ناسا فوران آب در قمر مشتری را برای بار دوم رصد کرد

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
قمر اروپا - فوران آب در قمر مشتری- ناسا

مدارک بیشتری به دست آمده که نشان می‌دهد ستون‌هایی از آب از زیر پوسته‌ی یکی از قمرهای سیاره‌ی مشتری به نام اروپا فوران می‌کند. ناسا این یافته را دیروز در یک نشست خبری اعلام کرد. در همین زمان ناسا همچنان اعلام کرد که شواهد جدیدی مبتنی بر امکان وجود شرایط حیات در یکی از قمرهای زحل به نام انسلادوس یافته است.

یک فواره‌ی احتمالی از آب در سال ۲۰۱۶ میلادی توسط تلسکوپ فضایی هابل کشف شد. تلسکوپ فضایی هابل در حال حاضر در مدار زمین گردش می‌کند. در آن زمان تلسکوب هابل تصویر چیزی را که به نظر یک فواره‌ی صد کیلومتری از آب می‌رسد با استفاده از نور فرابنفش ثبت کرد. البته پیش از آن هم یک فوران مشابه در سطح قمر اروپا دیده شده بود. در سال ۲۰۱۴ هابل یک فوران احتمالی را دید که حدود ۴۸ کیلوکتر ارتفاع داشت و از همان نقطه‌ای خارج می‌شد که در سال ۲۰۱۶ هم دیده شده است. بنابراین احتمالا این فوران‌ها به صورت مکرر در یک ناحیه از اروپا رخ می‌دهند.

قمر اروپا - فوران آب در قمر مشتری

ناسا هنوز هنوز به طور قطعی اعلام نکرده که این تصاویر مربوط به فوران آب هستند. ولی اگر این فوران‌ها واقعا وجود داشته باشند، احتمالا منشا آن‌ها اقیانوس آب شور بزرگی است که تصور می‌شود به زیر سطح اروپا مخفی شده باشد. همچنین به نظر می‌رسد این فوران‌ها از یک ناحیه‌ی گرم روی سطح اروپا برمی‌خیزند که در آن سطح یخ‌زده‌ی این قمر ترک خورده است. ممکن است آبی که از کف دریا در زیر این بخش خارج می‌شود سطح پوسته را گرم می‌کند. یا شاید این فوران‌ها به شکلی دوباره روی سطح می‌ریزند که آن را همچنان گرم نگه می‌دارند.

در هر حال این منطقه از اروپا می‌تواند جایی عالی برای بازدید باشد و ناسا در حال حاضر در حال ساخت یک سفینه‌ی فضایی برای انجام همین کار است. ماموریت Europa Clipper که احتمالا در سال ۲۰۲۰ آغاز خواهد شد شامل ارسال یک وسیله‌ی نقلیه به این قمر است که به صورت دوره‌ای روی سطح آن پرواز می‌کند و اطلاعات مهمی را جمع‌آوری خواهد کرد. در این ماموریت هم مانند تلکسوپ هابل از دوربین‌ها فرابنفش استفاده خواهد شد، ولی تصاویر از فاصله‌ای به مراتب نزدیک‌تر ثبت خواهند شد. تجهیزات بهینه قادر خواهند بود جنس ذرات اطراف اروپا را مشخص کنند. «جیم گرین» (Jim Green)، مدیر بخش علوم سیاره‌ای ناسا در بیانیه‌ای گفته است: «اگر همان‌طور که ما حدس می‌زنیم در قمر اروپا فواره‌های آب وجود داشته باشد، ما با ماموریت Europa Clipper آماده‌ی روبرو شدن با آن‌ها هستیم».

منبع: The Verge

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه