سیستم انتقال داده‌ی لیزری آژانس فضایی اروپا این هفته سوار بر یک ماهواره پرتاب می‌شود

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

ماهواره‌ی Eutelsat 9B قرار است تا پایان این هفته پرتاب شود. در حالی که وظیفه‌ی اصلی این ماهواره، ارسال شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای است، آژانس فضایی اروپا، سیستم ارسال داده‌ی جدیدی را هم در آن قرار داده؛ سیستمی که بر خلاف سیستم‌های امروزی، فرکانس‌های رادیویی را به کنار گذاشته و از لیزر برای ارسال داده استفاده می‌کند.

آژانس فضایی اروپا سیستم EDRS را به یک تلسکوپ بسیار قوی تشبیه می‌کند.

سیستم انتقال داده‌ی آژانس فضایی اروپا یا European Data Relay System، داده‌های ماهواره‌های مختلف را به یک ماهواره‌ی جداگانه می‌فرستد؛ ماهواره‌ای که می‌تواند با سرعت بسیار بالاتری داده‌ها را انتقال دهد. ماهواره‌هایی که در ارتفاع کم از زمین گردش می‌کنند، ارتباط مداومی با ایستگاه زمینی‌شان ندارند؛ سیستم EDRS می‌تواند داده‌های چنین ماهواره‌هایی را دریافت، و آن‌ها را با سرعت بالایی ارسال کند.

ارتفاع کم مدارهای ماهواره‌ها (چیزی بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ کیلومتر)، باعث می‌شود تا آن‌ها فقط برای حدود ۱۰ دقیقه در محدوده‌ی ایستگاه زمینی‌شان قرار بگیرند. با این حال، سیستم EDRS داده‌ها را توسط لیزر به یک ماهواره‌ای در مدار زمین ثابت می‌فرستد. مدار زمین ثابت که در فاصله‌ی ۳۶ هزار کیلومتری از زمین قرار دارد، به دانشمندان اجازه می‌دهد تا هر زمان که می‌خواهند توسط فرکانس‌های رادیویی با ماهواره‌های‌شان در اتصال باشند.

سیستمی مثل EDRS تا به امروز توسط ناسا هم استفاده می‌شد. سازمان فضایی ایالات متحده، برای اینکه بتواند با ایستگاه بین‌المللی فضایی رابطه‌ی سریعتری برقرار کند، داده‌های این ایستگاه را به ماهواره‌ی دومی در مدار زمین ثابت می فرستاد. با این حال، در حالی که سیستم ناسا برای ارسال و دریافت داده از ارتباط رادیویی بهره می‌گیرد، EDRS داده‌ها را با لیزر به ماهواره‌ای در مدار زمین ثابت می‌فرستد.

European_Data_Relay_System_EDRS-1

آژانس فضایی اروپا سیستم EDRS را به یک تلسکوپ بسیار قوی تشبیه می‌کند. ماهواره‌ی بالایی باید روی یک لیزر که از فاصله‌ی ۴۵ هزار کیلومتری از پایین ارسال می‌شود، قفل کند. مسوولان ESA می‌گویند که سیستم‌شان می‌تواند حتی از فاصله‌ی ۷۵ هزار کیلومتری هم کار کند.

طبق تخمین‌های آژانس فضایی اروپا، سیستم EDRS می‌تواند با استفاده از لیزرهای خود با سرعت ۱٫۸ گیگابیت در ثانیه اطلاعات را منتقل کند. این سازمان می‌گوید که پس از به کارگیری کامل EDRS، خواهند توانست روزانه ۵۰ ترابایت داده جا به جا کنند.

سیستم EDRS قرار است برای اولین بار در تابستان سال آینده به کار گرفته شود. دومین ماهواره‌ای که از این سیستم بهره می‌گیرد، در سال ۲۰۱۷ میلادی پرتاب خواهد شد.

منبع: PC World

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه