوم از نظر جلوه‌های بصری شما را راضی می‌کند و در حالی که از نظر گرافیکی بنچمارک به حساب نمی‌آید؛ به خوبی شما را را روند بازی همراه می‌کند.

screenshot-original-58

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

جاده

در حالی که نمی‌توان با بازی کردن دو قسمت درباره‌ی کل فصل سوم بازی مردگان متحرک نظر داد؛ اما همین دو قسمت آن‌قدر خوش ساخت و خوب از کار درآمده بودند که باعث شدند انتظار برای قسمت‌های بعدی بسیار سخت باشد. البته با توجه به اتفاقات پایانی قسمت دوم، قطعا روند داستانی همچنان هیجان خودش را حفظ می‌کند و یکسری اتفاقات غیر منتظره را پیش روی گیمرها قرار می‌دهد. کاری که استودیوی Telltale در آن استاد است و به خوبی آن‌ها را انجام می‌دهد. به شما پیشنهاد می‌کنیم که این دو قسمت را از دست ندهید.

نام لاتین بازی:‌ The Walking Dead: A New Frontier

تهیه کننده: Telltale Games

سازنده: Telltale Games

سبک: ماجراجویی اکشن

پلتفرم: اندروید، iOS، PC، Xbox One، PS4

امتیاز:‌ ۴.۵

‌‌‌

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar مصطفی

    یه بازی دیگه کاملا متناسب با سلیقه گیمرهایی نسل جدید با گیم پلی (اگر بشه اسمشو گیم پلی گذاشت اصلا!) کاملا سینمایی که این وسط همش مشغول دیدن کاتسین هستی و حالا چهارتا دکمه هم میزنی و چهار تا دیالوگم انتخاب میکنی و فکر میکنی خیلی کار خفنی انجام دادی و در نهایتش هم کامنت گذاشته میشه زیرش که شاهکار بود!
    در کل مزخرفاتی که این استودیو و یه سری استودیوهای دیگه با اهداف صد در صد تجاری و با سلیقه کاملا متناسب با گیمرهای نسل جدید میدن بیرون. دوره ای شده که اون بازیهای ادونچر اشاره کلیک و VR ـه قدیمی با کلی معما سخت و چالش برانگیز و ده ها ساعت وقت صرف فکر کردن و جستجو کردن و پیدا کردن آیتم ها و ترکیب و استفاده ازشون جای خودشونو دادن به دیدن ده ها ساعت کات سین و چهار تا دکمه زدن!

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه