چین می‌خواهد در اعماق دریا ایستگاه فضایی بسازد

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
ایستگاه فضایی چین

چین دست به کار شده تا یک ایستگاه فضایی بسازد. اما قرار نیست این ایستگاه در مدار نزدیک زمین یا دور ماه باشد، بلکه در عمق ۳ کیلومتری از سطح زمین و در بستر دریای جنوبی چین ساخته می‌شود. این ایستگاه با هدف جستجو به دنبال منابع نفت و گاز ساخته می‌شود، اما می‌تواند برای عملیات نظامی هم به کار خواهد رفت.

این پروژه‌ی جزو برنامه‌‌ی اقتصادی پنج ساله‌‌ی این کشور است و در میان ۱۰۰ اولویتی که دولت چین برای حوزه‌ی علم و دانش در نظر گرفته، جایگاه دوم را دارد.

«شی جینگپینگ»، رییس جمهور چین، ماه گذشته در یک کنفرانس علمی ملی گفت: «اعماق دریا سرشار از گنجینه‌هایی است که کشف نشده‌اند. برای اینکه این گنجینه‌ها را به دست بیاوریم، باید تکنولوژی‌های لازم برای دسترسی به اعماق دریا را در اختیار داشته باشیم، اعماق دریا را کشف کنیم و آن را توسعه دهیم.»

هنوز مشخص نیست که این ایستگاه چه زمانی و دقیقا کجا ساخته می‌شود و چقدر هزینه لازم دارد، اما مسئله‌ی اصلی مکان آن است. بین کشورهای چین، ویتنام و فیلیپین بر سر آب‌های دریای جنوبی چین اختلاف زیادی وجود دارد. چین کنترل بیش از ۸۰ درصد این دریا را به دست گرفته و در این آب‌ها هفت جزیره‌ی مصنوعی، بندر و تجهیزات رادار ساخته است. ساخت یک ایستگاه در اعماق دریا می‌تواند فرایند پیچیده‌ی حفاری ساحل را تسهیل کند و به عملیات نظامی کمک کند. به همین دلیل این پروژه برای چین اهمیت استراتژیکی دارد.

«شو لیپینگ»، یکی از محققان ارشد امور آسیای جنوب شرق می‌گوید: «توسعه و ساخت و ساز در اعماق اقیانوس برای دولت چین اهمیت استراتژیکی زیادی دارد، اما این ایستگاه فضایی با هدف مقابله با هیچ کشور یا منطقه‌ای طراحی نشده است.» شو همچنین گفت: «این پروژه عمدتا برای امور غیر نظامی استفاده خواهد شد، اما نمی‌گوییم که هیچ کاربرد نظامی ندارد. کشورهای زیادی در جهان در اعماق آب چنین پروژه‌های تحقیقاتی را انجام می‌دهند و چین فقط یکی از آنهاست.»

یکی از اهداف ساخت ایستگاه فضایی در اعماق آب این است که تا سال ۲۰۳۰ چین در حوزه‌ی تکنولوژی به یک ابرقدرت جهانی تبدیل شود.

منبع: The Verge

E3_News

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۴ دیدگاه
  1. Avatar پیمان

    قدیم ها یک کارتون بود به اسم آزمایشگاه زیردریایی، یاد اون افتادم

  2. Avatar آرمین

    یاد کارتون هزار فرسنگ زیر دریا افتادم….چقدر ذوق داشتیم واسه دیدنش

  3. Avatar رضا

    احتمالا می خوان جنس هاشونو به کرات دیگه هم ارسال کنن

  4. Avatar یاسر

    انسان به دریا ها کمتر گند زده بود میخواد کاملش کنده!!!

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه